Destination X

BSG poeng | ?/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Aporta games
- Utvikler:
- Bård S. Tuseth & Kristian A.Østby
- Distributør:
- Asmodee Nordics
- Kategori:
- Familiespill Kunnskapsspill
- Antall spillere:
- 2 - 10 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 40 minutter
- Lignende spill:
- Destination X
- Målsetting:
- Finne ut hvor spionen har gjemt seg blant de 6 mulige stedene fra den virkelige verden
- Passer for:
- alle som liker deduksjonsspill, og ha en hang mot kunnskap
- Spilldynamikk:
- Bruk info-kortene til å få riktig informasjon om stedet du spør om, dette er samlet i den den medfølgende «boken»
- Forbredelser:
- Stokk stedskortene
- År:
- 2017
- Språk:
- Norsk
Dette spillet ble utgitt i 2017, og er egentlig et deduksjonsspørrespill. Én spiller er en spion som gjemmer seg i ett av de seks landene i verden som ligger åpent på bordet for hver runde. Mens resten av spillerne er agenter som skal prøve å finne ut hvor, ved å spørre predefinerte spørsmål fra kortene de har på hånden.
Spillet består av et kort for hvert FN aksepterte nasjon, med en forside som viser flagget, mens baksiden lister opp nøkkelinformasjon om landet (Hovedstad, høyeste punkt, befolkning, industri også videre). I tillegg er det 16 informasjonskort, eller rene spørsmålskort, så vel som et ekstra sett med 8 informasjonskort som brukes i en varianter.
Før spillet begynner legges 6 tilfeldige landkort ut på bordet, med flaggsiden opp. Spionen må så velge å gjemme seg i ett av disse landene. All informasjonen om alle landene er samlet i et hefte, som spionen deskret bruker som referanse. Så stokkes de 16 informasjonskortene og 3 deles ut til hver agent-spiller.
Når spionen har valgt seg et sted å gjemme seg, begynner spillet ved at en av agentene legger ned ett av kortene fra hånden og stiller dette spørsmålet. Spionen må så ærlig besvare spørsmålet, og anbefales å bruke heftet for å unngå feil.
Etter at spionen har besvart spørsmålet, må agentene bestemme seg for å fjerne en av landene, som de ikke tror spionen gjemmer seg i, ved enkelt nok å snu opp kortet. Hvis de har rett, legger neste spiller ned et spørsmålskort, og stiller spørsmålet, også videre. Agentene kan også bli ening om å anklage spionen om å være et spesifikt sted. Hvis det er riktig, må spionen stikke av, og denne runden er over. Det gjøres klar for en ny runde, og spillet fortsetter.
Et spill varer til enten spionen har klart å unngå å bli funnet tre ganger, eller agentene har funnet ut hvor spionen har gjemt seg tre ganger.
En viktig detalj å huske her, er at de 16 spørsmålskortene er begrensningen for agentene; de kan ikke bruke flere enn disse kortene gjennom hele spillet. Så presset øker for hvert kort som brukes!
Spillet er litt merkelig da det blander to spilldynamikker som sjeldent sees sammen; Cluedo møter Verden Flagg liksom. Men vi liker det virkelig, trolig fordi flere av oss både trives med quizz og deduksjon. De beste spørsmålene er de som ikke nødvendigvis gjør at man skal hoste opp memorert kunnskap, men der man kan dedusere seg frem til et fornuftig svar. Men, det bør nok sies at vi samtidig nesten umiddelbart byttet ut noen av informasjonskortene og økte antallet land fra 6 til 8, for å få et mer utfordrende spill for agentene.
Anbefales for alle som er glade i geografi, eller ønsker å lære med om verdens land.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET