Codenames

BSG poeng | ?/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Enigma Distribution
- Utvikler:
- Vlaada Chvátil
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Årets spill vinnere BSG Anbefaler Selskapsspill
- Antall spillere:
- 4 - 8 spillere
- Pris:
- 249,-
- Tidsbruk:
- 10 - 30 minutter
- Lignende spill:
- Codenames
- Utmerkelser:
- Årets Selskapsspill 2016
- Målsetting:
- Finne ditt lags spioner før motspillerne finner sine
- Passer for:
- Alle som er glade i kreative ordleker
- Spilldynamikk:
- Spre riktig antall spioner ut på bordet. Gi løsningsord, og la laget ditt gjette
- Forbredelser:
- Legg ut spionkortene
- År:
- 2015
- Språk:
- Norsk
Codenames er et abstrakt ord- og selskapsspill hvor spillerne er feltagenter og spionmestere fra to rivaliserende lag. Lagene jobber sammen for å finne skjulte agenter blant en rekke mer eller mindre trivielle ord. Spionmesterene vet hvilke ord som hører til hvilke personer, og gir hint til feltagentene på sitt lag, som på sin tur skal gjette hvilke ord spionmesterene vil frem til.
Innhold
8 røde agenter
8 blå agenter
1 dobbeltagent
7 uskyldige vitner
1 leiemorder
40 fasitkort
200 dobbeltsidige kodenavnkort
1 timeglass
Regelhefte
Design/Tematikk
“Rød, dette er Husfar, over.”
“Husfar, Rød svarer, over”
“Banan 3, jeg gjentar, banan 3, over!” “Mottatt… Observerer… Ape registrert, over” “Ape er korrekt, fortsett, over”
“Jungel, over”
“Jungel er korrekt, fortsett, over”
“…Eple?, over”
“Rød, det er fru Hansen med alle kattene, over” “Beklager, over….”
“Du tar hintet neste gang, over og ut…”
Målsetning
Første lag som finner alle sine skjulte agenter blant ordene, vinner spillet.
Regler/Spilldynamikk
4-8 spillere deles inn i to lag. Fra hvert lag velges en spionmester. 25 tilfeldig kort med ord plasseres i et 5×5 rutenett, synlig for alle spillerne. Spionmesterne trekker et tilfeldig fasitkort, som holdes skjult fra de andre spillerne.
Fasitkortet forteller spionmesterne hvilket lag som begynner. Dette laget begynner med at spionmesteren skal gi et hint som består av et ord og et tall. Ordet er et hint som skal peke på ett eller flere ord blant de 25 synlige ordene i rutenettet. Tallet sier hvor mange ord spionmesteren mener har noe med hintet å gjøre. Hvilke ord det skal frem til er også gitt av fasitkortet, da dette viser hvilke kort som er agenter til hvert av lagene, hvilke kort som er uskyldige vitner, og hvilket kort som er den fryktede leiemorderen.
Etter at hintet er gitt, skal feltagentene jobbe uten assistanse med å gjette ett ord om gangen. De trykker på det ordet de sammen blir enige om å velge, og spionmesteren vil legge på en markør som avslører hvilken person som skjuler seg bak det valgte ordet. Dersom det er riktig agent, kan de fortsette og gjette. Så lenge de gjetter rett hver gang, kan de fortsette til de har gjettet på ett ord mer enn tallet i hintet. Runden er over når antall mulig gjettinger er brukt, eller at de har gjettet feil. Turen går da over til det andre laget, som gjør det samme for å finne sine skjulte agenter. Spillet fortsetter til et lag har funnet alle sine skjulte agenter. Det er også mulig å tape direkte, dersom feltagentene velger leiemorder-ordet.
Typisk spillerunde
Annlaug åpner for det blå laget med å si “Farge, 3”. Daniel og Lydia tenker og diskuterer, men begynner med å gjette på “Gul”, som er riktig. De fortsetter da med “Maling”, som også er korrekt. Det siste valget er vanskelig, og de ender opp med å passe. Siri kjører kjapt på med “Geografi 2” for det røde laget. Samuel og Lars Morten responderer umiddelbart med “New York” og “Bolivia”, begge riktige svar.
Det er 2-2. Og alle er varme i trøya. Annlaug er i siget, og flesker til med “(H)jul, 4”. Ambisiøst! “Nisse” og “Slede” var enkle, men så blir det verre. Ingen andre ord gir mening, men de prøver seg med “Varme”. Dette er dessverre et nøytralt ord, og turen går over til det andre laget. “Lett, 3” prøver Siri seg med. “Hmm, dette var vanskelig” utbryter Samuel. “Helium passer jo”, og ganske riktig, Samuel fant et ord som passet. “Melk kan være lett” mener Lars Morten. “Skal vi prøve det?” Samuel tviler, men går med på det. Siri klarer ikke å skjule sin fortvilelse, og plasserer leiemorder på kortet. Annlaug og hennes to feltagenter vinner spillet!
Oppsummering
Codenames er et spill som har blitt veldig godt mottatt som et engasjerende ordspill som er lett å lære. Spillmekanikkene plassere spillet i selskapsspill-kategorien, hvor gode venner i lystig lag vil finne både latter og litt frustrasjon over hvor vanskelig det kan være å finne de rette hintene. Typisk er det hint som hadde passet perfekt til å vise til 3-4 kort, men så er det alltid et ord som ødelegger. Enda mer krise er det om det ordet som ikke passer er en leiemorder. En annen positiv effekt i spillet er at en lærer sine medspillere å kjenne bedre, da assosiasjoner mellom hint og ord gjerne sier både det ene og det andre om hvordan folk tenker og mener. Spillet gjennomføres på relativt kort tid, men taperne vil som regel ha revansje, umiddelbart!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET