BARNESPILL: | FAMILIESPILL: | SELSKAPSSPILL: |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Også dette er en eldre tittel på det internasjonale markedet, og i litt typisk amerikansk format. På brettet er det festet en elektronisk pappa som ligger i sengen sin. Han sover, mens barna skal prøve å komme seg til kjøleskapet for å snike til seg litt godteri. En trekker kort og flytter brikken sin gjennom rommet, men må av og til trykke på pappas vekkeklokke et antall ganger. Stort sett sover han videre, men noen ganger våkner han brått, og sender spilleren tilbake i seng (start). Om det ikke akkurat er de voksnes favoritt, er det ingen tvil om at det var barnas! | Et herlig vilt konsept; spillerne er figurer fra en fantasy verden (magiker, kriger, dverg og alv), som må stjele magiske gjenstander i et moderne kjøpesenter og komme seg ut før alarmen går og sikkerhetsvaktene griper dem. Spiller foregår i sanntid, og alle spillerne kan flytte hvilken som helst brikke på brettet med formål om å nå denne favorittbutikk og stjele gjenstanden som trengs. Men, spillerne kan ikke snakke seg imellom, flyttingen må foregå i stillhet og de har i utgangspunktet kun 3 minutter på seg! Dette har vært en farsott i Europa de siste to årene og har du den minste interesse for hektiske sanntidsspill er dette ikke til å unngå! | Codenames er et spill mange har vært borti over de siste årene, og dette er et spill i samme ånd. Spillerne deles inn i lag og skal sende meldinger til sine lagkamerater, mens motstanderlaget prøver å knekke det andre lagets kode. Det er ikke et veldig vanskelig spill, men krever litt kreativ innsats fra spillerne, så man unngår de åpenbare hintene. Finnes det spor av interesse for kodeknekking hos deg eller dine venner er dette et «must»! |
Barnespill:
![]() Unger og vann er jo alltid en hit, og det har nå også sneket seg inn i brettspillverdenen. Hver spiller har her en isbit, som de bruker i et kappløp om å nå mål. Poenget er bare at alle de andre spillerne på mange finurlige måter prøver å forhindre deg i å nå frem før du smelter. Salt, blåsing og gniing gjør fort isbiten din mindre. Et unikt barnespill med høy morofaktor og mye leven. Definitivt en favoritt. |
![]() Dette er et spill som har brukt lang tid på å nå det norske markedet, men så absolutt verdt det. Spillet fremmer logisk tenkning for barn gjennom å danne kjeder med tannhjul for å få spøkelser til å snurre rundt. Spillet er laget for barn i før-skole alder, men inkluderer en variant som gjør det interessant for barn opp mot 8 år. Et godt læringsspill for unge barn. |
![]() På mange måter en oppdatert gammel kjenning, da det uten tvil bor en del «Jakten på den forsvunne skatt» i dette spillet. Dette er kanskje ikke så rart da opphavsmannen er den samme. Kontinentet er byttet ut med sør-amerika, og sjetongene er nå i plast. Men det detaljer som skiller, og kanskje det er på tide med en ny variant av spillet som ligger på alle landets hytter. |
![]() Hukommelse er en velbrukt dynamikk i barnespill, såkalte Memo-spill. Og dette er en ganske artig kortvariant, hvor den kongelige familie skal legge seg men stadig står opp igjen for å bytte klær og senger. Når spøkelset blir trukket, gjemmer alle seg under dyna, og det trekkes en sjetong som angir hvem eller hvilken klesfarge det skal letes etter. Spillerne vedder så på i hvilken seng skikkelsen eller klesfargen på sin sjetong er. Vinneren er den som har flest sjetonger etter at det syvende spøkelseskortet er trukket. Et svært godt memo-spill! |
![]() Også dette er en eldre tittel på det internasjonale markedet, og i litt typisk amerikansk format. På brettet er det festet en elektronisk pappa som ligger i sengen sin. Han sover, mens barna skal prøve å komme seg til kjøleskapet for å snike til seg litt godteri. En trekker kort og flytter brikken sin gjennom rommet, men må av og til trykke på pappas vekkeklokke et antall ganger. Stort sett sover han videre, men noen ganger våkner han brått, og sender spilleren tilbake i seng (start). Om det ikke akkurat er de voksnes favoritt, er det ingen tvil om at det var barnas! |
Familiespill:
![]() Deduksjonsspill som eksempelvis Cluedo er det mange som liker, og dette er et veldig god bud på denne typen spill. En av hovedgrunnene til det er at spillet aldri blir langdrygt. Hver spiller får et sett med kort som legges skjult foran seg, og må ved å studere de andres kort finne ut hvilke som ligger foran seg selv. Veldig snedig og vel verdt å ta en nærmere titt på. |
![]() Et herlig vilt konsept; spillerne er figurer fra en fantasy verden (magiker, kriger, dverg og alv), som må stjele magiske gjenstander i et moderne kjøpesenter og komme seg ut før alarmen går og sikkerhetsvaktene griper dem. Spiller foregår i sanntid, og alle spillerne kan flytte hvilken som helst brikke på brettet med formål om å nå denne favorittbutikk og stjele gjenstanden som trengs. Men, spillerne kan ikke snakke seg imellom, flyttingen må foregå i stillhet og de har i utgangspunktet kun 3 minutter på seg! Dette har vært en farsott i Europa de siste to årene og har du den minste interesse for hektiske sanntidsspill er dette ikke til å unngå! |
![]() I dette spillet skal være spiller skape sin egen klode ved å plukke inn magnetdeler med forskjellige terreng og feste dem til en i utgangspunktet naken klode. Målet med dette er å skape en planet som tilfredsstiller gitte krav på kort, som en da kan vinne. Typisk er dette største sammenhengende gitte terreng, områder som ikke grenser til andre områder også videre. Tanken bak, og innføringen av denne magnetiske kloden er elegant, og spillet er veldig bra uavhengig av kloden, men den tilfører en stor dose nyvinning! |
![]() Nok et meget egenartet og spennende spill, men i en helt annen kategori. Dette dreier seg om taktisk dyktighet og fingerferdighet mens man altså bygger de famøse motorveiene i luften i Tokyo. Her stables «ispinner» på skiver og på dem plasseres biler, som igjen bringer deg nærmere seieren. Et nyskapende og annerledes spill som mange vil ha glede av. |
![]() De fleste kjenner jo stablespillet Jenga, og dette er i samme gata, men er basert på rektangulære klosser. Dette gir andre muligheter for stabling, og dette gjøre igjen i henhold til terningkast. I tillegg er det med noen brikker, som også kan/må plasseres for å blokkere punkter og/eller klosser i tårnet. Altså er det en form for oppgradert Jenga, som funker utmerket også for litt yngre barn! |
Selskapsspill:
![]() Dette er en ny utgave av spillet som har vært på markedet tidligere. Målet med spillet er å være den første til å plassere 10 begivenheter i verdenshistorien i kronologisk rekkefølge. Man trenger ikke å kunne årstall på rams, men det hjelper godt å ha litt analytiske evner og generell historieinteresse. Men vil også stadig bli overrasket over oppfinnelser og ideer som dukket opp mye tidligere enn hva en kan forestille seg. Dette kan virkelig gjøre nytten som brobygger mellom de som vil spille spørrespill og de som ikke vil testes i ren kunnskap. |
![]() Decrypto (Scorpion masque/Asmodee nordics) Codenames er et spill mange har vært borti over de siste årene, og dette er et spill i samme ånd. Spillerne deles inn i lag og skal sende meldinger til sine lagkamerater, mens motstanderlaget prøver å knekke det andre lagets kode. Det er ikke et veldig vanskelig spill, men krever litt kreativ innsats fra spillerne, så man unngår de åpenbare hintene. Finnes det spor av interesse for kodeknekking hos deg eller dine venner er dette et «must»! |
![]() Det opprinnelige Escape room the game vant Årets selskapsspill i 2017, og har blitt en suksess her til lands. Utgiveren har fulgt opp med flere oppgaver i større og mindre format, men dette er det første som sikter mot familien med tenåringer. Det er altså ikke for unge barn, til det er de fleste av oppgavene for krevende, samtidig som de nok vil være litt for enkle for en gruppe studenter. Så de har truffet godt på målgruppen sin, og er etter det vi kjenner til, det første som sikter mot den. |
![]() Også dette er en ny utgave av en tidligere vinner av Årets selskapsspill (2015), men da naturligvis med noen endringer. Dette er et lagspill, hvor en skal gi hint til ord for sine lagkamerater, men da på spesifikke måter. De to nye måtene i denne utgaven er ved hjelp av figurer, altså brikker en må sette sammen og lyder, som altså ikke er snakking eller sang. Denne utgaven står ikke tilbake for den opprinnelige, men det vil alltid være en smakssak angående hvilke typer oppgaver en foretrekker. |
![]() Kunnskapsspill, eller spørrespill som de ofte kalles, har en tendens til å være ganske like og gleden er ofte stor når det kommer noe som bringer noe nytt på bordet. Og det må man definitivt gi Smart10. Hvert kort har et spørsmål sammen med 10 svaralternativer, og de er skjult i en bunke inne i en plastboks. Utenfor hvert svaralternativ er det en plugg, som tas ut når en svarer på spørsmålet og viser samtidig om svaret er riktig eller galt. Plugger fungerer som poeng for en runde, og en kan svare flere ganger på samme spørsmål, samt melde pass når en ikke tør å svare mer. Forseggjort og interessant med en liten dose taktikk. |