Cash-a-catch

BSG poeng | 68/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Queen games
- Utvikler:
- Andreas Pelikan
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 3 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 25 - 40 minutter
- Målsetting:
- Tjene mest penger
- Passer for:
- Fiskehandlere i de fleste aldre
- Spilldynamikk:
- Selg fisk og gjennomføre auksjoner
- Forbredelser:
- Stokk kortene, plasser ”Siste runde” og ”Markedet stenger” mot bunnen av bunken og gi hver spiller 30 euro
- År:
- 2007
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.queen-games.de/
Innhold
84 fiskekort (ål, hai, flyndre, krabbe, tunfisk og hummer) med verdier fra 1-3
9 blekksprut (fungerer som jokere) med verdier fra 1-3
4 hermerikk
5 fisketyver
1 Siste runde kort
1 Markedet stengt kort
5 pristabeller
5 fiskeboder
En bunke pengesedler (i verdiene 1, 2, 5, 10 og 50 euro)
1 skrankebjelle
Design/Tematikk
Dette spillet har fått et fiskehandlertema, og det har auksjonen som kjerne. Temaet er for så vidt helt greit i forhold til temaet, selv om en ikke akkurat kjenner fiskelukta fra fisketorget på brygga i Bergen.
Som vanlig for tyske Queen Games er det grafiske uttrykket på esken både fargerikt og lystig. Dette har fungert godt for selskapet og viser med stor tydelighet at selskapet primært sikter mot familien. Så er også tilfelle med Cash-a-Catch.
Innholdet er i denne omgang ikke like flott – tegningene er litt kjedelige, men fyller funksjonen sin. Kvaliteten er som normalt for tyske utgivelser, men pengesedlene er vel stusselige til et eurogame å være. Det er ikke all verdens viktig, men pengene er vel verre enn fordums monopolpenger… På den annen side er selve spillkortene av bedre kvalitet enn normalt – med plastikkbelegg.
Reglene følger Queen malen, og er både lettlest, med eksempler og i farger. For de fleste spillvante er reglene nesten som å få inn alt med teskje, men for andre er kan en trygt si de er nøyaktige og etterlater ingen tvil.
Målsetning
Spilleren med flest penger etter gode fiskehandler gjennom spillet vinner når markedet stenger.
Regler/Spilldynamikk
Før spillet starter stokkes alle fiskekortene sammen med blekksprut-, hermetikk- og fisketyvkortene. Når dette er gjort plasseres ”Siste runde” kortet som nummer 15 fra bunnen av bunken. Deretter stokker en inn ”Markedet stenger” inn blant de 5 nederste kortene. Så mottar hver spiller en fiskebod og 30 euro. Midt mellom spillerne plasseres til slutt skrankebjellen. Spillet er klart.
Hver spiller har en fiskebod foran seg, og på dem er det to trekasser, en fiskekasse med is og en søppeldunk. Det er på disse plassene spillerne legger fiskene de kjøper på auksjonene. Fiskekassen er spesiell og søppeldunken brukes til å samle opp kort som blir kastet og må betales for ved spillet slutt.
En spillers tur består i å selge fisk fra boden sin, om spilleren ønsker det. Deretter avholder spilleren en auksjon. I det første alternativet velger spilleren hvor mange av kassene sine han eller hun ønsker å tømme. Selvfølgelig kan en ikke selge kortene som ligger i søppeldunken! Ettersom det kun kan ligge fisk av samme art i hver kasse, vil dette typisk si at en selger all fisken en har av en sort. I tillegg til å angi fiskeart angir kortene også hvor mange fisk det er. Hvert kort har en verdi mellom 1 og 3, og dette er også antallet fisk. Hvis det, eksempelvis, er 3 kort i kassen med følgende verdier 1, 2 og 3 er det altså 6 fisk der. Disse fiskene selges til banken, og en får penger i henhold til pristabellen. Typisk øker verdien mer enn mengden, som vil si at om 1 fisk er verdt 1 euro, så er 7 fisk verdt 15. Spilleren velger selv hvor mange kasser han eller hun ønsker å selge, men hver kasse må tømmes fullstendig. Etter at en spiller selger fisk, må de andre spillerne sjekke om de har noen fisk av samme art i en av sine kasser (ikke fiskekassen med is, da fisk her ikke blir dårlig). Om de har fisk av samme art, må de kaste kortet med høyeste verdi i sin søppeldunk.
Etter eventuelt salg, må spilleren avholde en auksjon. Disse er svært enkle og fungerer ikke som andre auksjoner, da det ikke er noen budrunder. Enkelt nok trekker spilleren i tur ett og ett kort opp fra bunken. Så fort en av de andre spillerne finner tilbudet av kortet interessant nok er det bare å kaste frem og ringe bjellen. Spilleren som først ringer bjellen vinner auksjonen og betaler en fast sum (10 euro) til banken. Deretter må spilleren betale 1 euro for hver fisk (ikke kort) til spilleren som gjorde auksjonen.
Spilleren som vant auksjonen må etter å ha betalt plassere fisken han eller hun har kjøpt i boden sin. Først samler spilleren de kjøpte kortene i henhold til arten fisk. Så må kortene plasseres i kassene i boden. Om spilleren har lagt ned kort i kassene fra før, kan de bare fylles på med kort av samme type. Men spilleren kan fritt velge hvilke overflødige fisk han/hun ønsker å kaste. Dette vil si at kort som allerede ligger i en kasse kan kastes i søpla for å gjøre plass til nye kort. Blekksprutkort fungerer som jokere og kan således plasseres sammen hvilken som helst fisk og derigjennom øke verdien, men tar samtidig form av den aktuelle fisken.
I tillegg til de vanlige fiskekortene, finnes de to spesialkortene; Fisketyv og Hermetikk. Fisketyv kortet gir den som vinner auksjonen med kortet kan spilleren ta det øverste kortet fra en annen spillers kasse og plassere det i en av sine kasser. Dette er valgfritt, så spilleren kan også la være å stjele, om det for eksempel ikke er noen passende fisk. Kortet tas ut av spill etter bruk. Hermetikk-kortet gir spilleren, etter å ha plassert sine fisk i kassene og lagt overskytende fisk i søppeldunken, muligheten for å titte igjennom kortene i søppeldunken og legge vekk 2 kort. Disse kortene er ute av spill.
Etter hvert som kortbunken blir mindre vil spillets slutt nærme seg. Så fort ”Siste runde” kortet blir snudd opp fortsetter auksjonen som vanlig, men selgeren får ingen kommisjon. I tillegg kan en hver spiller som fra nå av vinner en auksjon selge fisk til banken ETTER å ha betalt for å vinne auksjonen. Så fort ”Markedet stenger” kortet kommer til syne er spillet umiddelbart over.
Avslutningsvis selger alle spillerne fisken de har igjen i kassene sine, og betaler for fisken i søppeldunken. Spilleren som da sitter igjen med mest penger har vunnet!
Typisk spillrunde
Hege starter og legger opp 3 hummer, uten at noen slår på bjella. Så snu hun opp 1 tunfisk uten at det gir noe reaksjon heller. Deretter snur hun opp 3 åler, og Remo kaster seg over bjella. Han betaler derfor 10 €, og plasserer fangsten i kassene. ”Jeg tror jeg legger hummeren i iskassen – det er jo eksklusive varer” smiler han. Heger er ferdig med sin tur, og Remo overtar.
Han snur opp 3 flyndrer og så 2 flyndrer og Tore kaster seg over bjellen. ”Fin fangst” gliser han og legger begge kortene i iskassen sin.
Kathrine fortsetter med 1 krabbe, 1 krabbe, 3 hai og 1 krabbe – før hun selv kaster seg over bjella. ”Ånei du, den går ikke! Du kan ikke kjøpe fisken du selv auksjonerer bort” minner Hege om, og ber Kathrine fortsette. Kathrine snur enda 1 krabbe og deretter 2 åler, før Hege kaster seg over bjella. Hun betaler og plasserer de 4 krabbene i den ene kassen, de 2 ålene i den andre og de 3 haiene i iskassen.
Tore snu opp 1 tunfisk, 3 blekksprut, hermetikkboks, 1 hai, 2 flyndrer før Kathrine ringer på bjella. Hun legger blekksprutene sammen med flyndrene i iskassen, og den 1 haien og den 1 tunfisken i hver sin kasse. ”Hermetikkboksen har jeg ingen bruk for, da jeg ikke har kastet noen fisk i søppeldunken min enda” sier hun og legger kortet i en avkastbunke.
Hege snur opp 2 hummer, 1 hummer og 1 flyndre før både Remo og Tore kaster seg mot bjella. Tore er raskest og får fisken. Han betaler og plasserer flyndren i iskassen sammen med de han kjøpte i forrige runde, og hummerne i en av de tomme kassene.
Remo snur opp 2 tunfisk, 2 hai, 3 hummer, 1 ål. Kathrine sveiver med hånden i nærheten av bjella og spør ”Skal ikke du ha dem, Remo?”. ”Joda, det ville jeg gjerne ha gjort, men jeg kan heller ikke nå kjøpe det jeg selv auksjonerer bort” minner han om. ”Ok, da tar jeg dem da” sier Kathrine og slår på bjella. Hun kaster de 3 hummerne og den 1 ålen i søppeldunken og fyller opp de vanlige kassene med 2 tunfisk og 2 hai.
Kathrine ønsker å selge, og selger de 5 flyndrene hun har i iskassen. De får hun 7 € for, og deretter selger hun de 3 tunfiskene for 3 €. Ettersom Tore har sine flyndrer i iskassen slipper han å kaste noen av dem i søppeldunken. Remo er ikke så heldig, og må kaste den ene tunfisken sin i søppeldunken. Så er det tid for auksjon igjen; 1 flyndre, 2 tunfisk, 2 ål, 3 kreps – før Hege kaster seg over bjella og får fingrene under Tores. Hun legger de 3 hummerne sammen med de andre i den ene kassen, de 2 ålene sammen med de andre ålene i den andre og kaster flyndren og de 2 tunfiskene i søpla.
”Jeg selger flyndrene mine” sier han og mottar 10 € for de 6 flyndrene. Det er ingen andre som har flyndrer i sine kasser så alle slipper å kaste noen i søpla. Så er det tid for auksjon igjen; 1 ål, 2 ål, fisketyv – og Remo kaster seg over bjella. Han plasser ålene i den rette kassen og bruker fisketyvkortet til å stjele 2 åler fra Hege. ”Det er jo typisk deg, Remo” sier Hege mens hun rister på hodet.
Hege selger sine 7 krabber og får 15 €, før hun starter auksjonen; 1ål, fisketyv og 1 blekksprut – før Remo igjen kaster seg over bjella. ”Det var da voldsomt” mumler Tore litt snurt og trekker til seg hånda igjen. Remo plasserer ålen og blekkspruten i kassen med resten av ålene og bruker fisketyven til å stjele 2 hummer fra Tore og plasserer dem sammen med de andre 3 han har i iskassen sin.
Remo selger sine 10 ål for 30 €. ”Det er maks volum å selge det” kommenterer Hege tørt, og plasserer sine ene ål i søppeldunken. ”Ja, jeg var heldig der” smiler han og legger opp kort for en ny auksjon; 1 hai, 2 tunfisk, 2 hummer, 1 tunfisk og 1 tunfisk – før Kathrine kaster seg foran Tore og vinner auksjonen. Hun legger tunfiskene i den tomme iskassen og ålene sammen med de andre ålene.
Slik fortsetter spillet til ”Siste runde” kommer og den gjennomføres til ”Markedet stenger” kortet kommer og spillerne kan selge de fiskene de har igjen til halv pris. Så teller spillerne opp pengene de har tjent og den som har mest penger er vinneren!
Oppsummering
Catch-a-Cash er et svært enkelt, humoristisk, kort og hektisk spill. Som en kombinasjon av Diamant og Halli Galli, kan det kanskje beskrives. Et spill som erfarne spillere kan koble av med mellom mer ”seriøse” spill, og familien kan storkose seg med. Det er umulig å legge noen strategier, men litt taktiske evner og øye for timing kan være til stor hjelp i spillet. Og, kanskje det viktigste, en rask reaksjonsevne!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET