Elfenland

BSG poeng | 87/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Amigo Spiele
- Utvikler:
- Alan R. Moon
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- BSG Anbefaler Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 45 - 75 minutter
- Utmerkelser:
- 1998 - 3. plass, Deutscher Spiele Preis, 1998 - Vinner, Spiel des Jahres
- Målsetting:
- Besøke flest av de 20 landsbyene i Elfenland
- Passer for:
- Småvokste, reiseglade, og alle som har et håndlag med enhjørninger og drager
- Spilldynamikk:
- Bruk transportmidler som troll-kjerrer, drager etc til å flytte deg i landskapet
- Forbredelser:
- Sette opp spillbrettet, prøv å psyke ut dine motstandere og legg i vei
- År:
- 1999
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/
Elfenland er en magisk fantasiverden i god tradisjon med mange kjente eventyrfigurer. Deltagerne tar rollen som små alver som må gjennomgå en manndomsprøve før de kan bli tatt opp i de voksnes rekker. Prøven er en reise omkring i alvelandet, hvor målet er å besøke så mange av de 20 landsbyene som mulig. Alvelandet består av et variert landskap med høye fjell, elver og innsjøer, ørkener, skog og åpne sletter. For å fullføre oppgaven må alvene derfor på beste måte benytte seg av diverse fremkomstmidler mellom landsbyene. I en fantasiverden sier det seg selv at man reiser ved hjelp av drager, enhjørninger, kjempegriser, alvesykler, trollkjerrer, magiske skyer, ferger og flåter.
Men disse transportmidlene kan ikke benyttes hvor som helst. Kathrine påpeker det alle vet; at en kjempegris ikke kan brukes i ørkenen, og det mer innlysende – at en trollkjerre ikke går på vannet. Spillet mellom alvene utvikler seg fort til et kappløp om hvem som benytter seg av fremkomstmidlene på smartest måte. Alven som til slutt har besøkt flest steder, vinner spillet.
Elfenland er nydelig designet og vekker umiddelbart interessen. Reglene, som er oversatt til norsk, tok 20 minutter og ble for en gangs skyld ikke gjenstand for noen stor diskusjon. Spillbrettet er utformet som et kart over alvelandet og viser hvordan de 20 landsbyene er knyttet sammen. Ved første øyekast konstaterer Remo at det er mest fornuftig å ta en av to veier; den sørlige eller den nordlige ruten.
Ved spillets start får man tildelt 8 reisekort som man kan bytte inn i de forskjellige fremkomstmidler man trekker. Basert på reisekort og de fremkomstmidlene man har fått, velger man seg så ut første del av sin rute rundt på brettet.
Testpanelet deler seg umiddelbart. Remo, Hege og Tore velger den nordlige ruten inn i fjellene, mens Kathrine er ensom om den sørlige ruten gjennom sletter og elver. Ulempen ved å være alene er at Kathrine ikke får benyttet seg av de andres fremkomstmidler. Til gjengjeld slipper hun at andre gjør det vanskelig ved å plassere frem-komstmidler hun selv ikke har reisekort til.
Deltagerne får også utdelt en veisperring. Denne kan man plassere på ruten til en av de andre alvene og således gjøre det vanskeligere.
Som eldste, eller var det den laveste, deltager får Remo begynne den første runden. I hver runde legger alvene ut sine fremkomstmiddel på tur iht. den ruten de har valgt mellom landsbyene. Her gjelder det å ikke røpe for mye, men samtidig sikre at man får brukt sine fremkomstmidler. Når alle har lagt ned flytter man alven sin rundt og henter bevis på at man har besøkt de forskjellige landsbyene. I løpet av 4 slike runder skal man for-håpentligvis ha klart å besøke alle 20 landsbyene.
Utfordringen i dette spillet er å velge den smarteste reiseruten, og samtidig hindre de andre alvene. Remo irriterer seg over Hege som er så frekk at hun legger en drage mellom to landsbyer han også skal besøke. Hun burde da vite at der skulle det vært en enhjørning! Og slik fortsetter det. Man planlegger å besøke både 6 og 7 landsbyer hver runde, bare for å oppdage at de andre alvene som skal samme vei har helt andre planer.
Elfenland er på mange måter et konstant dilemma hvor hver spiller må finne balansen mellom valg av reiserute, sine egne reisekort og fremkomst-midler, og de fremkomstmidler motspillerne legger på samme rute. Dette gjør Elfenland til et underholdende spill. I tillegg holder spenningen seg gjennom hele spillet, da det sjeldent blir avgjort før alle har fullført siste runde!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET