Castle Merchants

BSG poeng | 71/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Z-man games
- Utvikler:
- Jerry Dziuba
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Målsetting:
- Sikre seg 18 gullstykker først
- Passer for:
- Kjøpmenn med en hang til historie
- Spilldynamikk:
- Spill ut kort og plasser ut eller flytt på brikker eller markøren
- Forbredelser:
- Sorter brikkene, plasser ut gullet på slottene og stokk kortene
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.zmangames.com/
Spilldesignet er greit, men ikke akkurat spennende. Kvaliteten på kort og brett er også litt under pari, og skal en være pirkete kan en sikkert også syte litt over at brikkene har litt blasse farger. Spillet inneholder et brett, 55 brikker, 60 kort, 20 varemarkører, 29 mynter og 4 spillermarkører.
Når dette er sagt, så ødelegger ikke dette selve spilldynamikken. Den er for så vidt heller ikke revolusjonerende, men den passer ganske bra til tematikken. Ideen er at spillerne er kjøpmenn som skal frakte varer til 5 forskjellige slott, som betaler for varene. For å kunne bevege seg fra slott til slott spiller en ut kort som gjør at en kan plassere ut brikker og flytte spillemarkøren. Vanskeligheten ligger i å ha rett kort etter hvert som stiene blir til og ikke minst komme tidlig til slottene, da de betaler mindre og mindre for varene. Førstemann til 18 gullmynter har vunnet.
Reglene er også ganske enkle og rett frem forklart. Det er lite som kan misforståes. Brettet består av heksagoner som danner en stor heksagon. På hver av ”sidene” finnes det et slott, totalt 5, og på den siste er lageret som også fungerer som startfelt. Hver runde har spillerne 2 valg; enten gjenøke korthånden eller spille kort. Det andre er jo normalt det en gjør, og da kan en utføre følgende handlinger; spille et kort for å plassere en brikke, spille et kort for å flytte spillermarkøren langs en sti (brikke(r)), spill 2 kort for å fjerne en brikke eller spille 2 kort for å kaste brikketerningen. Under begge tilfeller kan en også spille en av to steinrasbrikker. Når valgene og handlingene er utført trekker en like mange kort som en brukte inntil 3. Dette vil si at om en spiller bruker flere enn 3 kort en runde, spiller en med færre kort videre. Om en da ikke bruker det første alternativet; gjenøke korthånden. Problemet er bare at her får en kun 1 kort ad gangen, og kan ikke gjøre noe annet. Det tar således lang og kostbar tid å bruke for mange kort.
Hver spiller starter med 6 kort og en av hver vare. Lars Erik starter med å legge ned et skogskort for å legge ned en brikke rett utenfor startfeltet og så legger ut et til for å flytte sin gule markør til brikken. Tilslutt trekker han to kort opp på hånden. Ylva spiller ut et engkort for å legge ut en engbrikke som hun legger ut siden av skogsbrikken og et tilsvarende kort for å flytte markøren sin ut på brikken. Og trekker opp to nye kort igjen. ”Jeg velger å gjøre det enkelt og greit” forteller han og legger ned et skogskort og flytter ut på samme brikke som Lars Erik står på. Han trekker opp et kort igjen og avslutter sin runde. Kathrine er siste person. ”Jeg kopierer deg, jeg, Remo” kommenterer hun og legger ned et skogskort og flytter ut markøren til Lars Erik og Remo sitt felt. ”Det ser ut til at det er noen som freeraider” sier Ylva med et glimt i øyet. ”Ha ha” svarer Kathrine og trekker opp et kort.
”Får håpe dere ikke følger på så godt nå da” kommenterer Lars Erik og legger ned to skogskort og flytter markøren sin et felt videre. Han trekker og erstatter de to kortene som han brukte. ”Din tur, Ylva” sier Lars Erik. Ylva legger ut to landsbykort i retning osteslottet og legger ned to brikker, ”jeg velger å bruke to kort til” forteller Ylva og legger ned to landsbykort til og flytter inn på slottet og selger osten sin for 3 gull, hun leverer ostebrikken til ”banken”. Selv om Ylva brukte fire kort kan man bare trekke max opp tre kort. ”Nå er jeg fornøyd, versågod Remo”. ”Jeg får fortsette som jeg startet” forteller Remo og legger ned et skogskort og flytter markøren sin etter Lars Erik. Remo legger ned to juvkort, legger ned en brikke og flytter brikken sin etter, som sitt fjerde kort legger han ned et landsbykort og kan flytte markøren sin til midten av brettet. ”Før jeg trekker kort velger jeg å legge ned steinras brikken min oppå juvbrikken” forteller han. ”Det var lite hyggelig” kommenterer Kathrine. Feltet på midten av brettet fungerer slik at man kan trekke opp til seks kort igjen, til forskjell fra de andre feltene der man kan trekke max tre kort. Kathrine velger åpenbart en ny strategi, hun legger ned først to skogskort og legger ned to skogsbrikker med siktepunkt midt mellom musselin- og edelstenslottene, deretter et skogskort til og flytter markøren sin til den siste skogsbrikken i den rekken.
”Da er den min tur igjen, og valget er enkelt” sier Lars Erik og legger ned først et skogskort og følget etter Kathrine, deretter et slottskort for en tilsvarende brikke, så et til for å flytte markøren sin til brikken og til slutt et tredje kort for å flytte inn i musselinslottet. Han får 3 gull for musselinen og leverer inn musselin brikken sin til banken. Han får dessverre bare trekke tre kort, til sin store irritasjon. ”Jeg måtte gjøre det sånn likevel, så det ikke ble for billig gull for Kathrine, men det ble dyrt for meg” forteller Lars Erik. Ylva holder seg litt unna de andre og spiller ut to juvkort, legger ut en brikke og flytter markøren sin ut fra osteslottet, til slutt trekker hun opp to kort. Remo legger ned tre slottskort og legger ned tre tilsvarende brikker, legger ned et fjerde slottskort og flytter markøren sin til grensen til våpenskjoldslottet. Han legger ned et femte kort, et juvkort og flytter markøren sin inn på slottet og selger varen sin til 4 gull. ”Dette ble dyrt!” kommenterer Remo som etter å ha trukket sine max tre kort, bare har fire kort igjen på hånden. ”Nå sliter jeg litt” sier Kathrine og legger ned to engkort og legger ned to engbrikker i retning mot edelstensslottet og et tredje kort for å flytte markøren etter.
Spillet fortsetter til en spiller har fått 18 gull, da slutter spillet umiddelbart. I tillegg til de trekkene som har blitt beskrevet ovenfor, kan spillerne gjøre to ting; kaste to uvilkårlige kort og på denne måten enten kaste en terning og så plassere ut en brikke i henhold til hva terningen viser eller fjerne en brikke, etter eget ønske, med unntak av de brikkene markørene står på, eller steinras brikkene.
Castle Merchants er et relativt enkelt og godt familiespill. Men, selv om spillet er enkelt så har det dybde nok til også å kunne interessere ”spillere”. Er du glad i brikkeplasseringsspill med en viss taktisk dybde, er dette verdt å sjekke ut. Et potensielt ankepunkt er kvaliteten på spillets innhold. Z-man games har nok spart litt på enkelte gale ting, som blant annet fører til at selve spillebrettet sjelden blir liggende flatt på bordet.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET