Arena Maximus

BSG poeng | 61/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Fantasy Flight Games
- Utvikler:
- Kevin Wilson
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Pris:
- 250,-
- Tidsbruk:
- 45 - 45 minutter
- Målsetting:
- Være førstemann over målstreken
- Passer for:
- Ben Hur og Gladiator fans
- Spilldynamikk:
- Spill ut kort, flytt vognen, påfør og ta skade
- Forbredelser:
- Legg ut brikkene som skaper banen, stokk kortene og del ut 7 til hver
- År:
- 2003
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.fantasyflightgames.com/
Design/Tematikk
Arena Maximus består av en mengde banebrikker, skademarkører og en kortbunke. Banebrikkene legges opp i en skjult oval bane, hvor bare de første 3 brikkene etter startfeltet er åpne. Banebrikkene kan ha hindringer på seg; løse stener, broer og ”kumlokk” som representerer spesielle farer. Rundt denne banen skal spillerne flytte sine vogner. Vognene har forskjellig egenskaper fordelt på hester, fører og vognen. Hestene avgjør hvor mange kort en kan bruke ved hastighetsøkningen eller senkingen i starten av hver runde. Føreren avgjør hvor mange kort en kan spille ved forsøk på å ramme, blokkere eller angripe motspillere, og sluttlig angir vognen hvor mye skade den tåler.
Regler/Spilldynamikk
Kortene som brukes er enten tøyler eller pisker, som naturlig nok enten senker eller øker farten. I tillegg brukes de til å ramme, blokkere og skade motstandere. Typisk må angriper spille kort og motstander svare med å spille det samme. Forsvarer har fordel av å ikke ha noen begrensninger på antallet kort. Det finnes også noen joker som kan brukes til hva en trenger.
Hver runde består av 4 faser; reguler hastighet ved å spille kort, kast kort du ikke ønsker å ha på hånden, trekk opp til 7 kort igjen (inkludert kortene som ligger i hastighetspoolen) og flytt vognen. Når vognen entrer et felt kan den forsøke å ramme eventuelle andre vogner i feltet, bli blokkert av andre vogner i feltet, må unngå hindringer og kan sluttlig gi skade til andre vogner i feltet.
Typisk spillrunde
Hver spiller får en tilfeldig vogn og 7 kort, før vi går i gang. Lars Erik er førstemann, og hans gule vogn gir ham mulighet til å spille ut to hastighetskort. ”Det er vel bare å komme seg i tet” kommenterer han og spiller ut 2 piskekort. ”Det er viktig å huske at disse kortene utgjør hastighetspoolen din, det vil si at det er denne hastigheten vognen din ligger i hver runde, såfremt du ikke endrer den. De teller også som kort du har på hånden” forklarer Kathrine. Deretter flytter han vognen 2 felter frem. Siden det verken er hindringer på feltene eller andre vogner på dem gir han seg der.
Ylva kan kun spille ett kort og spiller ut et piskekort. Kaster 2 kort, og trekker 2 nye. Deretter flytter hun vognen ett felt frem.
Remo kan også bare spille ut ett kort. Han spiller ut et piskekort, kaster 1 kort og trekker 1 nytt. Deretter flytter han vognen inn på feltet hvor Ylva står. ”Hehe. Jeg må jo forsøke å ramme deg, Ylva!” flirer han ondskapsfullt. ”Da må du spille et sett med 1 piske- og 1 tøylekort” minner Lars Erik om. Det gjør han og Ylva ønsker ikke å forsøke å unngå angrepet, så hun får 2 skademarkører på vognen sin. ”Men, jeg vil prøve å blokkere deg” sier Ylva og spiller ut 1 tøylekort. Remo svarer med å spille 1 tøylekort og klarer derfor å komme inn på feltet. Siden det ikke er noen hindringer på feltet kan Remo nå velge om han vil angripe Ylva. Det gjør han ikke så turen går til Kathrine.
Kathrine kan spille 3 hastighetskort og legger ned 3 piskekort. Bytter ingen kort og flytter vognen sin inn i feltet hvor Ylva og Remo står. ”Jeg vil ikke ramme noen” sier hun. Ylva forsøker å blokkere igjen ved å spille 1 tøylekort, som Kathrine besvarer. Remo avstår, og Kathrine kan flytte vognen til neste felt. ”Jeg vil ikke ramme deg heller, Lars Erik. Vil du prøve å blokkere?” spør Kathrine. ”Selvfølgelig vil jeg prøve å holde deg bak meg” svarer Lars Erik og spiller 1 tøylekort. Kathrine svarer, og siden det ikke er noen hindringer på feltet så kan hun nå velge om hun vil angripe Lars Erik. ”Et lite rapp over fingrene for å ha forsøkt å blokkere meg er vel ikke så galt” mumler Kathrine, og spiller ut 1 piskekort. ”Jeg gidder ikke å forsvare meg, så jeg tar 1 skade” sier Lars Erik og legger en skademarkør på vognen sin. Så avslutter Kathrine med å flytte vognen enda ett felt frem. På dette feltet er det en bro, med 2 pisker. ”Jeg har hastighet 3, så jeg har ingen problemer med å komme over den” sier Kathrine og henviser til hastighetspoolen. Kathrines vogn står nå på det siste åpne feltet, og de neste 3 feltene blir åpnet.
”Bakerste mann skal flytte først” forklarer Kathrine, og smiler til Remo. ”Jo takk, denne vognen er ikke akkurat rask” svarer han. Så legger han ned et piskekort og trekker opp 3 nye kort. Så flytter han vognen inn på feltet hvor Lars Erik står. Han forsøker ikke å ramme, og Lars Erik forsøker ikke å blokkere ham. Han flytter derfor videre til feltet hvor Kathrine står. ”Deg skal jeg ihvertfall ramme, du har jo ikke kort til å forsvare deg en gang!” sier Remo og legger ned 1 piske- og 1 tøylekort. Kathrine må ta 2 i skade, og vil heller ikke blokkere. ”Jeg klarte også broen, og gir meg der” sier Remo.
Ylva øker hastigheten med 1 piskekort, og trekker 2 nye kort. Så flytter hun inn på feltet hvor Lars Erik står. Hun forsøker å ramme ham, men Lars Erik svarer. Deretter forsøker Lars Erik å blokkere Ylva. ”Jeg har ingen tøylekort på hånden, men bruker 1 magikort som joker” forklarer hun. Så flytter hun til neste felt, hvor Kathrine og Remo står. Hun rammer ingen. Verken Remo eller Kathrine ønsker å blokkere, så hun får stå i feltet.
Lars Erik legger ned sitt eneste kort fra hånden som øker farten til 3, trekker 4 nye kort og flytter vognen fremover. Han rammer også Kathrine, som nå kun har 2 skadepoeng igjen før hun vognene må repareres. Både Kathrine og Remo ønsker å blokkere, så Lars Erik må svare med å spille ut 2 tøylekort. Siden han ikke har/vil spille ut disse kortene, kommer han ikke inn på feltet og må bli stående på feltet bak.
Kathrine har ikke flere kort på hånden, så hun kan ikke endre hastigheten. Hun trekker derfor opp 4 kort, og flytter vognen til neste felt. Det er uten hindringer, men i neste felt er det en spesiell fare. Denne er markert med et grønt og et gult symbol. ”Da må du spille ut kort med samme symbol eller ta skade” minner Lars Erik oss om. ”Ja, men siden jeg kjører grønn vogn behøver jeg ikke ta hensyn til det symbolet, så jeg spiller bare ut et kort med gult symbol” svarer hun. I felter etter ligger det løse stener, og hun må spille ut 2 tøylekort for å unngå skader. ”Jeg spiller 1 tøylekort og tar en i skade” sier hun og avslutter runden.
I det alternative spillet kan en bruke kortenes symboler som effekter, men kortene må da spilles sammen med et jokerkort. Disse effektene er en av følgende; bytte terreng (grønn), hastighetsøkning (gul), reparasjon (rød), teleportere (blå) og ildkule (svart). Disse er godt forklart i reglene, så det vi går ikke nærmere inn på dem her.
Oppsummering
Arena Maximus har enkle regler, men også relativt enkle brikker. Fantasy Flight holder seg også denne gangen tro til sin tematikk, som helt klart kan være til hinder for en del mennesker som syns fantasiverdener kan bli litt fremmedgjørende. Når det er sagt så er spilldynamikken ganske god, og det er i hvert fall mulig å velge til eller fra de voldsomste fantasielementene her. Den viktigste innvendingen mot spillet er nok den litt drøye skjevheten på vognene. Når enkelte kan spille tre hastighetskort fra start, mens andre bare ett, er det vel ingen stor hemmelighet hvem som tar teten. Spiller man i tillegg riktig i teten, blir det ganske umulig å ta igjen forspranget for de andre.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET