Farlander

BSG poeng | 38/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Asko Künnap & Priit Isok
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 15 - 30 minutter
- Målsetting:
- Besette flest områder
- Passer for:
- De som liker abstrakt krigføring
- Spilldynamikk:
- Først plasser ut brikkene etter tur, deretter forflytt brikker fra ett område til et annet og gjennomfør slaget
- Forbredelser:
- Fordel brikker og sett sammen brettet
- År:
- 2006
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/
Eskens design leder umiddelbart tankene mot Carcassonne, med et litt tegneserieaktig kart over landområder med bygninger. ”Men det er ganske blasse farger som er valgt” mener Hege.
Spillet består av en stor mengde brikker i tre, eller 114 for å være eksakt, og 7 delers spillebrett. Ikke så mye å utsette på innholdet, men det kunne strengt tatt vært pakket i en mye mindre eske.
Spillets målsetning er å erobre flest områder på spillebrettet, som består av 7 deler som settes tilfeldig sammen. Kan minne litt om Settlers, men med et mye større fokus på landområder.
Spilldynamikken er delt i to faser, hvor den første består av befolkning, som egentlig kun betyr utplassering av brikker. I fase to, når alle brikkene er plassert, begynner erobringen av territorier. Dette skal en gjøre til en ikke kan lenger, og den spilleren som står igjen med brikker i flest territorier er vinneren.
Dette virker jo greit nok, men reglene er svært uklare, så å finne ut hvordan denne andre fasen egentlig skal spilles blir opp til husregler. Kjernen i regeluklarheten er hvordan en legger sammen for å gå til angrep. I utgangspunktet står det i reglene at en kun legger sammen brikkene i tilgrensende områder og dersom en har overvekt fjerner man de brikkene som står i området en ønsker å erobre. Hva er problemet kan du så spørre? Jo, ettersom en ikke kan tømme et land for brikker, og samtidig må besette det nye territoriet med minst en brikke, så blir det uklart om brikker som står alene i et område brukes til å skape overvekt. Dersom en kan det, vil det være unaturlig at en ikke senere i spillet kan bruke den overvekten til å fjerne brikker fra et området uten å sette inn noen brikke. Og siden en må sette inn en brikke, hvorfor kan en da bruke brikker fra territorier med kun en brikke, når de allikevel ikke kan benyttes til erobring. Spissfindigheter kan en jo hevde, men dette er vesentlig både for strategivalgene i spillet og derigjennom spilldynamikken.
Det har liten hensikt å skrive om en typisk spillgjennomgang for dette, da det strengt tatt er et abstrakt strategispill, og i tillegg har uklare regler.
På denne bakgrunnen kan det vel vanskelig gjøres å anbefale spillet. Et enkelt spillkonsept, med enkle komponenter og mangelfulle regler roper ikke akkurat på positiv omtale…
HVA MENER LESERNE OM SPILLET