24/7

BSG poeng | 65/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Sunriver games
- Utvikler:
- Carey Grayson
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 40 minutter
- Målsetting:
- Tjene flest minutter
- Passer for:
- Kryssordløsere med sans for tall
- Spilldynamikk:
- Plasser en brikke, trekk en brikke
- Forbredelser:
- Plasser brett, bland brikker
- År:
- 2006
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.sunrivergames.com/
Innhold
4 sett med brikker fra 1-10
Brett
Tøypose
4 brikkeholdere
20 Tiden ute steiner
Blokk med tidskort
Design/Tematikk
Dette spillet har trolig det tynneste temaet vi har vært borti; en tjener minutter ved å plassere ut brikker! Så i alle praktiske henseende er dette å betrakte som et abstrakt spill.
Eskedesignet prøver etter beste evne å støtte opp under temaet, og viser et lommeur og ”big ben” på esken. Fargevalgene er vel ikke akkurat lystige, og trekker heller ikke til seg noen oppmerksomhet. Hvem som skulle plukke opp dette spillet fra hylla uten å ane noe om det i en butikk, er litt vanskelig å se.
Innholdet er, som vanligvis for abstrakte spill, av svært god kvalitet. Men det hadde passet i en halvparten så stor eske.
Reglene er på sedvanlig amerikansk lærebokmaner lettlest og godt strukturert med flere eksempler.
Målsetning
Spillerne prøver å ”tjene” så mange minutter som mulig ved å legge ut brikker på rekker som danner gitte kombinasjoner.
Regler/Spilldynamikk
Brettet består av et 7×7 rutenett og noen få av rutene har et symbol som angir dobbelt scoring. Før spillet starter trekkes en brikke som plasseres på midtfeltet på brettet, og dernest 3 brikker som fjernes fra spillet. Så får hver spiller en brikkeholder og 6 brikker.
En spillers tur består i å plassere ut en av sine brikker og deretter trekke en ny. Brikken som plasseres må legges inntil en tidligere utlagt brikke horisontalt, vertikalt eller diagonalt, og forhåpentlig danne en poenggivende kombinasjon. Følgende kombinasjoner gir poeng:
– Summen av brikkene på en linje danner 7 eller 24.
– Sett med 3 eller 4 like
– Rekker med tre, fire, fem eller seks brikker i rekkefølge
– I tillegg er det mulig og oppnå noen bonuser
Viktig detalj er at så fort en linje er ”full” altså har en sum lik 24, plasseres det en tidsstein i enden(e) av denne linjen som på den måten markerer at det ikke kan legges til flere brikker til den.
Spillet avsluttes når ingen har brikker igjen eller det ikke er flere muligheter til å plassere en brikke. Ettersom poengscoren legges sammen fortløpende er det lett å se hvem som da har vunnet.
Oppsummering
Som sikkert er ganske tydelig er dette ganske lett å beskrive som en tallversjon av Scrabble. Dette er i hvert fall en ganske lettforståelig sammenligning. For de som kjenner Zatre, er nok spillet enda likere dette.
Som med de fleste spill hvor en trekker brikker/kort er det en dose hell involvert, men spillet er taktisk og det handler om å utnytte mulighetene hver runde. I det lange løp vil den beste spilleren vinne.
Spillet er svært enkelt både å forklare og spille, så få vil bli skremt av at ”det er vanskelig”. Dette kombinert med den korte spilletiden gjør 24/ til et godt familiespill, selv om det altså kan være litt ”tørt” for noen.
Hellfaktoren kan også minskes ved å spille med færre spillere. Med 2 spillere er det mulig å legge opp til kombinasjoner en kan score senere, og er således et mer strategisk spill.
24/7 vil nok passe best for de som er glade i matte og hoderegning, og kan nok være et spill som de mindre interesserte fort kan miste interessen for. Dette forsterkes til en viss grad av utviklingen i spillet, hvor resultatet ofte er klart etter ¾ spill, og de siste rundene blir en ren formalitet.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET