Elasund

BSG poeng | 80/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Klaus Teuber
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- BSG Anbefaler Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 450,-
- Tidsbruk:
- 60 - 90 minutter
- Utmerkelser:
- 2006 - Nominert, BSG-Prisen: Årets Familiespill
- Målsetting:
- Være førstemann til å plassere ut 10 seiersmarkører ved å bygge bygninger
- Passer for:
- De med sans for middelaldersk byplanlegging
- Spilldynamikk:
- Kast terningene, bygg en eller to bygninger, legg ut en byggingstillatelse og gjør eventuelt en spesialhandling
- Forbredelser:
- Sorter og stokk kortbunkene
- År:
- 2006
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net
Esken viser tydelig at det er en vikingtidsinspirert by under oppbygging, så en får jo en pekepinn på hva dette dreier seg om allerede der. Spillet inneholder en stor mengde brikker; en masse bygningsbrikker, bygningstillatelsesrikker og ikke minst poengscoringsbrikker. I tillegg er det en stor kortbunke med handelsvarer. Kanskje med unntak av kortene, er alt i solid kvalitet, og god tysk standard.
Spillereglene er noe omfattende, men velskrevet og pedagogiske. Kan nok være litt i overkant for de som ikke har spilt noe annet en Yahtzee, men burde være overkommelige for alle.
Spillets målsetning er å være førstemann til 10poeng gjennom å bygge de mest betydningsfulle bygningene.
Brettet viser et område hvor en by er omkranset av en bymur på 3 sider og sjøen på den siste. Byområdet består av 9×10 felter, plassert på rader. Langs raden ut mot sjøen har alle feltene et vindmøllemotiv som forklarer at disse gir bonuspoeng. Disse finnes også på 4 andre felter.
Som i Settlers ellers, starter runden med at spilleren kaster 2 terninger og flytter et skip langs byens ytterside. Dette har samme funksjon som tidligere, raden båten da står i, gir spiller med bygninger i den avkastning i form av gull eller varer. Dernest kan spilleren bygge 1 eller 2 bygninger. Hver bygning koster en gitt mengde gull, og spilleren må i forkant ha bygningstillatelse på tomten. Typisk tar en bygning 2-9 felter på brettet, og de koster en gitt mengde tomter, som en da altså må ha vunnet et bud på i før oppføring. Etter at en har oppført bygningen(e) en ønsker, plasserer en ut nye bud, eller tar 2 gullkort. Runden avsluttes med en spesialhandling, som er valgfri og typisk er ganske dyr.
Bygningene er av forskjellige størrelse og gir forskjellige avkastning. Noen gir varer, mens andre gir gull. Handelsvarene gir en mulighet for å gjøre snedige ting som å bygge store bygninger over mindre og fritt velge hvor en plasserer byggetillatelsene. I tillegg gir bygningene seierspoeng. Et viktig aspekt ved bygging er at de bygges over flere felter, og det angis på bygningsbrikkene hvor mange bygningstillatelser som trengs for å bygge dem. Det som skaper spenning da er at en hver spiller kan bruke de tillatelsene som ligger der, selv om de skulle være andres. For å kunne gjøre det, må spilleren ha den høyeste verdien på sine byggetillatelser. Avslutningsvis må alle bygninger bygges i henhold til pilens Nordlige kompassretning, som gjør byggingen litt vrien fra tid til annen.
Før spillet starter får hver spiller utgitt 4 bygninger, en stabel på 9 bymursbrikker, 5 byggetillatelser (0-4) og 10 poengkuber. I tillegg får en 3 gullkort og 1 varekort. Så settes spillet opp, som vil si at en av kirkens 9 brikker plasseres på dennes startfelt. Kirken bygges utover i spillet, og kan ikke flyttes eller bygges over, som vil si at bygget stadig tar en større del av bykjernen. Deretter plasseres 2 av spillernes bygninger på de definerte feltene i byen. Resten av bygningene er frie for alle til å bygge.
Kathrine kaster de 2 terningene, og får en 9’er. Den raden gi gull til Lars Erik og Remo som har sine startbygninger på denne raden. Kathrine kan naturlig nok ikke bygge enda, siden hun ikke har noen tillatelser, så hun plasserer ut en tillatelse med verdi 1, på den aktuelle raden. Så overlater hun turen til Lars Erik
Lars Erik kaster en 3’er, som det ikke er noen bygninger langs, og han kan ikke bygge. Derimot plasserer han en tillatelse (0) på raden rett overfor et felt med 2 vindmøller.
Ylva får 9, og Lars Erik og Remo får gull igjen. Så plasserer hun ut en tillatelse (1) ved sjøfronten, og vil sikre et vindmøllefelt.
Remo får 5, så da får Ylva og Kathrine sine først gullkort. Så plassere han ut en tillatelse (0) langs sjøfronten over et møllefelt.
Kathrine får 6, som gir henne selv og Ylva et gullkort til. Så bygger hun en av sine egne bygninger over feltet hun fikk byggetillatelse på i forrige runde. Deretter legger hun ned en byggtillatelse (1) ved sjøen.
Lars Erik får 12, og bygger en bygning over feltet han sikret i forrige runde og skaffer seg også 2 vindmøller. Dernest legger han ut en byggetillatelse (4) over 2 møllefeltet i ytterkant av byen på raden.
Ylva får 10, hun og Kathrine får et varekort hver. Deretter bygger hun en bygning langs sjøen og sikrer 2 vindmøller. ”Siden jeg nå har 2 like varekort, vil jeg legge en tillatelse på rad 12” sier hun, og legger en tillatelse (4) over det andre dobbelte vindmøllefeltet på raden.
Remo får 7, som betyr ar byen blir angrepet av pirater. Han plasserer da skipet på rad valgfri rad, som blir 5’ereren. Alle spiller med poengkuber på denne raden må betale et gull eller varekort fra hver av dem. Ingen har så langt fått noen poeng, så det påvirker ingen. Så bygger han en bygning langs sjøen og sikrer seg 2 vindmøller. ”Så har jeg penger nok til å bygge en bymur” mumler han, og betaler 2 gull og bygger en murdel. Som en bonus for dette, får han et varekort. Så legger han ut en tillatelse (0) på raden.
Kathrine får 4, som gir Remo gull og varer, samt at Lars Erik får varer. ”Tillatelsen min langs sjøen kan jeg jo ikke bruke, da den er blitt innesperret av Remo og Ylva, så jeg bygger ikke” forklarer hun, før hun bygger en bymursdel. Så avslutter hun med å legge ned tillatelse (2) langs byens yttermur.
Lars Erik får 5, og bygger en bygning over feltet han la ned en tillatelse på i forrige runde, og plasser en ny tillatelse (3) på raden ved siden av Remo’s 0.
Ylva får 9, som nå gir alle en eller annen form for utbytte. Så bygger hun ut feltet fra forrige runde. ”Ettersom jeg ikke ønsker å få en tillatelse på denne raden, tar jeg heller 2 gullkort” sier hun videre.
Remo får 8, som gir utbytte til de fleste. Han kan ikke bygge sin siste bygning på feltet fra forrig runde, fordi den må bygges på tvers og på nabofeltet har Lars Erik lagt ut byggetillatelse med høyere verdi. ”Da fortsetter jeg heller på bymuren” sier han og betaler og legger ned en brikke til. Han avslutter med å legge ned en byggetillatelse (4) på raden.
Kathrine får 11, som ikke gir avkastning for noen. Deretter bygger hun vider på muren. Så velger hun å ta 2 gullkort, istedenfor å legge ut en ny bygningstillatelse.
Nå virker dette sikkert ganske kjedelig, men spillet bruker litt tid på å komme i gang, akkurat som grunnspillet. Etter hvert som det stadig blir mindre plass, og bygningene blir større, tar intensiteten seg også opp. Det blir en stadig hardere kamp om både tomtene og ikke minst ressursene for å bygge. Spillet akselererer stadig hurtigere mot den siste oppføringen og det siste poenget. Utviklerne har klart å ivareta grunnstemningen i Settlers, men fjernet varebyttingen, som er blitt erstattet med en mer individuell frustrasjon om manglende tilgang til varer grunnet ”dårlige terningkast”. Spillet er meget godt balansert, og det blir som regel tett kamp helt til mål, og alle har hele tiden en reell mulighet til å vinne.
Det følger også med ”playeraids” til hver spiller og det blir gitt hint til nye spiller i slutten av regelheftet.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses