Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Can't stop

Can't stop
BSG poeng 50/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Ravensburger
Utvikler:
Sid Sackson
Distributør:
Ikke distribuert i Norge
Kategori:
Familiespill
Antall spillere:
2 - 4 spillere
Tidsbruk:
20 - 40 minutter
Målsetting:
Være den første til å ”lukke” 3 tall
Passer for:
Yahtzee fantaster med et gambling behov
Spilldynamikk:
Kast de 4 terningene, dann par og flytt markøren din for disse summene
Forbredelser:
Gi hver spiller 11 markører
År:
1980
Språk:
Tysk

Innhold
4 x 11 markører (gul, blå, oransje og grønn)
3 større hvite markører
4 terninger
1 spillebrett

Design/Tematikk
I god gammel Sid Sackson ånd, er det ikke blitt laget noen kryptisk tematikk til spillet, så det fremstår som rent og greit.

Komponentene kunne nok med hell vært oppgradert for dette årtusenet, men de fungerer stadig vekk greit. Det er rene kosmetiske grunner til å skule ønske seg en oppgradering. Brettet er veldig ”plastikk”, og levner ingen tvil om det er et eldre produkt.

De tyske reglene er flott satt opp, men vi benyttet oss av nedlastede engelske regler, som ikke er like elegante, men får frem reglene på en god måte.

Målsetning
Spillerne prøver å vinne ved å nå toppen på 3 av tallrekkene på brettet, ved terningkast og påfølgende flytting av markørene.Brettspillguiden tester brettspillet Can't Stop

Regler/Spilldynamikk
Hver spiller får 11 markører i hver sin farge som passer på ”tappene” på spillbrettet. Spillbrettet består av 11 ”stiger” dedikert til hvert sitt nummer (fra 2-12) med forskjellig antall ”tapper” eller stigetrinn (fra 3 til 13) etter hvor sannsynlig det er å kaste kombinasjonen med 2 terninger. Altså; jo mer sannsynlig, jo flere trinn.

Spillerne bruker 4 terninger, som kastes samtidig. Etter kastet setter spilleren fritt sammen terningene til 2 par. Resultatet, altså de 2 parene, markeres på brettet ved at en setter ut en av de 3 hvite markørene på første steg i den stigen parene angir. Spilleren kan så forsette å kaste terningene og forsette å flytte markørene oppover inntil en enten ikke tør lenger eller ikke klarer å danne et par markert av de 3 hvite markørene som er blitt satt ut på brettet. Gir spilleren seg, erstatter man de hvite markørene med markører i sin farge og overlater terninger og hvite markører til neste spiller. Om en tøyer strikken for langt, altså ikke klarer å danne et par som kan dytte en av de 3 hvite markørene oppover, taper en alle fremskritt gjort denne runden, og en kan ikke flytte sine markører oppover.

Straks en spiller når toppen av en av tall-stigene, blir denne stigen blokkert for fremtidig bruk.

Dette er strengt tatt alle regler, og spillet er over når en av spillerne klarer å plassere den tredje av sine markører på toppen av en stige.

Typisk spillrunde
Kathrine plukker opp de 4 terningene og kaster 4,5,5,6 og velger å bruke dem som 2×10. Deretter kaster hun igjen og får 1,1,4,5 som hun buker som 5 og 6. ”Ettersom det er ganske stor sannsynlighet for både 5 og 6 kaster jeg eng gang til” mumler Kathrine. Hun får 1,5,5,6. Hun må nå skape et 5,6 eller 10’er par, og danner derfor et 10’er par. Det andre paret kan hun ikke bruke til noe. ”Selv om sannsynligheten er den samme nå, stopper jeg. Det er så kjipt å miste 3 trinn på en stige” sier hun så. Deretter setter hun ut en av sine markører på stigene til 5,6 og 10.

Tore er nestemann og åpner med 2,4,5,6, som han setter sammen til 7 og 10. Så kaster han på nytt og får 1,3,3,4 som han skaper 4’er og 7’er par. ”Jeg må jo videre, så jeg kaster igjen” sier Tore og får 2,2,2,4. Han danner et 4’er par og flytter markøren på denne stigen et par opp. Han plukker opp terningene igjen 1,1,4,5. ”Ojsann, det kan jeg ikke danne verken 4, 7 eller 10, så da sprakk jeg vel da” sier han oppgitt.

Hege plukker opp terningene og kaster 3,5,5,6 og danner 9’er og 10’er par, før hun kaster igjen. Hun får da 1,5,6,6 og danner 7’er og 11’er par. ”Jeg gir meg der” sier en forsiktig Hege.

Remo kaster 3,4,5,6 og 8’er og 10’er par. Han plasserer ut de hvite markørene og kaster på nytt 2,4,5,6. Han danner 7’er og 10’er par. ”Jeg må vel nesten gå videre” mumler han og kaster igjen 2,3,5,6. Det blir to 8’er par, og flytter markøren to trinn opp på 8’er stigen. ”Dette går jo bra, så da får jeg utnytte hellet” sier han selvsikkert og kaster igjen 1,4,5,6, so gir man muligheten til et 10’er par. ”Da stopper jeg mens leken er god” sier han, og erstatter de hvite markørene med sine egne.Brettspillguiden tester brettspillet Cant't Stop

Spillet fortsetter på denne måten inntil spillerne etter hvert når toppene av tallstigene. Da lukkes disse tallene får bruk og markører fra andre spillere i tallstigen fjernes. Så fort en spiller klarer å nå toppen på 3 av tallstigene blir denne erklært som vinner.

Oppsummering
I all hovedsak er dette et spill med mål om å underholde, og det skaper et visst spenningsnivå, om ikke helt på linje med poker. På samme måte som i Yathzee blir det en viss spenning når en skal gjøre de avgjørende kastene og virkelig har behov for et 9’er par og kaster tre 1’ere og en 6’er.

For alle som er på jakt etter et svært enkelt alternativ til Yahtzee, er dette glimrende. Ikke bare er det, om mulig, enda enklere, men også raskere. Alle aldre kan delta, og kanskje enda bedre – det egner seg som tidtrøyte over noen øl før en skal ut!

Som noen har sagt, så er dette ikke et taktisk/strategisk spill, men et spill hvor kun basisevner brukes (det eneste som trengs er å kunne legge sammen), som er svært enkelt men som tilfeldigvis er morsomt.

Det bør også nevnes at mesteren selv, Sid Sackson, mente reglene som er med spillet er litt for enkle og derfor har laget 5-6 varianter. Disse variantene kan en finne på nettet, og de gjør ganske store utslag på spillet. Han utviklet til og med en gambling variant.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.