GiftTRAP

BSG poeng | 79/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- GiftTRAP Enterprises
- Utvikler:
- Nick Kellet
- Distributør:
- Vennerød Forlag A/S
- Kategori:
- BSG Anbefaler Selskapsspill
- Antall spillere:
- 3 - 8 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 90 minutter
- Utmerkelser:
- 2008 - Nominert, Årets Selskapsspill
- Målsetting:
- Være den mest balanserte gave- mottaker/giveren
- Passer for:
- Alle som lurer på hva de skal gi familie og venner i julegave
- Spilldynamikk:
- Legg opp 1 bilde flere enn det er spillere, deretter velger hver spiller hvilke gave de vil gi til hvilke person. Etter at alle har gjort det, legger spillerne ut markører som viser hvilke gaver de ønsker seg
- Forbredelser:
- Legg frem brett og plasser ut gavene
- År:
- 2006
- Språk:
- Norsk/Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.gifttrap.com/
Innhold
1 spillebrett
8 x 2 gavebrikker
8 x 9 giversjetonger
8 x 4 mottakssjetonger
8 x 1 strategikort, om en ønsker å spille en mer avansert utgave
300+ kort med bilder på begge sider
Design/Tematikk
GiftTRAP har en ganske original og artig tematikk. De fleste av oss sliter jo hver jul med hva vi skal gi alle slektninger og venner. Og det er utgangspunktet for dette spillet. Hvilke gaver vil du gi de andre spillerne? Og hvilke gaver vil du helst få selv?
Rent designmessig er spillet kjempeflott, med alt hver enkelt spiller trenger pakket i små poser og ikke minst lukkede og åpnede pakker som spillebrikker. Det er også rikelig med gaver representert gjennom 300+ kort med bilder på begge sider. Og siden en kan stokke bunkene foran hvert spill, skal det mye til at det blir et spill med den samme kombinasjonen av gaver.
Regelarket er kort og greit. Selv om reglene nok kunne vært oppsummert enda kortere, det er litt omstendelig, overlater de ingen ting til tilfeldighetene. Nå er det jo heller ikke så mye regler i spillet, så det skulle jo bare mangle.
Målsetning
Spillerne prøver å være den første til å nå mål med både mottatt og gitt bort gaveeskene sine. Som vil si at en er den flinkeste til både å gi og motta gaver.
Regler/Spilldynamikk
Spillebrettet består av et sentralt rutenett, med plass til 9 kort, to halvsirkler i ytterkant, med et startfelt i det ene hjørnet og et mål i det motsatte. Langs den ene halvsirkelen flyttes markøren for mottatte gaver og langs den andre flyttes markøren for gitte gaver.
Før hver runde trekker en spiller opp like mange bilder som det er spiller pluss og et ekstra. Disse legges fra rute en på brettet og følger tallene på brettet. Hver spiller finner så frem sine gavesjetonger, som er nummerert i henhold til rutenettet på brettet. Så er et bare å finne ut hvilke gave en ønsker å gi til hvem. Når du har bestemt deg gir du en av motspillerne giversjetongen som viser tallet på gaven du ønsker å gi. Den gis selvfølgelig skjult. Eksempelvis; på plass nummer 4 ligger det et bilde av Eiffeltårnet, som altså symboliserer en reise til Paris. En finner da altså frem giversjetongen med tallet 4 og gir den til spilleren en ønsker å gi Paris-turen til.
Etter at en har gitt hver spiller en av gavene (naturligvis ikke mulig å gi den samme gaven til flere enn en person), er det tid for å markere hvilke gaver en mer eller mindre ønsker seg. Hver spiller har fire mottakersjetonger med verdiene -4, 1, 2 og 4. Disse mottakersjetongene plasserer en så på kortene etter i hvilken grad de er noe en ønsker seg. Også dette gjøres skjult, altså med verdiene ned.
Når alle spillerne har valgt seg sine gaver, starter en spiller med å sjekke gavene en har fått opp mot hva en ønsker seg. Er det en match, flytter den aktuelle spilleren sin markør langs den mottatte gave halvsirkelen, mens den som gav gaven flytter langs halvsirkelen for gitte gaver det antallet felt som angis av mottakersjetongen. Om en har gitt en gave som den aktuelle spilleren ikke har markert med noen mottakersjetong, må begge flytte et felt bakover.
Typisk spillrunde
Kathrine velger kategori først og legger opp de øverste 5 kortene fra den gule bunken på brettet. Aktuelle gaver for den første runden er; sangtimer, fektetimer, flipperspill, lære å scratche, spinne og mikse eller donere en geit til en afrikansk familie. ”Ja vel, da er det bare å velge hvilken gave en vil gi til de forskjellige spillerne” forklarer Kathrine. ”Det er bare å velg den gaven du mener passer for en av de andre spillerne og gi den ”gi-bort-brikken” med sammen nummer til den personen. Men, husk at det skal skje skjult!” minner Remo om.
Alle spillerne deler ut sine gaver, etter å ha tenkt seg litt om underveis. ”Da har alle gitt gaver. Da skal hver spiller legge ned en markør for hva de ønsker seg mest til minst. Da bruker en ”mottatt-gave-markørene” og plasserer dem oppå kortene på brettet” forklarer Remo videre.
”Sånn. Da har alle markert hvilke gaver de ønsker seg, og vi kan begynne å se på hvem som har truffet eller bommet med gavene” sier Kathrine. Hun begynner med å snu gavene hun har fått. Kathrine fikk sangtimer av Tore, fektetimer fra Remo og geitedonasjon fra Hege. ”Hva i all verden har du tenkt på, Tore?! Meg og sang er ikke forenelig” sier Kathrine. Hun har ikke lagt ut noen gavemarkør på sangtimene, så Tore må gå et steg bakover med sin uåpnede pakke og Kathrine med sin åpnede. ”Dere slipper jo det nå, siden ingen av dere har fått flytte noen felter enda. Det viser seg at fektetimene var stor suksess, da hun har lagt ned sin +3 brikke der. Følgelig får Remo flytte sin uåpnede pakke 3 felter og Kathrine sin åpnede pakke 3 felter. Kathrine ønsket seg også en geitedonasjon, og den fikk hun jo av Hege, så de flytter sine respektive gaver +2 felter.
Tore fikk fektetimer fra Hege, flipperspill av Remo og scratchekurs av Kathrine. Han har lagt ut +3 på fektetimene, så Hege og Tore flytter sine respektive brikker 3 felter. ”Hege kjenner meg ihvertfall” sier Tore. Han har lagt ned +1 på flipperspillet, så Remo og han selv flytter pakkene sine. Scratchetimen Kathrine ga var ingen umiddelbar suksess, så de må flytte hver sin pakke 1 felt bakover.
Hege har fått fektetimer av både Tore og Kathrine, mens Remo gav geitedonasjonen. ”Jeg er vel ikke akkurat overbegeistret for fekting, men det er greit, så jeg la ned +1 markøren min der” forteller hun. Tore og Kathrine flytter sine pakker 1 felt fremover, mens Hege flytter sin åpnede pakke 2 felter. ”Det passet heldigvis hakket bedre med geitedonasjonen, siden du la ned +2” sier Remo, og de flytter sine respektive brikker 2 felter.
Remo har fått sangtimer fra Hege, flipperspill fra Kathrine og geitedonasjon fra Tore. ”Hva i all verden er det du tenker på, Kathrine?! Flipperspill. Det er vel noe av det dølleste jeg vet om!” smeller det fra Remo. ”Jeg trodde det var et obligatorisk ønske for musikkfans” argumenterer Kathrine. Hege traff godt med sine sangtimer, som Remo ønsket seg nest mest, og de flytter derfor 2 felter med hver sine pakker. Kathrine hadde en stjernebom, og begge må flytte sine pakker 4 felter bakover. Geitedonasjonen fra Tore var tydeligvis helt ok, så de flytter pakkene 1 felt fremover.
Slik forsetter spillet frem til en av spillerne har klart å få begge sine pakker til målfeltet, og har dem der i starten av sin tur.
Oppsummering
GiftTRAP er et virkelig godt spill som fyller akkurat den funksjonen et godt selskapsspill skal; skape moro og god stemning. Dette spillet skaper fort masser med latter og tvinger frem morsomme diskusjoner. Hvorfor i all verden gav du meg det?! Du har da alltid ønsket deg det, eller? Ja, men jeg kunne jo ikke gi dere begge den gaven? Det vil nok fungere best for de som kjenner hverandre litt, men kan også brukes til å bli bedre kjent.
Kjernen i spillet er jo nærmest genial; gi gaver til motspillerne som du ønsker å vinne over – og vinne fordi du er flinkest til å gjette hva de ønsker seg! Det er jo et fantastisk konsept for et selskapsspill.
GiftTRAP er blant de beste selskapsspillene som har kommet til det norske markedet de siste årene. Kan trygt anbefales for nærmest alle, men fungerer best voksne i mellom.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses