Arkadia

BSG poeng | 72/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Ravensburger
- Utvikler:
- Rüdiger Dorn
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 75 minutter
- Målsetting:
- Sitte igjen med mest mulig penger ved spillets slutt
- Passer for:
- Byggmestere med sans for handel
- Spilldynamikk:
- Legg ned et kort, plasser ut tilsvarende bygning, trekk et nytt kort
- Forbredelser:
- Fordel palassdelene, stokk kortene og gi hver spiller 4. Deretter tar hver spiller en skjerm og 3 av sine arbeidere
- År:
- 2006
- Språk:
- Tysk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.ravensburger.de
Innhold
1 spillebrett
1 palassområde
4 spillerskjermer (gul, grønn, oransj og fiolett)
4 x 4 vimpler (i gult, oransj, grønn, og fiolett)
40 bygningskort
40 bygninger
88 segl
4 x 11 arbeidere (i gule, oransje, grønne og fiolette)
28 nøytrale arbeidere
28 palassbrikker
Gullbrikker i verdiene, 1, 5 og 10
Design/Tematikk
Temaet er hentet fra byggingen av Arkadia, hvor spillerne er byggmestere som prøver å tjene så mye penger som mulig i byggefasen. De bygger bygninger rundt palassområdet, og hver gang en bygning er ferdig (omringet av arbeidere) plasseres det en palassbrikke på palassområdet. Spillerne kan velge å selge sine segl 4 ganger i løpet av spillet etter eget valg, i tillegg til den siste scoringen når siste omgang er fullført.
I typisk Ravensburger-stil, er det flotte brikker og brett, med palassbrikker i plast og en morsom vimpelløsning som gir oversikt over hvor mange ganger en spiller har valgt å selge sine segl. Vimplene skal henges over ”stolpene” på skjermene, og leveres inn hver gang en selger.
Målsetning
Spillerne prøver å tjene så mye penger som mulig i løpet av spillet, ved å skaffe seg segl fra forskjellig fullførte bygninger. Disse seglene kan igjen selges til prisen som angis av palasset. Hvor mange segl av den aktuelle fargen som vises på palassdelene angir hva et segl er verdt. Typisk varierer det mellom 2 og 6. Den varierende verdien kommer av at hver gang en spiller fullfører en bygning, skal en etterpå plassere ut en palassbrikke. Palassbrikken er merket med forskjellige segl, så hver gang en plasseres ut, forandrer verdien seg på et eller annet segl.
Regler/Spilldynamikk
Hver runde må spilleren spille ut et kort og plassere ut en tilsvarende husbrikke. Og deretter trekke et kort. Eller spilleren kan velge å heller plassere ut arbeidere. I så fall kan spilleren plassere ut så mange arbeidere en vil/har på feltene rundt en bygning. En kan ikke spre dem rundt flere, men så lenge de går rundt samme, kan den gjerne også bli nabo med en annen bygning.
Om bygningen på denne måten blir fullført (eller rettere omringet), scores den aktuelle bygningen, og hver spilleres arbeidere mottar et segl som korresponderer med seglet på bygningen. I tillegg får spilleren som skapte fullføringen (som ikke behøver å være utplassering av arbeidere, men like gjerne en bygning) seglet som ligger på bygningen.
Spilleren som fullførte bygningen er også den som får plassere ut en palassbrikke på palassområdet.
Etter og ha gjort og gjennomført det overstående valget, kan spilleren hver runde også velge å benytte seg av en av sine fire muligheter til å selge sine opptjente segl. En annen viktig sak i denne forbindelse er at dette også er eneste muligheten til å få flere av sine arbeidere inn i spill. Hver spiller starter nemlig med kun 3 arbeidere, og disse blir fort oppbrukt. Ved å gjennomføre salg av segl (som ikke må gjennomføres i helhet) kan spillerne samtid hente inn 2 nye arbeidere av de totalt 11 en har til rådighet.
Avslutningsvis er det viktig å påpeke at det finnes andre arbeidere å få tak i. Friarbeidere finnes det spredt over brettet i avbildede leire. Hver gang en bygger en bygning over et felt med en leir på, får en en friarbeider. Disse friarbeiderne gir en ikke segl, men bidrar til å få en bygning fullført.
Typisk spillrunde
Remo starter, etter at spillet er satt opp, med å spille ut en grønn L-bygning, som dekker over 2 leire. Dette gir ham 2 friarbeidere, før han trekker opp en svart S-bygning. På bygningen han la ut plasseres et grønt segl. Alle bygningskortene er relatert til en farge, og når bygningen plasseres ut skal det samtidig plasseres et tilsvarende segl (farge) på den.
Kathrine spiller ut en svart vinkelbygning, som også dekker en leier, så hun mottar også en friarbeider. Så trekker hun inn en rød 2-feltsbygning. Lars Erik rød L-bygning, som også dekker 2 leire, som gir ham 2 friarbeidere, før han trekker opp en lyseblå 4-feltsbygning. Ylva legger ned en rød 2-feltsbygning, mottar en friarbeider og trekker opp en grønn T-bygning.
Remo legger ut en svart vinkelbygning over en leier og får enda en friarbeider, før han trekker opp en lyseblå T-bygning. Kathrine lyseblå I-bygning, og trekker inn en lyseblå S-bygning. Lars Erik velger så å heller sette ut arbeidere enn å legge til en ny bygning. Han plasserer dem inn i den røde L-en.
”Det var der jeg ville plassere det” sier Ylva, mens hun tar de 2 gjenstående sidene på L-en Kathrine begynte på. Når en plasserer ut arbeidere, må alle plasseres rundt den samme bygningen. Siden denne bygningen nå er omringet, blir den scoret. Hver spiller mottar et segl i den aktuelle fargen for hver arbeider de hare rundt bygningen. Spilleren som plasserte ut arbeideren som gjorde at bygningen ble omringet, får seglet på bygningen. Dermed mottar Ylva 3 røde segl og Lars Erik 2. I tillegg må Ylva velge ut og plassere en palassdel. Hun velger en rød del, og plasserer den på et tomt felt i palasset.
Remo setter ut 3 arbeidere rundt den grønne L-bygningen. Kathrine plasserer ut en svart T-bygning, og trekker et nytt kort skjult. Lars Erik plasserer ut en rød vinkel utenfor sine 2 arbeidere, og trekker inn en grønn 2-feltsbygning. Ylva setter ut en arbeider og en friarbeider rundt bygningen Lars Erik akkurat la ut. Den blir da umiddelbart scoret, og Ylva mottar 2 nye røde segl, mens Lars Erik får 2. Så setter hun nok en rød palassdel og velger et tomt felt denne gangen også.
Remo legger ned en grønn vinkel inne i en tidligere nedlagt svart vinkle og samtidig inntil sin egen arbeider. Kathrine setter ut 3 arbeidere rundt en svart vinkel, hvor Ylva har en arbeider fra før. Bygningen blir omringet, og Ylva får et svart segl, mens Kathrine får 4. Hun plukker en svart palassdel, og plasserer den over et rødt felt, og senker da verdien på de røde seglene med 1. ”Jeg trenger flere arbeidere, så jeg tar den første av mine scoringer. Jeg veksler inn mine 4 svarte segl, til en verdi av 3 hver” sier hun, og mottar 12 gullklumper. Lars Erik setter ut 2 arbeidere og avslutter en grønn bygning og mottar 2 grønne segl, Remo mottar 1. Lars Erik setter ut en grønn palassdel over et grått felt. ”Jeg velger også å score” forteller han. Han har 4 røde segl og to grønne, hver verdt 3 gangeren og gir totalt 18 gull, han får i tillegg 2 nye arbeidere. Ylva legger ut en rød S-bygning og trekker opp en grønn vinkel. ”Jeg trenger noen flere arbeidere så da får jeg først veksle inn mine røde segl og tjene mine 18 gull” forteller hun og ta inn to nye arbeidere.
Oppsummering
Som fremstilt ovenfor virker dette kanskje ikke for spennende, men det er faktisk et ganske intenst spill. Hovedsakelig takket være at en bygning kan omringes når som helst, og det kan igjen gjøre stort utslag på verdien til seglene en sitter på. Timingen av salg er også meget viktig. Ellers virker det ovenfor også som det er ganske tilfeldig hvordan og hvilke bygninger som plasseres ut, men det er langt fra sannheten. Valget av hvilken bygning som skal plasseres er faktisk ganske hard nøtt å knekke fra tid til annen. En ønsker jo ikke å gi motspillerne for mye, samtidig som en må ta en sjanse fra tid til annen for å få en god posisjon.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET