Axis&Allies: D-day

BSG poeng | 75/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Avalon Hill
- Utvikler:
- Larry Harris
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- BSG Anbefaler Strategispill
- Antall spillere:
- 2 - 3 spillere
- Pris:
- 550,-
- Tidsbruk:
- 60 - 120 minutter
- Utmerkelser:
- 2005 - Nominert, BSG-Prisen: Årets Strategispill
- Målsetting:
- Innta eller forhindre motstander i å innta 3 spesifikke byer, alt etter hvilken side en spiller
- Passer for:
- Uerfarne soldater i alle aldere
- Spilldynamikk:
- Distansevåpen, forflytt enheter, angrip
- Forbredelser:
- Ganske mange enheter som skal plasseres ut
- År:
- 2004
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.wizards.com/avalonhill/
Tematikk/Innhold
Og de er det faktisk en del av. Denne utgaven av A&A skal være deres bud på ilandstigningen i Normandie. Hovedsakelig er det enheter for 3 armeer; amerikanske, engelske og tyske med andre ord en god mengde. En del av dem skal før spillet starter settes opp i predefinerte sektorer på kartet. Ved siden av alle enhetene følger det med 3 forsterkningsbrett og 1 kampbrett samt 3 kortbunker. I tillegg er det et ganske omfattende og kreativt regelhefte. Selv om regelheftet virker voldsomt, er dette ikke tilfelle – det brukes mye plass til illustrasjoner og det er lagt ved mye forklaringer som de fleste nok intuitivt forstår. Det er også viet mye plass til beskrivelse av kortbunkene, hvorav den ene er selve gangen i spillet og de to andre er valgfrie utvidelsesmuligheter. Alle komponenter i bra kvalitet.
BakgrunnFor de som kjenner tidligere A&A versjoner, vil nok dette spillet i utgangspunktet fortone seg som en veldig forenklet og ”destillert” versjon. Det er nesten kun kampdelen av originalen tilbake. Fordelen med det er naturlig nok at spilletiden går kraftig ned. Ulempen er at spillet er inne på en arena hvor det umiddelbart får mye mer konkurranse. I denne sammenheng kan en jo faktisk også mistenke Avalon Hill for å ville ta opp kampen med det nye selskapet Days of Wonder og dere suksessutgivelse Memoir ’44. Sannhetsgehalten i dette skal vi ikke debattere her. Uansett er nok denne versjonen mye bedre tilpasset dagens spillvirkelighet, både med hensyn til tidsbruk, men også med hensyn til kompleksitet.
Regler/Spilldynamikk
Spillet prøver (på lik linje med Memoir ’44) å ta utgangspunkt i den virkelige situasjonen den skjebnesvangre morgenen den sjette juni 1944, uten å skulle bli et simuleringsspill. Med et gitt oppsett, blir starten av de fleste spillene ganske like. Derfra er det litt forskjell, da spilleren som spiller de allierte har som oppgave å innta 3 spesifikke byer og holde dem en runde i løpet av de 10 rundene spillet varer. Spilleren som spiller Tyskland skal forhindre at så skjer for å vinne. Hver runde er også ferdig definert og holdes styr på ved hjelp av ordrekort som ligger i en bestemt rekkefølge. Til forskjell fra originalen er det her intet økonomisk aspekt og da heller ingen kjøp av enheter. Nye enheter kommer gjennom terningkast på forsterkningskortene.
Hver side av konflikten har landstyrker som tilsvarer hverandre; infanteri, artilleri og kavaleri. Tyskerne har i tillegg bunkere, som hovedsakelig har effekt mot enheter som er i sjøen og skal i land. De allierte har luftherredømme som i dette spillet gir de tilgang til 8 jagerfly og 2 bombefly. Jagerne angriper ikke mål direkte, men patruljerer soner på spillet, og angriper enheter som forflytter seg ut eller inn i denne sonen. Bomberne gjennomfører målgitte angrep. Som i originalspillet avgjøres alle angrep ved terningkast, hvor kast under et visst mål gir en treff – og motstanderen må fjerne en enhet. Men, også til forskjell fra originalen, fullføres ikke kampen i en runde. Enhetene kan bli stående ”låst i kamp” over flere runder.
Typisk forflytter alle land enheter seg et felt ad gangen, og kavaleriet to felter. Flyene settes fritt ut når dette er mulig hver runde, og bunkerne kan selvfølgelig ikke flyttes.
Typisk spillrunde
”Vær så god, Lars Erik. Du starter ballet med å forsøke å komme deg i land” sier Remo og gir Lars Erik det første ordrekortet – Luftbåret angrep. ”Ja, jeg har jo noe infanteri stående litt for seg selv i 2 soner innenfor kysten som har ramlet ned i hodet på deg i løpet av natten” sier Lars Erik. Han kaster så 3 terninger for de 3 enhetene i Pont I’ Abbè; 1, 3 og 4. ”Det er èn treff. Fjern en enhet” melder han opprømt. Remo fjerner sitt infanteri i samme sone, og står kun igjen med et artilleri. Så kaster Lars Erik på nytt for ”Utah beach” sonen; ingen treff. ”Det står i bunnen av kortet at det skal fjernes etter bruk. Så da legger jeg det vekk” sier Lars Erik.
”Du forsetter med sjøbombardement som neste ordre” sier Remo. Lars Erik kan da kaste 6 terninger og får fjerne en bunker på 2 eller mindre. ”Ojsann! Bunkerne dine var ikke særlig tess. Der forsvinner jammen 4” gliser Lars Erik og plukker vekk bunkere i sonene han selv ønsker.
”Det var da voldsomt. Du forsetter med jagerpatruljer” sier Remo. Lars Erik plasserer nå ut sine 8 jagerfly i hvilke soner han vil på brettet. ”De angriper jo ikke uten av noen enheter beveger seg i sonen, og du kan sikkert bruke luftvernartilleriet ditt mot dem etterpå hvis jeg plasserer dem i en sone med artilleri” mumler Lars Erik og plasserer ut flyene.
”Endelig min tur. Jeg kan nå bruke luftvernartilleriene om du har fly i en sone jeg har artilleri i. Den var du selvfølgelig klar over, så jeg slipper å prøve en gang” sier Remo oppgitt.
”Så er det din tur igjen. Denne gangen kan du sende av gårde bombeflyene dine” sier Remo. ”Bra! Jeg tror jeg må rydde litt plass for enhetene som skal i land” svarer Lars Erik og plasserer et fly på ”Gold Beach” og et på ”Sword Beach”. ”Ikke de viktigste enhetene å angripe, men det er jo behagelig å slippe å måtte sloss fra sjøen” smiler Lars Erik videre. Han kaster en terning for hvert av flyene og treffer på 3 eller lavere. ”Da forsvant visst siste rest av motstand på ”Sword Beach” sier han videre med et enda større glis.
”Da får jeg muligheten igjen, med luftvern mot dine bombere som du naturlig nok heller ikke plassert i faresonen” forsetter Remo.
”Det er deg igjen. Du tilbakekaller bomberne dine” sier Remo, og Lars Erik flytter flyene tilbake til feltet de står på utenfor rekkevidde.
”Jada, du forsetter med normale forflytninger. Men, du kan IKKE bevege enhetene som står i sjøen enda” forklarer Remo. ”Greit nok. Da har jeg egentlig bare enheter i 2 soner jeg kan forflytte så langt. Men de kan jeg allikevel ikke flytte på fordi de et låst i kamp” svarer Lars Erik.
”Riktig, men nå skal jeg få prøve meg også. Bunkere angriper mot sjøen” sier en ivrig Remo. Det er 3 bunkere som kan angripe de amerikanske styrkene i sjøen utenfor ”Omaha Beach” så han kaster 3 terninger og treffer på 3 eller lavere. ”Typisk! Du kaster 4 av 6 på 2’ere og jeg kaster 1 av 3 på 3’ere. Håpløst!” surmuler Remo. Lars Eriks artilleri ryker, og Remo fortsetter sine angrep på de andre strendene.
”Så er det deg igjen. Du kan nå forflytte enhetene fra sjøen i land. Men, husk en kan maksimalt ha 8 land enheter i en sone ad gangen” sier Remo. Lars Erik flytter nesten alt han har igjen i land.
”Ja, så kan du bare forsettet med angrep i de sonene du har flyttet enheter inn i hvor jeg stod fra før, med andre ord allierte angriper” sier Remo tørt. Dette kan ikke velges, da det skal gjennomføres en hel kampsekvens i hver sone det er enheter fra begge sider. ”Utmerket. Da starter jeg lengst mot sør, med fallskjermgjengen jeg har i Pont I’ Abbè” svarer Lars Erik, og finner frem kampbrettet. Han setter så opp sine enheter på brettet, og Remo gjør det samme på sin side. Lars Erik har 3 infanterister og kaster derfor 3 terninger og må ha 1’ere for å treffe. ”Det var enda bra. Du bomma” sier Remo lettet og kaster 1 terning for sitt artilleri som treffer på 2’er. ”Ha! Der fikk du din snikangriper!” smiler endelig Remo. Lars Erik må fjerne en enhet og de resterende kampene gjennomføres.
”Da får jeg forflytte enhetene mine, og dine jagerfly angriper så fort jeg forflytter enheter inn i eller ut av soner du har fly” forklarer Remo. Han starter med å forflytte 2 enheter fra Rennes rett nordover. ”Fint. Da kan jeg kaste 1 terning for begge og treffer på 1” sier Lars Erik. Han bommer, så Remo forflytter enhetene. ”Du har jo satt ut fly i hver eneste sone i Cherbourg området!” surmuler Remo videre mens han prøver å få samlet enhetene sine til motangrep rundt på brettet.
”Så er det min tur til å gjennomføre en full sekvens med angrep på samme måte som deg i stad” forklarer Remo. Slaget om ”Omaha Beach” blir voldsomt, men Remo trekker det lengste strået og Lars Erik står kun igjen med 3 infanterister. Til gjengjeld ender noen av angrepene i de britiske sonene i katastrofe for tyskerne og Remo er definitivt på vikende front på denne delen av kartet.
”Da er det deg igjen. Du får forsterkninger” sier Remo. Lars Erik kaster da 2 terninger og får inn styrkene etter forsterkningsbrettet for både de amerikanske og britiske styrkene. Styrkene må settes inn i sjøen og kan ikke overskride antallet som er avmerket. Han får inn 9 nye britiske enheter og 8 amerikanske.
”Så er det min tur til å gjøre det samme, men jeg setter inn på nordsiden eller sørsiden av kartet.
”Avslutningsvis trekker du jagerne tilbake til flyplassen” sier Remo.
Deretter er det bare å gjennomgå den samme syklusen for neste runde. Det er selvfølgelig et par mindre spissfindigheter med spillet, men dette er i hovedtrekke det viktigste.
Oppsummering
Spillet kan virke ganske håpløst for den som spiller Tyskland, men riktig bruk av styrkene gjør at målsetningen kan nås. Det finnes også 2 andre bunker med ordrekort som en faktisk kan velge ut kort fra og eventuelt inkludere etter eget forgodtbefinnende. Den ene bunken er såkalte hellkort, mens den andre består av taktiske kort. De bringer vel strengt tatt ikke så mye mer strategi inn i spillet, heller mer hell. Men, som et litt lettvekter krigsspill, med hovedvekt på terningkasting, så er det helt ok. Som tidligere nevnt er det vel strengt tatt kun kampsekvensen igjen av originalspillet, men det er vel strengt tatt også derfor de fleste spilte A&A i sin tid? Det ligger muligvis noe korrekt i kritikken om at spillet er ujevnt, men det finnes det nok fort en del husregler som korrigerer.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses