Bolide

BSG poeng | 81/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Ghenos games
- Utvikler:
- Alfredo Genovese
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- BSG Anbefaler Strategispill
- Antall spillere:
- 2 - 8 spillere
- Tidsbruk:
- 60 - 120 minutter
- Målsetting:
- Førstemann til å krysse mållinjen
- Passer for:
- Formel 1 fans som ikke vil ha tilfeldigheter i spillet
- Spilldynamikk:
- Flytt bilen, og dernest markøren
- Forbredelser:
- Sette sammen spillebrettet
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ekspansjonsmuligheter:
- Ja, reelle baner er på vei
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.bolide.it
Innhold
1 brett (med 2 baner)
8 plastikkbiler
8 plastikkmarkører
1 d12 (tolvsidet terning)
1 blokk (til å merke ting angående bilen)
1 blyant
1 timeglass (med 30 sekunder)
1 linjal
Design/Tematikk
Som tidligere nevnt er temaet for dette spillet Fomel 1. Det har vært designet et utall brettspill med dette temaet, hvor noen er humoristiske, noen er totalt hellbasert og noen andre igjen har forsøkt å gjenskape bilkjøringen seriøst. Bolide er nytt forsøk på det siste, og har klart å komme opp med et system som ikke bruker verken kort eller terning til flytting av bilene. Den italienske utgiveren Ghenos påberoper seg en revolusjonerende nyvinning her. Dessverre for dem, så viser det seg at bevegelsesprinsippet de har laget spillet rundt, vektorprisnippet, har vært benytter av ihvertfall to spill tidligere. Nå skal ikke vi være dommere i den diskusjonen, men den er verdt å merke seg.
Det grafiske uttykket på esken er noe av det tristeste vi har sett på lenge, og navnet gir ikke noe hint om hva dette kan innebære. En svart eske, med navnet i gråtoner og noe i bakgrunnen som etter at en har studert baksiden viser seg å skulle være startlinjen på en bilbane innbyr ikke akkurat til kjøp. Brettet er heldigvis litt mer fargerikt, men absolutt ikke noen grafisk lekkerbisken. I tillegg er det veldig skjematisk, og når hele fundamentet i spilldynamikken er rutenett ser ikke spillet særlig interessant ut.
Regelheftet er tykt, men har regler på italiensk, tysk og engelsk. De er relativt godt strukturert og har skjematisk fremstillinger av de fleste viktige hendelser og trekk. Språket er også bra, selv om det har sneket seg inn noen mindre skjønnhetsfeil i engelsken. De er ubetydelige og skaper ikke noen problemer for forståelsen av spillet. Reglene i basisspillet er ganske intuitive, men hele vektorprinsippet krever litt tilvenning. Det er også lagt ved noen regler for avansert spill, som hovedsakelig gir muligheter for dekkvalg, vær, pitstop og antall nødbremsingsmuligheter.
Målsetning
Som i de fleste andre racing-spill er det også her førstemann i målet som teller.
Regler/Spilldynamikk
Hele grunnkonseptet i dette spillet er bygget rundt vektorprinsippet, som betyr at en skal flytte bilen i henhold til et området som blir markert med en markør på et rutenett. I all enkelthet kan en forklare dette med at hele spillebrettet er et eneste stort rutenett, hvor selve banen er tegnet inn i kurver. Når en flytter bilen gjør en dette fra et punkt i rutenettet til et annet. Hvor langt en kan flytte er avhengig av hastigheten bilen er i, som igjen blir vist gjennom markøren. Eksempelvis kan en bil flytte 4 langs en rett strekning. Da flytter en først bilen, og fra det punktet teller en det samme antallet punkter i samme retning og setter markøren der. I neste runde må bilen flyttes til et sted innenfor et område lik 5×5 punkter rundt markøren. Punkter utenfor banen kan selvfølgelig ikke flyttes til uten at en samtidig kjører av banen, og kommer en for langt ut er en ute av racet. Bilenes høyeste hastighet i spillet er 7 punkter.
Ved flytting av bilen skal en hele tiden holde orden på hvordan bilen flytter ved å telle antall punkter i den kombinasjonen som gir mulighet for det. Dette vil si at om banen eksempelvis går skrått i forhold til rutenettet, må jo også bilen flyttes skrått. Det vil si at en da teller antallet punkter en flytter i begge retninger; 2 punkter nedover og 4 punkter fremover. Deretter må altså markøren flyttes på tilsvarende måte.
Ved siden av dette grunnprinsippet, er det noen andre regler som kan nevnes. For det første brukes det terninger til å definere startposisjoner i grunnspillet. Dette endres i det avanserte spillet, hvor en gjennomfører en forsøksrunde før racet starter. Dernest brukes terningene kun i tilfellet hvor en prøver å angripe en posisjon en annen bil har tatt. I dette tilfellet er det et rent terningkast hvor det kan skje alt fra skader på bilen, snurring eller rett og slett en pen manøver som resulterer i at en tar punktet. For det tredje kan en ”slipstreame” eller ligge i dragsuget til en annen bil rett foran. Dette gir en mulighet til å flytte et ekstra punkt i bilens fartsretning. For det fjerde har hver spiller 3 muligheter til å gjennomføre en kontrollert nødbremsing i løpet av spillet. I praksis vil dette si om en har havnet en situasjon hvor en i neste trekk må flytte bilen til et punkt som ligger lenger enn 2 punkter unna banen, kan en velge å nødbremse. Da får en mulighet til kun å flytte bilen 2 punkter frem uten å ta hensyn til hvor markøren står. Avslutningsvis skal det kun nevnes at hvert trekk må gjennomføres innen 30 sek, og at det ikke er tillatt å bruke fingrene til å telle i andre spilleres tur!
Typisk spillrunde
Det blir en runde med basisregler, og det starter med et terningkast for å definere startposisjoner. Lars Erik får siste, deretter Ylva, så Remo og Kathrine i første posisjon.
Kathrine kaster 4, og får en normal start. Hun flytter derfor bilen et punkt rett frem, og fra det punktet markøren et felt frem. Remo kaster en 2’er og spinner. Dette betyr at han kun kan flytte 1 punkt denne runden og kun 2 punkter neste runde. Han flytter bilen 1 frem og 1 til venstre for å legge seg rett bak Kathrine. Markøren blir derfor flyttet på samme måte. Ylva kaster en 7’er, som er en normal start og flytter 1 punkt rett frem. Markøren flyttes på samme måte, og blir stående ved samme punkt som Remos bil. Lars Erik kaster 11, og får en rask start. Han kan derfor flytte bilen 2 punkter. Han flytter bilen 2 punkter rett frem er oppe på siden av Ylva. Markøren flyttes etter samme mønster som bilen, og markøren er plutselig på samme punkt som Kathrines bil.
Kathrine kan nå flytte til hvilket som helst punkt innenfor banen i et 5×5 punkts nett rundt markøren. Hun velger å fortsette rett frem, men kan nå altså flytte 2 punkter forbi markøren sin. Hun flytter bilen 3 punkter og fra der bilen nå stopper flytter hun markøren 3 punkter rett frem. Remo flytter 2 punkter rett frem, og det samme gjør markøren. ”Dette taper jeg mye på!” kommenterer Remo. ”Joda, men det er ikke langt til første sving, så får du heller se hva du kan få gjort der” svarer en storfornøyd Lars Erik, som allerede ser at han vi ha andre plassen inn i svingen. Ylva og Lars Erik deler nå tredje plassen, men siden Ylva var først ved linjen er det hun som flytter først. For at Ylva skal få brukt farten sin, må hun ut på siden av Remo, og flytter derfor 1 til venstre og 3 punkter frem. Hun ligger da på siden av Remo, med markøren 1 punkt foran Remos. Dette viser at hun har høyere hastighet enn Remo. Lars Erik har høyest hastighet og kan flytte 4 punkter, noe han gjør rett frem. Da står hans markør ved siden av Kathrines, som viser at han i neste runde vil kunne presse Kathrine, om hun ikke sperrer sporvalgene hans. Han har passert både Ylva og Remo.
Kathrine har nå markøren sin 3 punkter foran bilen og kan flytte 5 punkter, noe hun gjør rett frem. Markøren havner da akkurat på banens ytterkant i begynnelsen av svingen. Lars Erik kan flytte 6 punkter, men tenker seg litt om for å vurdere hvor markøren da vil havne og ser at den vil være langt utenfor banen, så han flytter kun 5 punkter. Remo flytter 4 punkter rett frem, mens Ylva 5 punkter rett frem.
Kathrine begynner på svingen og flytter 2 punkter mot høyre og 4 punkter frem. Markøren flyttes på akkurat samme måte, og hun holder den i ytterkant av banen. Lars Erik vil flytte 2 punkter til høyre og 5 punkter frem, men havner da på samme punkt som Kathrines bil. ”Da får jeg vel engasjere deg for punktet, da Kathrine” sier han og plukker opp terningen. Det blir en 7’er, som betyr at ingen av bilene ble skadd, og Kathrine beholder punktet. Lars Erik må derfor legge seg på et av de 3 punktene rett bak Kathrines bil. Bilen flyttes 1 punkt til høyre og 4 punkter rett frem, og markøren like dann. Ylva flytter 2 punkter til høyre og 5 punkter frem. Markøren hennes viser med all tydelighet at hun har fått opp dampen, da den blir stående mellom Lars Erik og Kathrines. Remo danner baktropp, men begynner også å få i gang farten. Han flytter bilen 2 punkter til høyre og 5 rett frem, og blir liggende rett bak Lars Erik. Markøren derimot viser at han har god fart og plassering, da den snek seg forbi Lars Erik og Ylvas, og ligger rett innenfor Kathrines.
Spillet fortsetter på denne måten til bilene har passert mål for andre gang.
Oppsummering
Uavhengig om denne spilldynamikken har vært brukt av et par mer eller mindre obskure og ikke-lenger-i-produksjon spill, så er den fantastisk. En mer elegant og realistisk bevegelsesløsning har vi enda ikke sett. Det eneste problemet med det er at det kan være litt vrient å få ”tak” på, om en ikke har en litt geometrisk anlagt hjerne. Noen tar dynamikken mer eller mindre med en gang, og ser hvordan forholdet mellom bil og markør henger sammen. For andre er det mye mindre intuitivt og tar lenger tid før en ser lyset. Tabellene som brukes ved de få terningkastene som oppstår i løpet av spillet kan sikkert diskuteres, men den lille hellfaktoren som dette gir ikke spillet noen mindre realisme. Det er vanskelig å kjøre forbi lederen i et billøp, og uventede ting skjer.
Takket være dette lille problemet med å gjøre seg kjent med spilldynamikken, tar de første par spillene relativt lang tid – gjerne opp mot 2,5 time, og det blir en del venting mellom hvert trekk en for gjort. Dette endrer seg dog fort både med bruken av timeglasset og ikke minst spillernes erfaring og forståelse av dynamikken.
Uansett, så er Bolide definitivt et spill en hver racing-glad brettspiller MÅ skaffe seg!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET