Double take

BSG poeng | 47/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Vida games
- Utvikler:
- Ikke oppgitt/Ukjent
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Familiespill Kortspill
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 90 minutter
- Målsetting:
- Førstemann til 500 poeng
- Passer for:
- Canasta og Gin-Rummy fantaster
- Spilldynamikk:
- Trekk ett kort, legg ut en ”bok”, spill ett ”actionkort” og kast ett kort
- Forbredelser:
- Stokk kortbunken
- År:
- 2002
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.vidagames.com/
Målet er å samle poeng i såkalte ”bøker” som består av 3 like kort, veldig i tråd med hva som også er poenget i både Gin-Rummy-, Canasta og 500-kortspill. ”Vrien i dette spillet ligger i ”actionkortene”” opplyser Tore, mens Kathrine fortsetter å forklare. I tillegg til 5 kort av hver i valørene 1-12, er det noen 3 typer ”actionkort”; Take 3, Take og Double Take. Utenom disse kortene, så er den store forskjellen med de ovennevnte spillene, at det her er mulig å legge ned ”falske bøker” og utfordre spillere som ønsker å ”beskytte” bøkene sine.
Tore deler ut 8 kort til hver, og Hege starter med å trekke ett kort for deretter å avslutte sin tur med å kaste en 2’er. Remo fortsetter med å trekke inn 2’ern og kaste en 5’er. ”Ta!” roper Tore, når Kathrine skal trekke, og plukker opp 5’ern og må bruke dette kortet umiddelbart. Han legger da ned en ”bok” med billedsiden ned, som 5’ern blir en del av. Kathrine forsetter med å trekke inn sitt kort, og spiller ut et ”Take-kort”, som gjør at hun kan stjele Tores nedlagte ”bok”. Hun ser på ”boken”, legger dem med billedsiden ned igjen og legger samtidig en 5’er synlig over ”boken”. ”Boken er nå beskyttet” sier hun og forsetter med å forklare at ”boken” ikke lenger kan stjeles med et ”Take-kort”. Deretter kaster hun en 9’er. Tore rister oppgitt på hodet og trekker ett nytt kort og legger ned en ny ”bok”. ”En må legge ned en ”bok” fra hånden så fort en kan” forklarer Tore. Deretter kaster han også han en 9’er.
”Ja, det er det vel ikke så interessant med 9’ere lenger” sier Hege, mens hun trekker ett nytt kort. ”Men, boken til Kathrine tror jeg jammen jeg vil ha” kommenterer hun videre mens hun spiller ut et ”Double Take-kort”. ”Da kan jeg forsyne meg med ”boken” ikke sant?” spør hun. ”Ja” svarer Kathrine, ”men for å kunne ta den beskyttede ”boken” må du samtidig med å spille ”Double Take” og så ”fryse” den. Og da må du spille ut det siste kortet av valøren”. ”Ja vel” sier Hege, og tar ”boken” samtidig som hun legger begge kortene over ”boken”. ”Nå kan ingen ta den lenger, så du har sikret deg de første poengene” kommenter Kathrine. ”Nåja” sier Tore, ”det er vel avhengig av at ”boken” er ekte det! Hvis ikke blir det minuspoeng”. Deretter legger hun ned en 3’er. Remo trekker på nytt, og spiller ut et ”Take 3-kort”. Deretter trekker han 3 kort. ”Litt uortodoks spilling der” mener Tore ”Det er vel meningen å kvitte seg med kortene først?”. ”Jo, men da må en ha noe skikkelig å spille med” motargumenterer Remo, og kaster en 3’er. Kathrine trekker, og kaster en 11’er. Tore plukker opp 11’ern, og legger deretter ned en ny ”bok”. ”Tror jammen, den bør sikres” mumler han, mens han legger en 11’er synlig over ”boken”. ”Utfordring!” roper Remo. Deretter viser Tore frem ”boken” til Remo, som overtar boken, kaster den synlige 11’ern og ber Tore trekke 4 nye kort. ”Du kan utfordre enhver spiller som forsøker å beskytte en ”bok”” forklarer Kathrine. Poenget med det er at hvis kortet som legges på boken enten er feil i forhold til hvilke kort som er i boken, eller det viser seg at ”boken” er uekte, taper den som forsøkte å beskytte. Viser det seg at det var riktig, taper utfordreren. Taperen må trekke 4 kort.
Spillet avsluttes umiddelbart når en spiller kvitter seg med alle kortene på hånden. De teller opp poengene for kortene de har igjen, som er minuspoeng. Deretter vendes alle ”bøkene”, og alle ekte ”bøker” gir plusspoeng mens de falske gir minus. Typisk toppscore pr omgang er rundt 100 poeng, så spillet varer en 4-7 runder.
Uansett likhetene med Gin-Rummy spillene, så tilfører Double Take flere morsomme sider. Det blir mindre stivt og taktisk, men til gjengjeld mer moro. Er du på jakt etter mer uformelt kortspill, som allikevel er underholdene og artig så er dette et godt utgangspunkt.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET