Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Andromeda

Andromeda
BSG poeng 80/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Abacus Spiele
Utvikler:
Alan R. Moon
Distributør:
Ute av produksjon
Kategori:
BSG Anbefaler Lett strategi
Antall spillere:
3 - 5 spillere
Pris:
350,-
Tidsbruk:
45 - 60 minutter
Målsetting:
Score flest poeng ved å bygge handelssentre rundt planeter
Passer for:
Astronauter med sans for penger
Spilldynamikk:
Spill kort for å gjennomføre diverse handlinger
Forbredelser:
Plasser ut brikker, og del ut kort
År:
1999
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.abacusspiele.de/

Design
Selve uttrykket på esken er litt artig, men kanskje litt for mørkt til å vekke interessen for de spillet passer best for. Ved siden av dette er innholdet av grei kvalitet, uten de store overraskelsene. Hovedsakelig et standard brett, en god bunke kort og masse små kuber i forskjellige farger.

Tematikk
Tematikken er lagt til kolonisasjon av planeter i et verdensrom – ikke helt vårt eget, men svært likt. Spillebrettet har 7 planeter, som hver har 3 mulige handelssentre å etablere. Disse senterne har forskjellige verdier, fra 4 til 14 poeng. Spillet er over når 3 planter har alle 3 handelssentre rundt seg etablert. Vinneren er den som da har flest poeng. Poengene skaffes ikke kun gjennom handelssenterne, men også verdikort, utviklingstrinn og eventuelle stasjoner på jorden ved spillets slutt gir poeng.

Regler/Spilldynamikk
Spilldynamikken er basert på runder, som hver består av 4 faser, og kort er middelet. I første fase fyller alle spillerne opp hånden sin igjen med kort. Deretter er det en transportfase, hvor spillerne kan bruke et av sine 2 spesialkort for å transportere stasjoner til eller fra jorden. Så er det byttefase som styres av rundens førstespiller. Sluttlig er det en handlingsfase, hvor spillere etter tur utfører 2 handlinger valgt blant 5. Disse handlingene består av kortbytte, stasjonsforflytning, etabler handelssenter, utvikle romskipet eller utvikle teknologi.

Typisk spillrunde
Før spillet begynner får hver spiller alle kubene, eller rettere stasjonene i en farge. Disse fordeles så med en på hver planet og 4 på jorden. Deretter mottar spillerne 9 tilfeldige planetkort og plasserer ut en kube til på korresponderende planeter. De tiloversblivende kubene legges tilbake i esken. Så stokkes kortene inn sammen med resten av bunken og det deles ut 9 nye til spillerne. Sluttlig mottar spillerne sine 2 spesialkort.
Første fase hoppes naturligvis over da ingen har brukt noen kort enda. Tore begynner derfor andre fase. Hver spiller kan nå velge å bruke ett eller begge spesialkortene. Ingen velger å bruke dem så tidlig i spillet, hovedsakelig fordi disse kortene er meget hendige mot slutten av spillet hvor det kan være svært gunstig å få ubrukte kuber fra ferdige planeter tilbake til jorden.

I tredje fase kan førstespilleren tvinge frem kortbytter mellom spillerne. Tore velger et kort han vil bytte bort, og legger det ned med billedsiden opp. Resten av spillerne må så velge et kort de kan bytte bort, men det kan ikke være samme type planetkort som Tore la ned. Han legger ned et kort for den grå planeten, mens Hege legger ned blått, Remo hvitt og Kathrine rødt. ”Du må legge ned et kort, og da kan vi ikke legge ned noen av de to kortene du har lagt ned” minner Kathrine om. Tore legger ned et grått kort til, og Hege legger grønt, Remo rødt og Kathrine blått. ”Som startspiller kan du velge om du vil legge ned et tredje kort, men det er ikke pålagt” sier Remo. ”Da stopper jeg her og bytter mine kort med Hege” sier han. ”Da kan du velge om du vil plukke opp de kortene eller la dem ligge fremme for bytte med andre” forklarer Kathrine videre. Hun plukker dem opp. Neste mann i runden er Remo, som da kun kan bytte med Kathrine eller plukke opp kortene igjen. Han bytter og Kathrine har ikke noe annet valg enn å akseptere bytte og plukke opp kortene.

Så er det fjerde fase, og spillerne velger etter tur 2 handlinger å gjennomføre. ”Men, husk Tore, som førstespiller kan du gjennomføre 3 handlinger” minner Remo om. Tore legger ned 3 grønne kort og går opp et nivå på romskipsutviklingen. Så bytter han inn 2 kort, og deretter 1. ”Det var ikke stort jeg fikk ut av denne runden” mumler Tore.

Hege bytter 1 kort. Deretter så utvikler også hun sitt romskip ved å legge ned 3 grå kort.

”Jeg ville gjerne ha byttet flere enn 2 kort i slengen, men det er visst ikke lov, så da blir det bare 2” sier Remo. ”Det gikk i det minste bra” gliser han deretter og legger ned 4 gule kort. De bruker han til å forsøke å bygge hendelssentre på den gule planeten. ”Da samler du alle kubene på planeten inn i koppen og rister skikkelig før du deretter åpner hullet i koppen og forsiktig drar koppen bakover” forklarer Kathrine. Om det er en av hans egne plasserer han den på det høyeste senteret utenfor planeten. Om det er en annens kube som kommer frem, blir den sendt tilbake til jorden. Antall forsøk på å plassere ut sentere avhenger av antallet kort som brukes. De deles på to og avrundes nedover, så i Remos tilfelle får han nå 2 forsøk. ”Takk skal du ha!” sier Tore i det en gul kube blir sendt hjem til jorden. Remo rister igjen og sender en av Kathrines kuber tilbake.

Kathrine bytter 2 kort og legger ned 3 lilla for å ”riste” på den planten og sender en av Heges kuber tilbake til jorden.

Hver gang en ønsker å bruke kortene kan en bruke mellom 3 og 7 kort. Hvis en bruker flere enn 4 mottar man et verdikort som både kan tas vare på til slutten av spillet for å gi poeng eller som en joker underveis. Verdikortene har varierende verdier etter hvor mange like kort en bytter inn, typisk 4 kort 2 poeng, 5 kort 3 poeng og så videre.

Første runde er over og Hege blir ny startspiller. Først får hver spiller fylt opp korthånden sin igjen, men da i henhold til romskipsnivået sitt. Hege får 4 og har 10 kort. Remo får 3, Kathrine 3 og Tore 4.

”Må jeg bytte? Jeg har ikke lyst” spør Hege. ”Ja, ihvertfall 2 kort” svarer Remo. Hun legger da ned grått kort. Remo legger ned hvitt, Kathrine gult og Tore lilla. Deretter legger Hege ned grått igjen, og Remo grønt, Kathrine grønt og Tore hvitt. ”Jeg stopper der” sier hun så og bytter med Kathrine. Kathrine plukker opp byttet. Remo plukker opp sine egne kort og da må Tore gjøre det samme.

Ingen velger å bruke spesialkortene sine denne gangen heller.

Hege legger ned 4 gule (mottar et verdikort) og ”rister” på gul planet. ”Selvfølgelig. Ved første forsøk!” klager Remo idet det viser seg å komme frem en rød kube. Hege plasserer denne kuben på 12 poengssenteret på den gule planeten. Siden hun fikk et senter ved første forsøk får hun ikke forsette ”ristingen”. Så legger hun ut 3 lilla og flytter 1 kube fra jorden til den lilla planeten. Til slutt bytter hun 2 kort.

Remo legger ned 3 blå og går opp et nivå i teknologiutviklingen. Dette gjør at han kan velge å presse frem 4 kort i bytterunden når han er førstespiller. Og sammen med jokeren fra forrige runde legger han ned 3 grønne kort og øker et nivå på romskipsnivået.

Kathrine legger ned 3 grå og ”rister” på grå planet og fikk det øverste senteret – 8 poeng. Så legger hun ned 3 røde kort og øker romskipsnivået sitt hun også.

Tore bytter 2 kort. Deretter legger han ned 4 blå kort (mottar et verdikort) og ”rister” 2 ganger på den blå planeten. ”Tusen takk! Det var hyggelig” sier Remo idet Tore sender 2 av Remos kuber tilbake til jorden.

Oppsummering
Da er vel det meste av spillets dynamikker gjennomgått og under normale forhold er spillet over i løpet av 45-60 minutter. Spillet er helt klart relativt enkelt, men det er litt omstendelige regler ved første gjennomgang. Dette er litt uheldig da spillet passer best for lettvekterspilleren, som sjelden liker regler. Det er også en del hell med i spillet, noe som gjør spillet ganske bra som familiespill. Alt dreier seg om odds, og det på en slik måte at det fort blir tydelig også for de litt yngre. På ingen måte et barnespill for det. Kan anbefales under forutsetning av at du er på jakt etter noe enkelt og hellbasert.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.