Alle tiders spill

BSG poeng | 70/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Damm - Litor
- Utvikler:
- Jane Hinton Ruemmele
- Distributør:
- Egmont
- Kategori:
- Kunnskapsspill
- Antall spillere:
- 2 - 8 spillere
- Pris:
- 300,-
- Tidsbruk:
- 20 - 45 minutter
- Målsetting:
- Være den første til å samle 10 kort under sin tidslinje
- Passer for:
- Discovery-channel fans
- Spilldynamikk:
- Kast terning, få oppgave og plasser den i henhold til kortene en allerede besitter
- År:
- 2003
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.litor.no/
Design/Tematikk
Design på både esken og innhold holder vanlig Damm standard, med greie kort og en et enkelt regelhefte. Regelmessig er det også normal Damm standard med to A4 siders regelhefte, som skal være forståelig for alle.
Typisk spillrunde/Regler
Vi få utdelt en tidslinje hver, og trekker deretter ett valgfritt kort fra en av de fire kategoriene. Dette kortet er vårt start kort, og legges på undersiden av tidslinjen. Spilleren som først kaster svart på terningen, starter spillet.
Etter å ha kastet svart først, kaster han en gang til og kaster gul. Hege leser opp oppgaven i histore; ”Freden i Utrecht bestemmer at Gibraltar skal tilhøre England for all fremtid”. ”Jeg vet ikke hvilken krig det dreier seg om en gang, så her blir det ren tipping” sier Remo, og bestemmer seg for at dette må ha skjedd etter 1896 (kortet han fikk utgitt ved starten). ”Galt” sier Hege og lar oppgaven gå til Kathrine. ”Det må ha skjedd etter 800 (som er Kahtines startkort). ”Riktig” sier Hege og gir kortet til Kathrine som umiddelbart legger kortet til høyre for sitt kort under tidslinjen.
Siden Remo ikke klarte oppgaven, går turen videre til Kathrine, som kaster hvitt på terningen og kan derfor velge kategori fritt. Hun velger kultur og underholdning, og oppgaven lyder; ”Den svenske skalden Carl Michael Bellman dør”. ”Jeg har jo hørt mange av hans viser, men når han levde har jeg ikke peiling på” sier Kathrine, men tror det må ha skjedd etter 1713. Siden det er riktig, legges kortet til høyre for hennes 1713 kort, men på oversiden av tidslinjen. ”Du kan nå velge om du vil fortsette, eller ”sikre” kortet du allerede har vunnet” opplyser Hege. Kathrine kaster en gang til, og får en oppgave i sport og blanding; ”Ruth Carol Taylor blir tidenes første svarte flyvertinne”. ”Det bør vel være etter 1795” sier Kathrine, og vinner et kort til. Hun velger å prøve lykken en gang til. Det blir en oppgave i oppdagelser og oppfinnelser; ”Observatoriet i Greenwich, England blir grunnlagt”. ”Nok en gang må jeg si at dette aner jeg ingen ting om” sier Kathrine og mener det må ha skjedd mellom hennes to senest vunnede kort; 1795 og 1958. ”Dessverre” sier Remo og lar oppgaven gå videre til Tore. ”De har sikkert holdt på med dette aldri så lenge, så det var sikkert oppe før 1543 (hans startkort)” sier Tore. ”Dessverre” sier Remo og lar oppgaven gå til Hege. ”Det var i hvert fall klart før 1961(som er hennes startkort)” sier Hege. ”Vær så god, kortet er ditt” svarer Remo. Hege legger sitt nyvunnede kort under sin tidslinje, mens Kathrine må fjerne de 2 kortene hun hadde vunnet.
Tore får en oppgave i historie; ”Norske intelligens-sedler, Norges første avis, utkommer”. ”Det kan ikke ha vært noen aviser før 1543, så det må være etter” sier Tore, og vinner kortet. Kortet legges til høyre for hans opprinnelige kort, men på oversiden av tidslinjen. Neste oppgave han får er; ”Viskelæret blir oppfunnet”. ”Ikke vet jeg, men satser på at det er mellom 1543 og 1763” sier Tore. ”Jeg tror du bør legge inn en tippekupong denne uken, jeg” svarer Kathrine mens hun gir Tore kortet. Neste oppgave er; ”Kortspill blir forbudt i Tyskland”. Han tipper før 1543, og får nok et kort. ”Ettersom dette har vært ren tipping, tror jeg at jeg skal gi meg mens leken er god” sier Tore og flytter de nyvunnede kortene ned under sin tidslinje.
Målsetning
Spillet fortsetter slik til en av spillerne har klart å skaffe seg 10 kort. Det kan også gjøres enklere ved å skulle ta færre kort eller vanskeligere ved å høyne kravet til flere kort.
Oppsummering
Til å være et kunnskapsspill er Alle Tiders Spill nyskapende og morsomt. Det er ikke nødvendig å gulpe opp all gammel lærdom uten å ha sammenhengen, men tvert imot å resonnere seg frem til hva som har skjedd i hvilken rekkefølge. Det viser seg at historien har en del overraskelser på lager. Spillet er originalt og interessant, men dets styrke ligger i at det fort kommer en del humoristiske situasjoner hvor en finner ut av sin manglende forståelse for historien.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET