Alhambra - Årets Familiespill 2005

BSG poeng | 74/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Dirk Henn
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- Årets spill vinnere Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Pris:
- 400,-
- Tidsbruk:
- 45 - 90 minutter
- Utmerkelser:
- 2003 - 2. plass, Deutscher Spiele Preis, 2003 - Vinner, Spiel des Jahres, 2005 - Vinner, BSG-Prisen: Årets Familiespill
- Målsetting:
- Få flest poeng gjennom å bygge forskjellige bygninger
- Passer for:
- Gode byggherrer med sans for økonomistyring
- Spilldynamikk:
- Velg å ta inn mer penger eller kjøpe bygninger
- Forbredelser:
- Stokk pengekort og bygningsbrikker
- År:
- 2005
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/
Design/Målsetning
Esken inneholder personlige spillebrett, kort som representerer valuta og kvadratiske brikker som forestiller bygninger. Alt av bra kvalitet. Regelheftet er også meget ryddig og godt forklart. Spillets mål er å bygge den mest verdifulle ”herregården”, ved hjelp av kløktig bygging av de forskjellige bygningene og ikke minst lengden av den omkringliggende muren!
Tematikk
Som sagt er det europeiske og arabiske byggherrer som skal vise sine ferdigheter innen bygge kunsten. De skal leie inn mannskap og passe på at de betaler med riktig valuta til arbeiderne. Man kan bygge tårn, hager, paviljonger, arkader, villaer og gods, hver representert ved hver sin farge. ”Er det det eneste vi skal passe på?” spør Remo. ”Neida, her kommer det mer” forteller Hege. Videre forteller hun at vi må passe på murene i tillegg, den som får den lengste sammenhengende muren får ekstra poeng.
Regler/Dynamikk
Hver spiller får en startbrikke med hver sin brønn, 2 markeringsbrikker, en på poengbrettet og en på brønnen. Videre legges det opp 4 bygningsbrikker på byggeplassen, der det også er markert opp 4 forskjellige valutaer, gulden, dirham, dinar og dukat. Hver spiller mottar et reservebrett for bygningsbrikker man vil vente med å spille ut. ”Nå er det endelig valutaens tur” forteller Hege. ”Hver og en av oss skal trekke valutakort til vi har 20 eller i mer i sum.” ”Ja, jeg begynte å lure på hvordan vi skulle få penger til å betale arbeiderne med.” 4 valutakort legges også ved siden av byggeplassen, disse blir fylt på hvis en spiller velger penger istedenfor kjøp av bygningsbrikke. De resterende pengekortene blir delt inn i fem like store hauger, de to poengscoringskortene blir lagt inn i bunke nr 2 og 4, bunkene settes sammen igjen, bunke 1 på topp osv. Spilleren med lavest valutasum starter. Ved hver tur har spilleren 3 valg: ta mer penger, kjøpe og utplassere bygningsbrikke eller endre på byggeområdet sitt.
Typisk spillrunde
”Skal vi gå i gang da?” spør Hege, ”hvis det er noe mer vi lurer på får vi sjekke reglene etter hvert.” Tore er første mann ut, han fikk nøyaktig 20 i valutasum. ”Jeg kjøper en arkade uten noen murer til 9 dukater.” Han betaler nøyaktig sum og legger brikken ved siden av brønnen sin. Ny brikke blir lagt opp på dukatfeltet, et tårn til en pris av 11.
”Jeg vil heller ha penger jeg” sier Kathrine og tar en dukat med verdi av 7. Man kan ta hvilket som helst kort i rekken med 4, uansett verdi, men det er mulighet til å trekke flere kort så lenge verdien ikke går over 5.
Remo er nestemann ut og kjøper en paviljong til 5 dirham, betaler med 6, men siden man ikke spiller med vekslepenger får han ingenting tilbake.
Hege er sisteperson ut. ”Her er det bare kjipe bygningsbrikker med alt for mye mur rundt, så jeg tar heller litt penger.” Og tar en denar til verdi 3 og en dirham til 2.
”Takk! Dat ble det ikke så mye bedre for meg” kommenterer Tore, men kjøper likevel et gods til pris 3. ”Det er mye murer på den brikken, du får være forsiktig hvor du plasserer den” sier Kathrine. ”Jeg legger den på reservebrettet mitt til senere bruk, da passer den sikkert bedre” svarer Tore. En arkade til pris 6 blir trukket opp og lagt på dinar plassen.
Kathrine kjøper tårnet til 11 dukater, ”endelig hadde jeg råd til å kjøpe noe” sier hun.
En villa blir trukket og lagt på dukatplassen.
Remo kjøper arkaden til 6 dinarer og legger den inntil paviljongen. ”Nå har jeg en sammenhengende murvegg på 4 vegger” forteller han. Han trekker opp en hagebrikke til pris 8 og legger den på dinarplassen, ”din tur Hege, på tide å kjøpe noe”.
Hege blar opp en 4 og en 5 dinar og kjøper hagebrikken til pris 8, ”skulle ønske vi hadde vekslepenger, jeg” kommenterer hun. Hun trekker opp og legger en godsbrikke til pris 7 på dinarfeltet.
Tore velger penger, ”jeg trenger å bygge meg opp på valuta” forteller han, og velger en gulden verdi 5. ”Foreløpig er det ingen som har kjøpt noe med gulden, greit å bygge seg litt opp der til senere” fortsetter han.
Både Kathrine og Remo velger å ta penger istedenfor å kjøpe bygninger. ”jeg velger heller å kjøpe det godset til 7 dinarer” sier Hege. Og trekker opp en hage med tre vegger og legger den på dinarfeltet.
”Dette var en rask runde” kommenterer Tore og kjøper tårnet til 7 dirham. ”Må gi Kathrine konkurranse på lilla tårn” sier han. ”Å jeg trodde du heller ville fokusere på de røde godsene, de er det jo færre av” slenger Kathrine tilbake. Tore trekker en ny brikke, en arkade uten vegger, og legger den på bygningsplassen.
”Jeg skulle gjerne hatt den arkadebrikken, men jeg får ta til takke med en villa istedenfor” sier Kathrine, ”nå har jeg like mange vegger som deg Remo” fortsetter hun. En ny hagebrikke blir trukket og lagt på bygningsfeltet. ”Fra å være brikker med mange vegger er det hvertfall 2 med få eller ingen nå” kommenterer Kathrine, ”så Remo nå er det bare å forsyne seg”.
”Ja hadde det vært så vel, nei jeg må ta litt mer penger, jeg håper bare vi ikke kommer til første poengscoring før jeg får bygget noe mer” forteller han og tar en dukat med verdi 6.
Spillet fortsetter på samme måte rundt bordet med handel av bygninger, valg av valuta eller endre på sitt eget byggeområde til man trekker det første poengscoringskortet som er lagt inn i valuta bunken. Ved hver poengscoring blir både bygningsflertall og bymurer scoret. Ved første scoring er det bare førsteplassen som får poeng, ved delt første plass deles poengene. Ved andre scoring får også andremann poeng og ved spillets slutt skjer tredje og siste scoring, og da får 1. 2. og 3. plass poeng. Poengtabellen på reservebrettene gir siste scoring.
Oppsummering
Alhambra er et utmerket familiespill, basert på både litt flaks og strategi. Det er enkelt å lære og å spille, spesielt fordi spillet i seg selv er ganske selvforklarende, med tanke kjøp og poengscoring.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET