Amigo

BSG poeng | 60/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Leonardo
- Utvikler:
- Ikke oppgitt/Ukjent
- Distributør:
- Chr. Olsen-Mittet
- Kategori:
- Barnespill Kunnskapsspill
- Antall spillere:
- 3 - 4 spillere
- Pris:
- 449,-
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Målsetting:
- Være den første spilleren eller lag til å nå premiestigen og dermed vinne en premie
- Passer for:
- 10-12 åringer
- Spilldynamikk:
- Svare raskest og riktig på forskjellige oppgaver
- Forbredelser:
- Lage premiestigen og pinlige oppgaver
- År:
- 2007
- Språk:
- Norsk
Amigo er en brettspillutgave av programposten med samme navn på NRK, og klarer til en viss grad å gjenskape programmet. Alle Amigoseere vil kjenne seg igjen i denne brettspillutgaven, men programlederne er ikke inkludert. Derfor må en av spillerne ta på seg denne rollen fra gang til gang.
Før spillet starter må spillerne lage premier som skrives ned på de medfølgende premieplatene og lage pinlige oppgaver som skrives på de blanke kortene.
Som i tv programmet skal spillerne gjennom tre forskjellige faser; raketten, flyvern og premiestigen. I Raketten stiller spilleder spørsmål fra kortene som er merket med rakett og spilleren/laget som først trykker på knappen sin og svarer riktig, flytter oppover raketten i spillesken. Spillet fortsetter på denne måten inntil to spillere/lag kommer frem til feltet, Flyveren, som kun har plass til to. Den tredje spilleren har tapt og må utføre en pinlig oppgave, trukket blant kortene.
I Flyveren får de to spillerne/lagene som kvalifiserte seg, kaste en terning som angir hvor mange bokstavbrikker som spillerne får i denne fasen. Bokstavene trekkes fra den medfølgende posen og når brikkene er lagt ned foran spillerne snur spilleder timesglasset og spillerne forsøker å danne så mange ord som mulig som i et kryssord i løpet av to minutter. Bokstavene har på samme måte som i Scrabble forskjellig poengverdi og spilleren/lag som i sitt kryssord har fått flest poeng går videre til premiestigen.
I Premiestigen får vinneren spørsmål som skal besvares og et riktig svar gjør at spilleren kommer lengre opp på stigen og et galt svar gjør det motsatte. Dette fortsetter i tre minutter og spilleren/laget får den premien den/de står på etter tre minutter.
Utgiver har vist kreativitet i utformingen av spillesken som også brukes som et spillbrett. Selv om dette kan være litt upraktisk da premieplatene er litt for store. Oppgavene er ikke delt inn i kategorier og det er stor spredning, noe som gir stor variasjon. Oppgavene er godt gjennomarbeidet og det er få språklige detaljer å henge seg opp i. Vi undrer oss litt over hvorfor utgiver har valgt å la noen av bokstavbrikkene være svarte og i tillegg ha bokstav på begge sider, når majoriteten er blå og har bokstav på kun en side. Systemet er ikke koblet opp imot eksempelvis vokaler eller konsonanter og det blir overhodet ikke nevnt i reglene. Vi innførte derfor en husregel hvor spilleren som trekk svarte brikker selv kunne velge hvilken bokstav en ville bruke.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET