Airships

BSG poeng | 70/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Queen games
- Utvikler:
- Andreas Seyfarth
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill Lett strategi Terningspill
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 35 - 45 minutter
- Målsetting:
- Bygge flest og best luftskip
- Passer for:
- Ingeniører med hang til gamle ideer
- Spilldynamikk:
- Velg et kort, kast terningene for å se om anskaffelsen går bra
- Forbredelser:
- Gi hver spiller et spillerbrett, stokk kortene og legg dem tilgjengelig
- År:
- 2008
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.queen-games.de/
Innhold
Spillbrett
4 spillerbrett
18 luftskipskort
48 utvidelseskort
1 eraskiftekort
4 entreprenørkort
24 bonussjetonger
9 spesialterninger
1 luftskip i tre
Design/Tematikk
Seyfarth har kommet opp med et litt annerledes tema denne gangen, hvor spillerne er firmaer som skal bygge luftskip. Ressursbegrensninger og utnyttelse er selvfølgelig vesentlige, som i det meste av det Seyfarth lager.
Queen har som vanlig laget et lyst og trivelig grafisk uttrykk på både eske og innhold. Kvaliteten på brett og kort holder også sedvanlig tysk kvalitet. Spesielt spillerbrettene skaper litt stemning da de har ”tekniske tegninger” og bidrar til en følelse av å skape noe.
Siden spillet har litt mer i seg enn vet første øyekast er det litt mer regler enn vanlig hos Queen, men de er også som vanlig svært godt skrevet og har masser med eksempler.
Målsetning
Spillerne konkurrerer i å bygge flest og best luftskip. Spilleren med flest seierspoeng gjennom fullførte luftskip og gode utviklingskort vinner.
Regler/Spilldynamikk
Spillet er som nevnt basert rundt konstruksjon av luftskip. I denne forbindelse trengs det 6 forskjellige innsatsvarer; investorer, kapteiner, ingeniører, hangarer, materialer og motorer. Disse er representert som fargekodede kort, hvor en spiller kun kan ha 1 kort i hver farge på sitt spillerbrett. Kortene ”koster” noe i anskaffelse og gir en forbedring ved anskaffelse. Kortene trekkes først i hver spillers runde og plasseres ut på spillbrettet midt på bordet. For hver innsatsvare er det kun plass til 3 kort, og kortene skyves fra høyre mot venstre. Om det fjerde kortet kommer, skyves enkelt nok det øverste/lengste til venstre ut av brettet og er ute av spillet.
Ved spillets start får hver spiller et spillerbrett som viser selskapets ressurser, eller forbedringskort om du vil. Deretter får spiller en markør som angir nasjonalitet og dertilhørende bonusbrikker. Bonusbrikkene kan brukes til å øke verdien av en terning i et terningkast med 1, eller ofre 3 av dem for å kaste på nytt.
Anskaffelsen av både forbedringskort og byggingen av luftskipene, skjer gjennom terningkast. I spillet brukes det 3 hvite (1-3), 3 røde (2-5) og 3 svarte (4-8) terninger. Forbedringskortene er i utgangspunktet sortert litt etter hva som trengs og man får en oppbygning av spillet hvor det er viktig å skaffe seg bedre terninger, altså de røde og svarte for å igjen skaffe seg seierpoeng. Seierspoengene er nemlig stort sett kun tilgjengelige ved å bygge luftskip. Luftskipene samles i 4 bunker på toppen av spillerbrettet. De kan anskaffes/bygges på samme måte som forbedringskortene.
Hver spiller starter med et forbedringskort i tillegg til sin nasjonalitetsbrikke og disse gir til sammen spillerne en lik start med bruk av 2 hvite terninger.
I en spillers tur trekker spilleren først 1 nytt kort som plasseres på spillbrettet. Deretter forsøker spilleren å skaffe seg et av kortene som ligger på brettet ved å kaste terningene. Hvert forbedringskort har et ”krav” som må fylles bestående av 1 eller flere terninger med en enkelt eller sammenlagt sum. Eksempelvis kan et kort angi at en må få en hvit 3’er for å lykkes, mens et annet angi at det kreves både en hvit og en rød terning med en samlet sum på 7. Om spilleren ikke har tilgang (ikke anskaffet seg et forbedringskort) til eksempelvis en rød terning kan ikke spilleren oppfylle kravet til kort som krever en rød terning, og er da dømt til å mislykkes. Som en trøst får spilleren som mislykkes med et terningkast en bonusbrikke.
Om spilleren lykkes med å skaffe seg kortet plukker spilleren det rett og slett inn og legger det på plass på sitt spillerbrett. Forhåpentligvis har da spilleren skaffet seg en fordel bestående av en ny terning i en eller annen form.
Utover i spillet kreves det stadig ”sterkere” terningkast, så spillerne tvinges til å skaffes seg forbedringer som gir muligheter for å kaste både røde og svarte terninger. Det samme er tilfellet med luftskipene, som veldig fort krever de store terningene. Luftskipene gir normalt fra 1-3 poeng, og disse er de eneste kortene spillerne samler i en bunke på sitt spillerbrett da disse er seierspoengene.
Det er viktig å merke seg at en spiller maks kan bruke 3 terninger av en farge uansett hvor mange forbedringskort spilleren har skaffet seg som eksempelvis gir tilgang til flere. Det er antallet terninger som er av hver farge i spillet, så det er lett å huske.
En annen viktig detalj er Hindenburg-brikken. Denne går til spilleren som sist har bygget et luftskip, og gir innehaveren en bonus på +1 på alle terningkastene inntil en annen spiller overtar brikken.
Idet en av luftskipsbunkene går tomme, kan spillerne forsøke seg på å bygge Hindenburg. Dette foregår på samme måte som alt annet i spillet med terningkast, og markeres ved at spilleren som lykkes legger på en av sine bonusbrikker på poengfeltet over luftskipene.
Spillet er over når det enten er maks 1 kort igjen i hver luftskipsbunke eller Hindeburg er ferdigbygget. Da teller en enkelt nok opp poengene en har skaffet seg for luftskipene og eventuelle poeng som ligger som forbedringskort (der er noen svært få som gir bonuspoeng) og eventuelle Hindenburg-poeng. Spilleren med flest poeng vinner!
Typisk spillrunde
Spillet settes opp med å legge ut et luftskip på hver av de fire feltene og da et av hver farge. De svarte kortene stokkes og legges med billedsiden ned, epokebrikken legges oppå og deretter de mørkegrå kortene. De lysegrå kortene stokkes og et kort deles ut til hver spiller, resten av de lyse kortene legges på brettet i korresponderende farge.
Kathrine begynner og får dermed tre bonusbrikker og de andre får fire bonusbrikker hver. Kathrine får utdelt en hangar (et gult kort), Lars Erik materialer (blått kort), Ylva en kaptein (brunt kort) og Remo får en ingeniør (oransje kort). På denne måten starter hver spiller med to hvite terninger. På brettet ligger det en investor (lilla kort) og en motor (grønt kort), begge krever en hvit toer.
Kathrine starter først med å trekke et kort, det er en hangar som gir en rød terning men krever en rød femmer. Hun kaster for motoren, kaster to hvite terninger og får en toer og en ener, vinner kortet og legger det på sitt motorfelt.
Lars Erik trekker opp en ingeniør som gir en hvit treer, men den krever også en rød femmer. ”Så da kaster jeg for investoren, da” sier Lars Erik, og får en hvit ener og en hvit treer.
Ylva trekker opp en kaptein som gir to hvite terninger og en bonus brikke, men kortet krever en rød firer. ”Jeg kan nå prøve meg på et av forbedringskortene, uten å ha sjanse til å lykkes da alle krever en rød terning, men vil da få en bonus brikke for å mislykkes. Eller jeg kan prøve å ta et luftskip som gir meg seierspoeng, men de er vanskelige” oppsummerer Ylva. Hun prøver seg på et to poengs luftskip som krever fem med to hvite terninger. Terningene viser hvit en og tre, og er derfor ikke nok – hun mislykkes. ”Da bruker jeg en av mine bonusbrikker som øker kastet mitt med en, til fem” sier Ylva og tar inn luftskipskortet og luftskipfiguren, som vil gi en ekstra på hennes terningkast frem til en annen klarer å ta et luftskip.
Remo trekker en investor som gir en hvit terning men krever en hvit treer. Remo velger å prøve seg på et luftskip han også. Et skip som gir et seierspoeng og krever en hvit treer. Han kaster en hvit ener og treer, og tar kortet og så luftskipsfiguren fra Ylva.
Kathrine trekker opp en investor som gir en hvit terning og tre seierspoeng, men krever en sammenlagt sum på syv men en hvit og en rød terning, investor kortet som ligger der fra før blir skjøvet et hakk opp. Hun kaster tre hvite terninger på investorkortet som bare krever tre. Resultatet på kastet blir en, to og to, et mislykket kast, ”men jeg ofrer også en bonusbrikker og tar det likevel” og overlater turen til Lars Erik.
Han trekker en kaptein som gir en hvit terning og to bonusbrikker, men koster totalt fem på to hvite terninger, kapteinen som ligger der fra før blir skjøvet et hakk opp. ”Jeg prøver meg på den kapteinen” forteller Lars Erik og får to, tre og tre og vinner dermed kortet og to bonusbrikker fra reserven.
Ylva trekker inne en ingeniør som gir en rød firer og koster totalt fem med to hvite terninger. ”Den vil jeg ha!” sier Ylva. Og kaster sine to hvite terninger, resultatet er ener og en treer, og velger dermed å bruke en bonusbrikker for å ta kortet.
”Nå er det ingenting jeg kan kaste på” sier Remo etter at han trakk opp et materialkort som krever totalt seks på tre hvite terninger, men som også gir en svart terning hvis man har tre hvite å bytte inn. Han kan bare kaste med to hvite terninger totalt, og tar dermed en bonusbrikke fordi han ikke kan lykkes med noen kast.
Kathrine trekker en hangar som gir en rød terning og som koster totalt fem på to hvite terninger. ”Jeg velger det kortet som jeg nettopp trakk” sier hun og kaster dermed tre hvite treere. Siden hun har en hangar fra før, går det kortet ut av spill, da man bare kan ha et kort i hvert forbedringsområde.
En ny ingeniør som gir en rød firer og som krever en totalsum på syv med en hvit og en rød terning, blir trukket av Lars Erik. Han går inn for et to poengs luftskip, som krever en sum på åtte med tre hvite terninger, det klarer han akkurat.
Ylva trekker en hangar som gir en hvit terning men krever tre på en hvit terning. ”Siden jeg skaffet meg en rød terning i sted, går jeg for investorkortet som gir meg tre seierspoeng og en hvit terning. En rød terning snus til en firer for å vise at hun har det og så kaster hun sine to hvite terninger. Det ble en ener og en toer, så hun bruker en bonusbrikke denne runden også og tar kortet.
”Dette er typisk” sier Remo, ”dere har masser av terninger og jeg sliter fremdeles med min to hvite terninger”. Han trekker en investor som gir en rød terning og krever totalt fem med to hvite terninger. ”Jeg får ofre en bonusbrikke, da” sier Remo etter å ha kastet totalt fire for å vinne kortet.
Spillet fortsetter på denne måten inntil det kun er ett luftskipskort igjen i hver av luftskipsbunkene, eller en av bunkene er tomme og spillerne fullfører bygging av Hindenburg.
Oppsummering
Andreas Seyfarth overrasker nok mange stort med dette spillet som er basert på noe så hellorientert som terninger etter å ha ligget på toppen av BGG-rankingen i flere år. Men han viser seg igjen som en innovatør, da hellet i det minste er begrenset i dette spillet og det faktisk krever litt taktikk. De store strategiske planene er umulig da det skjer for store forandringer i løpet av runden – spesielt med 4 spillere. Men å utnytte de valgene en til en hver tid får best mulig er viktig og vil normalt skille gode spillere fra mindre gode.
Men det skal ikke skyes under et teppe at hellfaktoren gjør utslag på to områder – både hvilke kort/muligheter du får hver runde og terningkastene. Dette kan fra tid til annen sette deg i en litt håpløs situasjon, men normalt ikke ødelegge spillet for deg.
Siden også bare 12 av 18 luftskipskort er i bruk i hvert spill, øker dette også gjenspillbarheten til spillet. Den enkelte spilleren kan ikke vite poengfordelingen før siste kort trekkes, så en må være ”frempå” hele veien.
Airships er også et ganske raskt spill med relativt høy intensitet, selv om det ikke er noen større interaksjon mellom spillerne. Intensiteten ligger selvfølgelig i hvem som får tak i de rette kortene først og hvem som er heldig/uheldig med forsøkene sine.
Så, alt i alt, kan en si at Airships fyller en helt annen nisje enn Puerto Rico, og skal ikke sammenlignes. Hvor PR er et mesterverk i finregning av nytteverdier og utvikling av strategier et ”must”, er Airships et lettvekterspill som er ment som god, rask underholdning for familien eller de som er litt mindre brettspillfikserte enn oss andre. Og, i denne sammenhengen fungerer det like bra som terningversjonen av Alhambra!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET