Dominion - Årets Familiespill 2010

BSG poeng | 84/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Rio Grande Games
- Utvikler:
- Donald X. Vaccarino
- Distributør:
- Vennerød Forlag A/S
- Kategori:
- Årets spill vinnere Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 498,-
- Tidsbruk:
- 25 - 45 minutter
- Utmerkelser:
- 2010 - Vinner, Årets Familiespill
- Målsetting:
- Score flest poeng ved kjøp av landkort
- Passer for:
- MTG fans som er lei av samlepresset, og de fleste som liker spill med stor variasjon
- Spilldynamikk:
- Spill ut et handlingskort, og kjøp deretter et kort etter hvor mange pengekort du har igjen på hånden
- Forbredelser:
- Stokk og trekk 10 av de 25 handlingskortene og legg frem penge- og landkort
- År:
- 2008
- Språk:
- Norsk
- Ekspansjonsmuligheter:
- Så langt er det utgitt følgende utvidelser: Alchemy, Seaside, Intrigue og Proseperity. I tillegg er det utgitt flere spesialkort enkeltvis i promotionsammenhenger.
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.riograndegames.com
Innhold
60 Kobberkort
40 Sølvkort
30 Gullkort
24 Herregårder
12 Grevskap
12 Provinser
30 Forbannelseskort
34 Plasserings- handlingsvalgkort
10 x 24 forskjellige handlingskort
12 x Parkkort
Design/Tematikk
Til et kortspill å være kommer det i en stor eske. Esken er normal størrelse i Tyskland, typisk Settlers. Men det er ikke så rart – det er masser med kort i spillet! Kortene er av helt grei kvalitet, og tåler en del spilling, men vil ikke være evigvarende med potetgullfingre. Hovedgrunnene til dette er at kortene behandles og stokkes jevnt å trutt gjennom hele spillet.
Men, esken har et meget bra ”tray” med slisser til oppbevaring av kortene i henhold til type. Meget praktisk da en ikke bruker alle kortene i hvert spill.
Eskens grafiske uttrykk kan kanskje være litt fremmedgjørende for en del spillere, men de bør ikke la seg avskrekke – spillet er knallbra.
Tematisk er hver spiller en adelig av mindre byrd som prøver å skaffe seg et lite kongedømme. Dette gjøres ved å kjøpe seg landområder. Landområdene er kort av en landtype – herregårder, grevskap, etc. Disse landkortene fungerer som seierspoeng. For å kjøpe disse kortene trenges det mer pengekort og eventuelt andre handlingskort som kan bidra til å øke frekvensen av gode pengekort. Kjernen i spillet ligger nemlig i å ”bygge sin egen stokk” utfra et likt utgangspunkt. Poenget er å være den som raskest skaffer seg mest seierspoeng, eller da altså landkort.
Målsetning
Sitte igjen med flest seierspoeng når spillet avsluttes.
Regler/Spilldynamikk
Spillets grunndynamikk er utrolig enkel; legg ned kortene fra hånden og gjennomfør en handling og ett kjøp på basis av disse kortene. Men, spillet har et utall forskjellige kort som kan være nyttige, og de er primært handlingskort som gir spillerne muligheter til å gjøre spesielle handlinger, få mer penger, flere kjøp eller hva nå spillskaperne har funnet på. Noen av kortene er bygninger, andre er yrker og andre igjen er gjenstander, som alle har en eller annen nyttig funksjon som kan hjelpe deg på veien til å danne ditt eget lille kongedømme.
Med et likt utgangspunkt bestående av 10 kort, hvorav 3 er herregårder (altså 1 seierspoengkort) og 7 kobbermyntkort, skal spillerne sikre seg flest mulig seierspoeng gjennom kjøp av landskapskort som i prinsippet er de eneste kortene som gir seierspoeng. Poengkortene er markert i grønt, og de har forskjellige verdi: Herregårder koster 2 mynter og er verdt 1 poeng, Grevskap koster 5 og gir 3 poeng, mens Provinser koster 8 og gir 6 poeng. I tillegg er det forskjellige myntkort som er markert i gult; kobbermynter som ikke har noen pris med gir en mynt, Sølvkort som er verdt 2 mynter og koster 3, og Gullkort som gir 6 mynter. Pengekortene og landkortene brukes i alle spillene, mens resten av kortene varieres fra spill til spill. Det brukes også forskjellig antall landkort i henhold til hvor mange spillere som er med. I et gitt firemannsspill brukes det 12 landkort av hver type. Det er ingen begrensninger i pengekortene.
Ved siden av penge- og landkortene trekkes det tilfeldig 10 handlingskort som benyttes i et spill. Det er kun 10 kort av hver type, og alle 10 brukes i spillet. Altså vil det være 10 bunker med 10 identiske kort. Poenget med disse begrensningene er at så fort 3 bunker er tomme eller alle Provinskortene er borte (kjøpt), er spillet slutt og hver spiller teller umiddelbart opp sine poeng.
Handlingskortene har et navn på toppen av kortet, en tegning av hva det er og et felt med tekst som gir betydningen av hva kortet gjør når det spilles. Nederst i det høyre hjørnet er det et pengesymbol med et tall som angir hva det koster å kjøpe kortet. Dette er rett og slett bare antallet mynter, så et kort som koster 2 kan kjøpes med to Kobberkort eller et Sølvkort, men det gis ikke vekslepenger.
Når spillet er satt opp (altså 10 bunker med forskjellige handlingskort, pengekort og landkort er lagt ut) og hver spiller har fått sine 10 startkort begynner spillet. Hver spiller stokker sine 10 kort og legger dem med billedsiden ned som en trekkbunke, og trekker deretter 5 av disse opp på hånden. Spilleren som starter legger rett og slett ned sine 5 kort. Og spiller eventuelle handlingskort (om mulig) og legger sammen pengekortene og gjør et kjøp. Enkelt nok prinsipp. Problemene kommer etter hvert som en har kjøpt noen kort og må velge mellom hvilke handlingskort en vil bruke og selvfølgelig utfra hvor mye penger en har hva en vil kjøpe. Når handlingen(e) og kjøp(ene) er gjennomført samler spilleren alle kortene fra denne runden, både nykjøpte og resten av hånden, i en kastebunke. Så trekker spilleren opp 5 nye kort før neste spiller begynner. Når det er færre enn 5 kort igjen i spillerens trekkbunke stokkes kastebunken og danner en ny trekkbunke. Slik er hele grunndynamikken, og dette gjenstas forløpende gjennom spillet. En siste detalj; om det er kjøpsmuligheter en ikke benytter seg av kan en om en ønsker ta et Kobberkort.
Her er en rask beskrivelse av de 25 medfølgende handlingskortene, med prisen etter navnet:
Kjeller – 2: En ekstra handling. Og spilleren kan kaste så mange kort fra hånden en ønsker, og trekker tilsvarende antall nye fra sin trekkbunke.
Smie – 4: Trekk 3 ekstra kort fra trekkbunken.
Marked – 5: Trekk 1 ekstra kort, 1 ekstra handling, 1 ekstra kjøp og 1 ekstra mynt.
Landsby – 3: 1 ekstra kort og 2 ekstra handlinger.
Ombygging – 4: Vrak (legg kortet ut av spill og ta et nytt kort som koster inntil 2 mynter mer enn kortet du vraket).
Gilde – 4: Vrak dette kortet og ta et kort med som koster inntil 5 mynter.
Tømmerhogger – 3: 1 ekstra kjøp og 1 ekstra mynt.
Rikskansler – 4: 2 ekstra penger. Og du kan, om du vil, umiddelbart legge alle kortene i trekkbunken din over i kastbunken.
Festival – 2 ekstra handlinger, 1 ekstra kjøp og 2 ekstra mynter.
Kapell – 2: Du kan vrake opptil 4 kort fra hånden.
Byråkrat – 4: Ta et Sølvkort og legg det på toppen av trekkbunken din. I tillegg må de andre spillerne legge et landkort fra hånden tilbake på toppen av sin trekkbunke.
Heks – 5: 2 ekstra kort. Alle andre spillere får ett forbannelseskort som legges i deres kastebunker.
Laboratorium – 5: 2 ekstra kort og 2 ekstra handling.
Hird – 4: 2 ekstra mynter. Alle andre spillere må kaste kort til de kun har 3 igjen på hånden.
Rådssal – 5: 4 ekstra kort og 1 ekstra kjøp. Alle andre spillere får trekke ett ekstra kort.
Eventyrer – 6: Trekk ett og ett kort fra trekkbunken inntil du har trukket 2 pengekort. Pengekortene tar inn på hånden mens resten av kortene legges i kastebunken.
Park – 4: Gir deg 1 seierspoeng for hvert tiende kort du har i stokken din ved spillets slutt, avrundet nedover.
Gruve – 5: Vrak et myntkort og ta et myntkort som er verdt opptil 3 mer opp på hånden.
Spion – 4: 1 ekstra kort og 1 ekstra handling. Alle spillerne må vise det øverste kortet i trekkbunken og du bestemmer om det blir liggende eller flyttes til kastebunken.
Bibliotek – 5: Trekk ett og ett kort inntil du har 7 kort på hånden. Hvert handlingskort du trekker kan du velge om du vil kaste eller trekke inn.
Tronsal – 4: Du kan bruke et handlingskort du har på hånden to ganger uten at dette koster en ekstra handling.
Verksted – 3: Ta et kort som koster opptil 4 mynter.
Pengeutlåner – 4: Vrak et Kobberkort og få 3 ekstra mynter denne runden.
Tyv – 4: Etter tur må spillerne vise de to øverste kortene i trekkbunken sin. Er det pengekort blant dem kan du tvinge spilleren til å vrake ett av dem. Pengekort som vrakes på denne måten kan du velge å ta til deg selv og legge i din kastebunke.
Vollgrav – 2: 2 ekstra kort. I tillegg kan kortet vises frem om du blir angrepet (tvunget av en annen spiller til å gjøre noe) for å slippe angrepet.
Det er viktig å presisere at handlingskort som påvirker andre er angrepskort, og kort som motvirker slike angrep er markert i blått og er forsvarskort. I tillegg er det viktig å legge merke til at når et kort gir deg ekstra mynter får du IKKE nye myntkort, men har de angitte ekstra myntene i den runden du spiller kortet. Ekstra handlinger vi si at en kan spille flere handlingskort, og ekstra kjøp gir deg anledning til å kjøpe mer enn ett kort. Spesialkortene Forbannelsen, som gir 1 minuspoeng, brukes i dette spillet kun sammen med Heksa. Og, siste men ikke minst viktig; det er stor forskjell på å vrake og kaste et kort i dette spillet! Vrakede kort går ut av spill, mens kastede kort legges i den gitte spillerens kastebunke.
Typisk spillrunde
Hver spiller får utdelt syv Kobbermynter og tre Herregårder. Så stokker alle spillerne sine egne kort og trekker opp fem kort.
Kathrine begynner med å legge ned to Herregårder som ikke kan brukes til noe, og tre Kobber. Dermed har hun tre mynter å handle for, og hun kjøper seg en Rikskansler. Alle kortene hun brukte i denne runden legges i en egen kastbunke og så trekker hun opp fem nye kort. Lars Erik legger ned en Herregård og fire Kobber, han kjøper en Smie. Hans kort legges også i en egen avkastbunke og han trekker opp fem nye kort. Ylva hadde de samme kortene som Lars Erik. ”Jeg velger Ombyggingskort” forteller hun. Ylva legger de brukte kortene i en egenbunke og trekker opp fem nye kort. Remo har tre Herregårder og to Kobberkort og dermed bare to mynter å kjøpe for, han velger en Kjeller. Han legger sine brukte kort i en egen bunke og trekker opp fem nye kort.
Kathrine har en Herregård og fire Kobber, og hun kjøper en Rikskansler igjen, selv om den bare koster tre. Nå er hennes trekkbunke tom, så hun samler alle kortene i kastebunken og stokker de på nytt, slik at de danner en ny trekkbunke. Lars Erik har to Herregårder og to Kobbermynter å kjøpe for, han tar inn et Sølvkort. Hans trekkbunke er også tom og han tar kastbunken og stokker den før den blir en ny trekkbunke. Ylva har de samme kortene som Lars Erik igjen, som med sine tre mynter kjøper en Tømmerhogger. Kortene samles, stokkes og danner en ny trekkbunke for Ylva. Remo har naturlig nok fem Kobber, og bruker de fem myntene til å kjøpe en Festival.
Kathrine har fire mynter og kjøper en Sølv. Hun legger kortene i en ny, egen kastbunke og trekker opp fem nye kort. Lars Erik spiller ut en Smie og får trekke tre ekstra kort fra egen trekkbunke. Dette gjør at han har to Herregårder og fem Kobberkort og bruker myntene til å kjøpe en Marked. Han gjør det samme som Kathrine med de brukte kortene og trekker opp nye kort. Ylva legger ut Tømmerhogger, som gir henne et ekstra kjøp og to ekstra mynter å handle for i akkurat denne runden. Hun har bare en Kobber igjen på hånden, så da har hun totalt tre mynter å handle for. Hun kjøper en Sølv. ”Ikke glem at du alltid kan ta en Kobber for hver kjøpsmulighet du ikke benytter. Altså kan du nå fritt ta et Kobberkort” minner Remo om. ”Fint” svarer Ylva og tar et Kobberkort. Remo spiller en Festival som gir ham anledning til å spille to handlingskort i tillegg, et ekstra kjøp og to mynter han kan benytte denne runden. ”Jeg har ingen handlingskort og jeg ønsker ingen Kobber, så de to myntene fra kortet og de fire Kobbermyntene jeg har på hånden gir meg seks mynter, så jeg kjøper meg en gull” forteller Remo.
Kathrine spiller en Rikskansler som gir henne to ekstra mynter for denne runden. Samtidlig kan hun legge alle kortene i trekkbunken i kastebunken, noe hun også gjør. De to myntene fra kortet med de to myntene hun har på hånden, gjør at hun kan kjøpe en Landsby, som koster bare tre. Hun har ikke flere kort i trekkbunken så hun tar alle kortene i kastbunken og stokker det til en ny trekkbunke.. Lars Erik trekker opp nye kort, med det er bare fire kort i trekkbunken hans, så han må stokke kastbunken sin før han kan trekke det femte kortet. Han spiller ut en Smie og trekker opp tre nye kort. Han har ikke flere handlinger, så handlingskortet han fikk opp på hånden kan ikke brukes denne runden, det samme med Herregårdskortene. ”Jeg har fem totalt å kjøpe for” forteller han og legger ned et Sølvkort og tre Kobberkort og kjøper et Marked. Ylva har fire Kobber og kjøper en Smie. ”Det ser ut til å være et smart kort” kommenterer hun videre. Remo spiller en Kjeller som gir han mulighet til å spille et ekstra handlingskort, men kanskje like viktig muligheten til å kaste kort fra hånden og trekke like mange nye kort fra trekkbunken sin, han kaster fra seg to Herregårder. Han blir sittende igjen med en Herregård og tre Kobbermynter og kjøper en Sølv.
Kathrine spiller ut en ny Rikskansler, som gir henne to mynter ekstra å handle for, i tillegg har hun fire Kobber, så med sine seks mynter totalt, kjøper hun en Gull. Lars Erik har en Herregård og fire Kobber på hånden og kjøper enda en Smie. Ylva har en Sølv, tre Kobber og en Herregård på hånden som gjør at hun kan handle for fem mynter, og hun tar et Marked. Remo spiller en Festival og har en Sølv og to Kobber i tillegg til en Herregård, totalt seks mynter, og kjøper en Gull.
Kathrine spiller en Landsby, som gjør at hun kan trekke et ekstra kort, og kan spille to handlingskort i tillegg. ”Jeg har bare et kort på hånden, så jeg spiller Rikskansler som en av handlingene” sier Kathrine. De to myntene hun har på kortet og de to Kobberkortene gjør det mulig å kjøpe en Smie. Lars Erik spiller ut et Marked som gjør at han kan trekke et ekstra kort og spille ut et ekstra handlingskort, et ekstra kjøp og en ekstra mynt for denne runden. Han trekker et kort og spiller ut Smie, som gjør at han kan trekke tre kort i tillegg. Han blir sittende med seks mynter på hånden og har derfor til sammen syv mynter og to kjøp. Han kjøper bare en Gull. Ylva spiller en Smie og trekker opp tre nye kort, men har bare totalt tre mynter, så hun kjøper en Sølv. Remo har fem Kobber og kjøper en Festival.
Spillet fortsetter på denne måten inntil enten 3 bunker med kort er tomme eller Provinsbunken er tom. Spillerne teller da umiddelbart opp sine seierspoeng (landkort) og den som har flest vinner spillet.
Oppsummering
Det geniale med dette spillet er at det er masser med forskjellige spilloppsett og samtidig svært enkle grunnregler. En har på mange måter tatt det beste fra Magic The Gathering og fjernet ulempene – det konstante kravet om kjøp a nye serier. Samtidig er det nok akkurat dette som også er spillets akilleshæl. Spillerne må ikke bare forstå kortene og deres potensial, men også hvordan de passer sammen og hvordan et hvert kjøp vil påvirke trekkbunken gjennom spillet. Dette vil føre til at erfarne spillere får en stor fordel overfor nykommere. Men, det også fullt mulig å både ha flaks og uflaks med stokkingen, så det er ikke umulig å ta en spiller med mye erfaring.
Det nye spillere må lære seg, som er uvant, er at en selv er ansvarlig for hvordan trekkbunken etter hvert virker. Kjøper en for mange handlingskort blir det for langt mellom pengekortene, og på den måten få muligheter til å gjøre kjøp. For tidlig i gang med for mange landkort, og du vil begynne å trekke hender med 2, 3 kanskje til og med 5 landkort, og hele runden er bortkastet. Det er altså viktig å ha en ide om hvilke kort en har i bunken og hvordan fordelingen er gjennom spillet. Akkurat dette høres ut som mye styr og arbeid, men det er det ikke. Det er lettere å holde oversikt over hva en har i bunken sin enn hvilke kort som har gått i et parti Amerikaner. Dessuten, er jo dette også avhengig både hvordan man selv spiller og ikke minst hvordan de en spiller mot spiller.
Dominion har blitt kronet med den ene utmerkelsen etter den andre gjennom 2009 og 2010, og det er velfortjent. Antagelig har det ikke kommet noe bedre kortspill siden Settlers of Catan – the Card game, men til forskjell fra det spillet er dette spillet tilpasset 4 spillere. Det finnes selvfølgelig de som ikke vil like spillet, men de skal det være et stykke mellom, selv om spillet altså trenger 2-3 gjennomspillinger før en bør bedømme det. Heldigvis tar ikke en runde så lang tid, så spill de første spillene med senkede skuldre og uten den store planen. Fokuser på å lære deg gangen i spillet og se hvordan handlingskortene påvirker mulighetene. I løpet av denne kvelden vil du mest sannsynlig være hektet!
På engelsk er det allerede kommet flere utvidelser, som kan både kan spilles alene eller sammen med grunnspillet. Hygg deg i det nye spilluniverset!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses