Diabolo

BSG poeng | 66/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Amigo Spiele
- Utvikler:
- Michael Schacht
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Kortspill Lett strategi
- Antall spillere:
- 3 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 30 minutter
- Målsetting:
- Score flest poeng ved å satse på riktige farger
- Passer for:
- De som er lei av 6 nimmt
- Spilldynamikk:
- Spill ut ett kort og trekk ett nytt inntil 2 farger har fem kort
- Forbredelser:
- Legg ut de 5 himmel/helvete kortene og del ut 6 verdikort til hver spiller
- År:
- 2006
- Språk:
- Tysk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/Homepage.Amigo
Innhold
5 x 14 verdikort (4 x 1, 3 x 2, 3 x 3, 2 x 4 og 2 x 5)
5 himmel/helvete kort
5 doblekort
1 scoringsblokk
Design/Tematikk
Michael Schacht har hentet inspirasjon fra religionen i dette spillet, hvor en prøver å samle poeng fra himmelen og unngå poeng fra helvete. Som kortspill blir nok dette temaet vel tynt, da det strengt tatt er et ganske gambling orientert manipuleringsspill, som i tillegg har en litt høy hellfaktor. En får altså ikke akkurat følelsen av å kjempe seg gjennom Dantes Inferno i dette spillet.
Kortene holder standard kvalitet, og vil vel ikke vare evig om en skulle spille det mye. Men, på den annen side er det vel få som sliter ut normale kortstokker det første året.
Kortene har heller ikke et design som understøtter temaet, men er i all hovedsak verdikort. Himmel/helvete kortene har enkelt nok et harpesymbol og en trefork på den ene siden. Og dette skaper vel heller ingen stor tematisk opplevelse, men de er praktiske og gjør selve spillet enkelt å forholde seg til.
Reglene er også svært enkle å forstå, og beskrevet over 3 sider, med gode eksempler som gir svært lite rom for mistolkninger.
Målsetning
Score flest poeng etter spilling av like mange omganger som det er spillere, ved å ha majoritet i de fargene som gir plusspoeng.
Regler/Spilldynamikk
De 5 himmel/helvete kortene legges ut midt på bordet, og hver spiller får 6 verdikort fra den stokkede bunken. Så etter tur spiller spillerne ut ett kort og trekker deretter ett nytt fra bunken. Kortet må spilles ut i henhold til farge (lilla, blå, grønn, rød eller gul), og på en av sidene til det aktuelle himmel/helvete kortet. Kortene kan plasseres til rett farge så lenge det er plass. En farge kan maksimalt ha fem kort, og ikke mer enn 3 kort på en side. Når en farge får sitt femte kort snus himmel/helvete kortet med baksiden opp, og markerer at det ikke kan spilles ut flere kort til denne fargen. Nå den andre fargen blir fylt opp, er omgangen over.
Når omgangen er over skal fargene scores. Dette gjøres ved at en går igjennom fargene en etter en. Først gjør en opp status for fargen. Verdikortene legges sammen på hver side av himmel/helvete kortet. Er det overvekt på himmelsiden, vil fargen gi plusspoeng, og er det overvekt på helvetesiden vil fargen gi minuspoeng. Etter at en har funnet ut hva fargen vil gi, kan spillerne om det er plusspoeng i vente, velge å spille sitt doblekort. Dette vil i så fall gi dobbel uttelling, om en vinner fargen. For etter at disse to tingene er gjennomførte legger spillerne ned kortene i den aktuelle fargen en har på hånden. Spilleren(e) som har mest i verdi får disse poengene tillagt sin score. Så gjøres neste farge opp.
Etter at alle fargene er talt opp, stokkes verdikortene igjen og spillerne får 6 nye kort.
Typisk spillrunde
Spillerne har mottatt 6 verdikort hver og Remo starter. Han legger ned en blå 2’er på helvetessiden til det blå himmel/helvetekortet. Kathrine følge opp i samme farge, og legger ned en blå 3’er. Brad tenker seg litt om, så legger han ned en lilla 2’er på helvetesiden. Tone legger ut en gul 1’er på himmelsiden.
Remo legger ut en blå 1’er på himmelsiden. ”Nå ble det litt vrient” kommenterer Kathrine og legger ned en gul 1’er på helvetsiden. Brad følger opp med en gul 3’er på helvetesiden. ”Da må jeg nok sikre den blå” sier Tone og legger ut en blå 3’er på himmelsiden, som da sikrer at blå vil gi plusspoeng da det ikke finnes kort med høyere verdi enn 5 og det maksimalt kan være 5 kort pr farge.
Remo legger ut en rød 2’er på himmelsiden. ”Da får jeg sikre litt minuspoeng i lilla” sier Kathrine og legg ut en lilla 5’er på helvetesiden. Tone følger opp med en lilla 2’er på himmelsiden. Tone legger ned en grønn 3’er på himmelsiden.
Remo legger ned en lilla 3’er på helvetesiden, og fyller da opp denne siden av det lilla himmel/helvetekortet. ”Jeg avslutter lilla” kommenterer Kathrine og legger ned en lilla 1’er på himmelsiden. ”Nå skulle jeg ønske jeg kunne trekke først” sier Brad og legger ut en rød 2’er på helvetsiden. ”Dette er litt håpløst, så jeg får gjøre en farge til mindre interessant” mener Tone og legger ut en grønn 5’er på helvetesiden.
Remo legger ut en grønn 1’er på himmelsiden. Kathrine legger ned en rød 2’er på himmelsiden. Brad legger ned en grønn 2’er på himmelsiden. ”Nå ser det ihvertfall litt bedre ut” sier Tone og legger ned en rød 4’er på helvetesiden.
”Da må jeg avslutte omgangen” sier Remo og legger ned en rød 3’er på himmelsiden.
Blå er den første fargen og der er det 7 poeng på himmelsiden og 2 poeng på helvetesiden, altså gir blå plusspoeng. ”Er det noen som skal doble” spør Remo, og får umiddelbart positive svar fra Brad og Tone. Så viser spillerne frem sine gjenværende blå kort fra hånden – Remo 0, Kathrine 6, Brad 12 og Tone 7. Brad var den med flest poeng i fargen, og har samtidig doblet, og mottar derfor 24 plusspoeng. Lilla gir minuspoeng, så ingen dobler, og spilleren viser frem sine lilla gjenværende kort – Remo 0, Kathrine 1, Brad 0, Tone 7. ”Da får jeg altså 7 minuspoeng, for kort jeg trakk etter at fargen var uspillbar” mumler Tone indignert. Gul gir også minuspoeng, og spillerne har følgende kort – Remo 5, Kathrine 0, Brad 3 og Tone 2. Altså får Remo 5 minuspoeng. Rød gir plusspoeng, og Kathrine dobler, før spillerne viser sine kort – Remo 5, Kathrine 7, Brad 9 og Tone 0. ”Takker” sier Brad og noterer nok 9 plusspoeng. Siden det kun er Remo som har kort igjen når den grønne fargen skal avgjøres dobler han, og sikrer seg en seier med en 5’er og mottar 10 poeng.
Verdikortene stokkes og det deles ut 6 kort til hver spiller for neste runde.
Oppsummering
Selv spillet ikke er noen tematisk genistrek, er det relativt originalt, på tross av noen referanser til 6nimmt. Det største ankepunktet for en del ivrige kortspillere vil nok være at hellet spiller en vesentlig rolle her. Det er ingen måte å unngå et kort i en farge som er lukket om en skulle trekke et etter at den er lukket. En kan selvfølgelig prøve å minimere dette så godt som mulig ved ikke å lukke farger for tidlig, men uhellet kan ikke utelukkes uansett…
For kortspillere som er på jakt etter litt lett underholdning som ikke er for høytidlig kan dette være et godt alternativ, selv om det finnes mange å ta av i akkurat dette nivået.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET