Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Enigma

Enigma
BSG poeng 66/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Competo
Utvikler:
Touko Tahkokallio
Distributør:
Vennerød Forlag A/S
Kategori:
BSG Anbefaler Familiespill
Antall spillere:
2 - 4 spillere
Pris:
599,-
Tidsbruk:
45 - 60 minutter
Lignende spill:
Turbo taxi Zak Pak Tangram race Make n break: Challenge
Utmerkelser:
2013 - Nominert, Årets Familiespill
Målsetting:
Være den første til å nå 15 poeng
Passer for:
Alle som kaster seg over pusleoppgavene i Illustrert Vitenskap
Spilldynamikk:
Velg en tempelbrikke og løs dens oppgave for deretter å legge den ut og plassere en arkeolog
Forbredelser:
Sorter og stokk oppgavebrikkene
År:
2012
Språk:
Norsk

Innhold
Oppgavebrett med poengbane
Startbrikke
4 sett med 4 spillerbrikker i blått, grønt, hvitt og svart
Startspillerbrikke
30 tangramoppgaver
30 Byggeoppgaver
30 Vektskålsoppgave
30 Akveduktoppgaver
6 tangrambrikker
4 byggeklosser i rødt, blått, gult og grønt
6 vektbrikker
9 akveduktdeler

Design/Tematikk
Enigma gir jo et mulig hint om hva dette kan dreie seg om, men denne gåteligningen de bruker i spillet er kanskje ikke riktig for hva en faktisk skal gjøre. Alle oppgavene er pusleoppgaver som vi kjenner fra før og ikke gåter i vår mer tradisjonelle forstand. Når det så tres et egypitsk arkeologisk tema over det hele, blir det egentlig bare misvisende. Så her burde det vært litt sterkere styring av temabruk fra utgiveren/utvikleren.

Innholdet holder helt fin kvalitet hva papp, brikker og annet angår. Og det er snedig bruk  og innkorporering av elementene i spillet ved at begge sidene på pusleoppgavene brukes. Den ene siden viser gangene i et tempel, som plassers ut på bordet etterhvert som oppgavene løses. Så valget av oppgaver er ikke bare basert på hvilke oppgaver man liker å løse, men også hva en trenger på bordet for å score poeng. Snedig.

Regelheftet derimot kunne nok med fordel vært jobbet litt mer med. Det fungerer, men er ikke like elegant og ryddig som det vi er vant med fra Tyskland. Og liten, men nærmest ubetydelig detalj – hvorfor har en valgt å kalle den ene oppgavetypen for steinoppgaver, når det man faktisk gjør der er å bygge med klosser? Uansett, navnet skjemmer ingen, og det spiller jo ingen rolle for selve spillopplevelsen.

Målsetning
Spillerne konkurerer om å nå 15 eller flere poeng først ved å løse pusleoppgaver.

Regler/Spilldynamikk
Startbrikken, med Enigma-logoen, plasseres midt på bordet. Alle pusleoppgavene sorteres og stokkes hver for seg før de plasseres med oppgavesiden ned på oppgavebrettet. Der legges også brikkene som brukes til å løse de forskjellige oppgavene. Deretter velger hver spiller en farge og tar de fire spillerbrikkene i denne fargen. En av brikken plasseres på 0-feltet på poengscoringsbanen på oppgavebrettet. De resterende tre beholder spilleren foran seg. Så får den yngste spilleren startspillermarkøren og spillet kan begynne.

Spillet går over mange runder og i hver runde skjer det samme. For det første velger spillerne tempelbrikker etter tur startende med startspilleren. Ettersom det kun kan valges én tempelbrikke fra hver stabel (da kun én spiller av gangen kan løse oppgaven), blir det altså færre og færre brikker å velge mellom for spillerne utover i runden.

Når alle så har fått en tempelbrikke og de tilhørende puslebrikkene, snur de alle tempelbrikkene samtidig og begynner umiddelbart å løse oppgavene. Det er fire oppgavetyper i spillet;
Tradisjonelle tangramoppgaver
Tradisjonelle byggeoppgaver, men med en vri. En ser en tegning av hvordan byggerket skal se ut ovenifra når det er ferdig. Det er derfor klossene har forskjellige farger – det angir hvilke klosser som skal være synlige og hvilke som ikke skal være det
Vektoppgaver, som strengt tatt er matteoppgaver om likevekt. Det er avbildet en god gammeldags vekt som en skal få til å være i likevekt ved å plassere en gitt mengde vektbrikker i de riktige skålene på hver side av vekten
Akveduktoppgaver, som minner svært mye om Turbo Taxi og andre lignende oppgaver. En skal bruke en gitt mengde brikker til å danne et akvedukt med en begynnelse og en ende, og ellers ikke bryte naturlige regler. Det er viktig å legge merke til at det sjeldent er snakk om å bruke alle de 9 akveduktbrikkene, og symbolene på disse brikkene viser hvilk brikker som ikke skal benyttes i løsningen av denne gitte oppgaven

Dette kan man i prinsippet drive med så lenge en vil, men så fort en spiller enten har løst sin oppgave, eller forstår at han/hun er tett på løsningen, kan denne spilleren snu timeglasset. Dette setter press på de andre spillerne, som da bare har tiden til sanden renner ut med å fullføre sin oppgave.

Hvorfor er dette viktig? Jo, det er kun spillerne som klarer å løse oppgavene sine innenfor tiden som får legge ut tempelbrikken på bordet, og på den måten utvide tempelgangene. Disse brikkene må naturligvis legges inntil allerede utlagte tempelbrikker, og må forlenge en eller flere ganger. På disse brikkene er det også rom i forskjellige farger – og det er vesentlig. For det er i disse rommene spillerne plasserer sine arkeologbrikker, men de kan som i Carcassonne kun plasseres på tempelbrikken som akkurat ble lagt ut. Det er kun én regel angående dette; arkeologen kan kun plasseres i et rom med en farge som ikke allerede er benyttet av en annen arekolog i dette tempelgangnettverket. Så hvis det et rødt, gult og blått kammer i det aktuelle nettverket, og det allerede står en arkeolog i et blått rom, kan altså ikke spilleren som nå legger til en tempelbrikke plassere sin arkeolog i et blått kammer. Men om det skulle være et blått kammer på brikken som ikke blir knyttet til et nettverk med en arkeolog allerede i et blått kammer, kan han/hun fritt sette ut en arkeolog.

Nettverkene er åpne og kan bygges videre på så lenge minst en gang ikke har fått noen naturlig ende (typisk et kammer eller en stopp). Så fort et nettverk blir fullført, altså ingen åpen ender, scores det poeng. Hver arkeolog får 1 poeng for hvert rom med samme farge som den står i nettverket. Altså vil en arkeolog som står i et blått kammer i et nettverk bestående av tre blå kamre, gi 3 poeng. Arekeologene tas så tilbake av spillerne etter scoringen.

Dette fortsetter til en eller flere spiller bryter den magiske 15 poengsgrensen. Spilleren med flest poeng blir vinneren.

Typisk spillrunde
Vi er ikke gode nok forfattere til å kunne beskrive en runde med mange spillere som sitter og pusler… Så vi overlater det til deres fantasi.

Oppsummering
Her utfordres både mattekunnskaper, tredimensjonal bygging, logikk og romforståelse. Ikke dårlig for en lite brettspill. Og på toppen av dette ligger de taktiske valgene om valg av tempelbrikker og utplassering av arekeologer. Det skjer altså en hel del i dette spillet, selv om det er bygget opp rundt velkjente elementer. Men det er vel på denne måte mennskeligheten har utviklet seg gjennom historien, små endringer eller sammesmelting av etablerte teknikker i små steg bringer oss fremover. Av og til kommer det revolusjonerende nytt, men det er unntakene også i brettspillverdenen.

Spillet passer for alle dem som liker å bruke hodet til å løse hjernevridere, og følger opp spill som nenvte Turbo Taxi, Ubongo, Zak Pak og Tangram Race. Er du mer glad i strategispill eller mer underholdende selskapsspill er nok ikke dette en innertier.

No Responses

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2020/2021

Årets Lommespill

  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2021.