Architekton

BSG poeng | 59/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Queen games
- Utvikler:
- Michael Schacht
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 60 minutter
- Målsetting:
- Sikre flest seierspoeng eller tvinge motstanderen til å gå tom
- Passer for:
- Par med sans for puslespill
- Spilldynamikk:
- Trekk 2 brikker, plasser dem ut, og sett eventuelt ut et hus
- Forbredelser:
- Bland brikkene
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.queen-games.de/Home/Home.aspx?Langid=1
Innhold
24 terrengbrikker
22 bygningsbrikker
2×12 hus (et sett til hver spiller)
8 poengbrikker
Design/Tematikk
Esken gir en pekepinn på hva spillet omhandler, men en kan faktisk si den er litt misvisende, selv om det ikke er noen viktig sak. Spillet dreier seg om plassering av landskaps- og bygningsbrikker, så temaet er vel strengt tatt ganske påklistret.
Brikkene er av topp kvalitet, og designet er godt. Fargene er tydelige og lett adskillelige.
Reglene er godt skrevet og det er ingen viktige mangler eller rom for tvil.
Målsetning
Vinneren er den som sitter igjen med flest poeng når en av brikkebunkene går tom, eller om den andre spilleren går tom for poengbrikker.
Regler/Spilldynamikk
For alle som kjenner andre brikkeleggingsspill, som Carcassonne, forstår en nærmest konseptet i dette spillet umiddelbart. Som i de andre lignende spillene må brikkene plasseres så de forskjellige typene terreng stemmer overens med tidligere utlagte brikker. Den store vrien i Architekton er at det er to typer brikker, og at disse må plasseres i et sjakkmønster.
Spillet starter med at det legges opp 2 landskapsbrikker, hjørne mot hjørne, og det legges til side 4 brikker av hver type som reserver. Dernest legges det opp 3 av hver brikketype som spillerne kan trekke fra.
Hver runde må spilleren trekke inn og legge ned 2 brikker, fra de som ligger åpent. Alle terrengbrikkene består av kun en type landskap, og kan legges inntil en hver brikke som har en bygningsside som ”matcher”. Ettersom de forskjellige brikketypene må legges i et sjakkmønster vil det aldri være 2 terrengbrikker eller bygningsbrikker inntil hverandre.
Om en legger ut en bygningsbrikke, så må minst en av sidene ”matche” en tidligere utlagt terrengbrikke. Samtidig må spilleren som legger ut en bygningsbrikke plassere et av sine hus på brikken. Når en bygningsbrikke blir omringet (dekket på 4 sider) av terrengbrikker, skal bygningen scores. Hvis bygningen har riktige terrengbrikker på alle 4 sider, så får spilleren som har huset der 1 seierspoeng. Om det er derimot er feil terrengbrikker på en eller flere sider, taper spilleren poeng i henhold til hvor mange sider som er feil. Men, spilleren kan også ta tilbake huset istedenfor ett av de manglende poengene. Dette kan bli et ganske skjebnesvangert valg, da en på slutten får poeng for den lengste sammenhengende linjen med hus. Bygningsbrikker scores uavhengig av hvem som spiller ned den fjerde omkransende terrengbrikken.
Etter at spilleren har trukket og lagt ut to brikker, fylles lageret opp igjen med bygnings- og terrengbrikker, så det alltid er 3 av hver når motstanderen begynner sin tur.
Typisk spillrunde
Remo starter med å blande de forskjellige brikkene, landskapsbrikker og bygningsbrikker i hver sin bunke, det skal være en reservebunke på fire av hver av landskaps- og bygningsbrikker. Han legger ut tre brikker i hver kategori som man kan trekke fra, et lager, til slutt legger han ut to landskapsbrikker som et startfelt, et steppefelt og et skogfelt. ”Får jeg æren av å begynne?” spør Kathrine og Remo nikker bekreftende.
Kathrine begynner med å legge ut et bygningsfelt med skog på to sider og vann og eng på de to andre sidene, som hun legger inntil skogsfeltet som ligger på bordet, i tillegg legger hun ut en engbrikke som hun legger inntil bygningsfeltet med huset sitt på.
Remo trekker opp så det igjen er tre åpne brikker av hver kategori i lageret. ”Det er vanskelig når det er så mye steppebrikker å finne noe som vil fungere!” sier Remo. ”Vi har nettopp begynt, ta det med ro” svarer Kathrine smilene. Remo legger ut en bygningsbrikke med eng på to sider og vann og steppe på de andre to. Han legger det inntil engbrikken Kathrine la ut i sted og legger i tillegg ut en steppebrikke.
”Jeg får vel satse litt” sier Kathrine trekker opp til tre brikker i hver kategori i lageret. Hun legger ut to bygningsbrikker og har dermed tre bygg ute mot Remo sitt ene.
Remo trekker opp i lageret og legger ut en bygningsbrikke og en engbrikke. ”Nå lager jeg en kjempesjanse for deg med denne engbrikken. Remo har laget et fint lite ”rom” for en bygningsbrikke med to engfelt og et skogsfelt.
”Får se om jeg har flaks da” sier Kathrine og trekker opp nytt i lageret. ”Du har flaks også” utbryter Remo, Kathrine trekker akkurat det hun trenger og vinner samtidig et poeng.
”Nå taper jeg så det synger” sier Remo, som ser en smule pessimistisk ut. Han trekker opp og fyller lageret og legger selv ut en bygningsbrikke med mye eng og en eng inntil den.
”Får ta denne, da” sier Kathrine med et smil etter å ha fylt opp lageret igjen og legger ut en vannbrikke og gir dermed Remo et poeng og legger deretter en bygningsbrikke inntil den. Og dermed har Kathrine tre hus på rad, som styrker henne poengmessig, Remo har pr nå bare to hus på rad.
Lageret blir fylt på nytt og Remo legger ut sine to brikker uten å skaffe seg noen poeng eller å ødelegge for Kathrine. ”Du har det for lett nå” sier Remo.
”Ja det ser slik ut” svarer Kathrine og legger ut en bygningsbrikke så hun får fire hus på rad.
Remo velger en landskapsbrikke som ikke matcher et av områdene på en av Kathrines bygningsbrikker. ”Får håpe det hemmer deg litt i ekspansjonen din” sier Remo og smilene legger ned brikken, i tillegg legger ut en bygningsbrikke på andre siden av spillbrettet.
”Jaja, kanskje spillet snur seg til din fordel” svarer Kathrine lattermildt. Hun trekker opp lageret og legger ut en landskapsbrikke som gir henne et nytt poeng, i tillegg en bygningsbrikke.
Remo trekker opp lageret i taushet, og legger ut en bygningsbrikke på enden av Kathrines rad i et forsøk på å stoppe firer raden hennes.
Oppsummering
Selv om Architekton ligner på andre brikkeleggingsspill, er det nok egenhet i det til at det står på egne ben. I tillegg er det et spill som er designet for 2 spillere, og holder seg på en ganske kort spilletid. Valgene kan være frustrerende, men de fører ikke til stillstand i spillet. Typisk dreier disse valgene seg om i hvilken grad en skal fjerne et hus eller fjerne et poeng, og om en skal plassere en brikke som ødelegger for motstanderen eller gavner en selv. Det er altså fremdeles utfordringer i spillet på tross av den svært enkle spilldynamikken.
Dette er et godt 2-mannsspill som kan være et ypperlig startsted for de som ikke er så bevandret i spillverden, og for de som vil ha en raskere og mer spesialtilpasset konkurrent til Carcassonne.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET