Årets Lommespill 2021 – Vinnere og Nominerte

BARNESPILL:FAMILIESPILL:SELSKAPSSPILL:
>
Who did it?
blueOrange (spillbrett.no) Et veldig artig og engasjerende barnespill, hvor hver spiller har et sett med kjæledyrkort, og målet er å sitte igjen med flest lorter ved spillets slutt. Startspilleren legger ned et valgfritt kort og hevder at dette dyret ikke har gjort fra seg på gulvet, og anklager samtidig et annet dyr. Resten av spillerne leter nå frem det aktuelle dyret og den første til å legge ut kortet får anklage neste dyr, osv. Kortene blir liggende i en bunke på bordet så spillerne får stadig færre kort på hånden. Om bare én spiller har kort igjen på hånden får denne spilleren en lort, og en taper når en får sin tredje.
Et raskt, søtt og velfungerende spill for de yngre barna, og lekne voksne, og det er anklagerfasen som gjør spillet til noe mer enn et rent reaksjonsspill.
Qwinto
NSV (Vennerød forlag) Dette er på en måte forlengelsen av Qwixx, som vant denne kategorien i 2018. Altså er det noe Yathzee gjenkjennende ved det. Det kastes terninger og noteres poeng på et ark, men dette er hakket mer taktisk enn Qwixx, da en skal fylle ut rekker og rader som er forskjøvet i forhold til hverandre og det er bonuser å hente for å krysse hele rader. Den store utfordringen ligger i at radene må fylles ut med stigene tall, og spilleren i tur må fylle ut, mens resten av spillerne velger om de vil bruke det aktuelle terningkastet. Og ettersom spillet varer til en spiller krysser ut det siste tallet på sin andre kolonne, eller en spiller mister sitt tredje liv, blir et et lite kappløp her også.
50 clues
Norsker games (spillbrett.no) Et av de mørkeste, mest skremmende, dystre og blodige virkelighetsnære spillet vi har spilt, og passer definitivt ikke for barn. I løpet av de senere årene har såkalte Escape Room spill vært veldig populære og dette spillet kobler sammen dette og deduksjon i en kriminalhistorie som virkelig står i særklasse i brettspillverdenen. Dette er både en veldig godt laget historie og har oppgaver som passer og underbygger historien på en utmerket måte. En av de sterkeste og beste spillopplevelsene vi har hatt i denne sjangeren så langt.
Barnespill:

 

Robots
NSV
(Vennerød forlag)
Et helt nytt og nyskapende kortspill om tids- og hastighetsforståelse. I dette spillet skal man spille sammen om å klare å forstå hvor en robot har beveget seg basert på startspillerens bruk av tid. Startspilleren trekker det øverste kortet fra bunken og ser på baksiden, som indikerer hastighetene til tre forskjellige roboter. Så ser spilleren på kortet på toppen av bunken, som angir en reiserute, og legger merke til tallet nede i høyre hjørne. Dette tallet angir hvilken robot som skal ut på reisen, og derigjennom tidsbruken. Deretter starter spilleren runden ved å si «biip» og telle inne i seg og sier «biip» igjen når den er fremme ved målet. De andre spillerne skal så gjette på hvor roboten er.
Dette er en unik spilloppevelse som krever litt initiell prøving og feiling, før en får «taket» på det, og da blir det veldig artig. God trening i bedømmelse av tid og spillernes individuelle innebygde klokke.

Sherlock express
blueOrange
(spillbrett.no)
Et barnespill hvor en skal være den første til å fange 5 kjeltringer som ikke har noe alibi. Dette foregår på en reaksjons-deduksjonsmåte, som vil si at det er en bunke med kjeltring-kort som det legges opp 6 kort fra i begynnelsen av runden. Så har hver spiller en bunken med alibikort, som det snus ett kort fra etter tur. Alibikortene angir en detalj på kjeltring-kortene som på den måten gir den/de kjeltringen som har denne detaljen et alibi. Etter hvert vil det bare være én kjeltring som ikke har noe alibi, og det skal man være den raskeste til å ta på kortet. Et hektisk og artig spill som krever litt konsentrasjon og iakttakerevne, og passer veldig godt for barn rundt skolestartalder.

Who did it?
blueOrange
(spillbrett.no)
Et veldig artig og engasjerende barnespill, hvor hver spiller har et sett med kjæledyrkort, og målet er å sitte igjen med flest lorter ved spillets slutt. Startspilleren legger ned et valgfritt kort og hevder at dette dyret ikke har gjort fra seg på gulvet, og anklager samtidig et annet dyr. Resten av spillerne leter nå frem det aktuelle dyret og den første til å legge ut kortet får anklage neste dyr, osv. Kortene blir liggende i en bunke på bordet så spillerne får stadig færre kort på hånden. Om bare én spiller har kort igjen på hånden får denne spilleren en lort, og en taper når en får sin tredje.
Et raskt, søtt og velfungerende spill for de yngre barna, og lekne voksne, og det er anklagerfasen som gjør spillet til noe mer enn et rent reaksjonsspill.

Familiespill:

HiLO
Schmidt spiele
(Vennerød forlag)
Nytt norskutviklet kortspill, hvor målet er å få færrest mulig poeng da en taper når en når 100. Kortstokken består av 1-11 i åtte farger. Hver spiller legger 9 kort med bildesiden ned i et 3×3 tablå foran seg. I din tur kan du ta det øverste kortet fra trekkbunken, som da enten kan kastes, eller erstatte et kort i tablået. Eller du kan ta det øverste kastebunken, som da må byttes med et i tablået. Skaper en rekker med 3 kort i samme farge i en rekke i tablået kan disse fjernes. Runden er slutt når en spiller snur opp sitt siste skjulte kort, og poengene noteres.
Interessant spillkonsept, som passer godt for de som ønsker noe nytt å prøve seg på. Kan også fint erstatte diverse terningspill, da det er hurtigspilt.

Qwinto
NSV
(Vennerød forlag)
Dette er på en måte forlengelsen av Qwixx, som vant denne kategorien i 2018. Altså er det noe Yathzee gjenkjennende ved det. Det kastes terninger og noteres poeng på et ark, men dette er hakket mer taktisk enn Qwixx, da en skal fylle ut rekker og rader som er forskjøvet i forhold til hverandre og det er bonuser å hente for å krysse hele rader. Den store utfordringen ligger i at radene må fylles ut med stigene tall, og spilleren i tur må fylle ut, mens resten av spillerne velger om de vil bruke det aktuelle terningkastet. Og ettersom spillet varer til en spiller krysser ut det siste tallet på sin andre kolonne, eller en spiller mister sitt tredje liv, blir et et lite kappløp her også.

Sushi go!
Gamewright
(spillbrett.no)
I dette kortspillet er det settsamling som står i fokus. Og dette gjøres i en spill ett kort og send hånden videre dynamikk. Og tematikken er sushiretter, som skal settes sammen ved hjelp av ingrediensene på kortene. Sushi go! er blitt et favorittspill for mange ihuga brettspillere som et ventespill, men det er burde nå langt videre da det er så enkelt, raskt å spille og har nok interessante valg til å gjøre det moro å spille.

Selskapsspill:

50 clues
Norsker games
(spillbrett.no)
Et av de mørkeste, mest skremmende, dystre og blodige virkelighetsnære spillet vi har spilt, og passer definitivt ikke for barn. I løpet av de senere årene har såkalte Escape Room spill vært veldig populære og dette spillet kobler sammen dette og deduksjon i en kriminalhistorie som virkelig står i særklasse i brettspillverdenen. Dette er både en veldig godt laget historie og har oppgaver som passer og underbygger historien på en utmerket måte. En av de sterkeste og beste spillopplevelsene vi har hatt i denne sjangeren så langt.

Taco, Cat, Goat, Cheese, Pizza
blueOrange
(spillbrett.no)
En annen type reaksjonsspill hvor en spillerne skal legge på kort fra hånden på en felles kastebunke, mens de samtidig skal si det neste ordet i mantraet taco, cat, goat, cheese, pizza i et jevnt tempo. Om et kort matcher ordet i mantraet er det førstemann til å klaske hånda på bunken, og den som er sist må ta inn bunken. Spilleren som først klarer å kvitte seg med kortene vinner. En internasjonal farsott med hektisk moro, som vil gi mange mye glede.

Jungle speed
Asmodee
(Asmodee Nordics)
En moderne klassiker og en ledestjerne hva reaksjonsspill angår. Hver spiller har en bunke kort, og totempælen står midt på bordet. Spillerne snur opp det øverste kortet samtidig, og om det er to identiske kort må disse spillerne prøve å ta totempælen først. Denne spilleren kan gi de brukte kortene i bunken foran seg til taperen, og målet er å bli den første til å kvitte seg med alle kortene sine. Det finnes spesialkort som endrer hvordan spillet foregår, og naturligvis er det mange kort som til forveksling ser like ut, men har ulike detaljer. Dette gir spillet det «ekstra» som skiller det fra majoriteten. Et herlig og hektisk spill som fenger mange.