Gipf: Yinsh

BSG poeng | 84/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Don & Co NV
- Utvikler:
- Kris Burm
- Distributør:
- Spillskrinet.no
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi BSG Anbefaler
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 30 - minutter
- Målsetting:
- Skape 3 fem på rad
- Passer for:
- Alle som har ”knekt” Othello
- Spilldynamikk:
- Legg en brikke i en ring, flytt ringen
- Forbredelser:
- Legg frem brettet
- År:
- 2003
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.gipf.com/
Innhold
1 spillebrett
5 hvite ringer
5 svarte ringer
51 svart/hvite brikker
Design/Tematikk
Som vanlig i denne serien, har ikke Kris Burm trædd noen tematikk over den rene spillmekanikken.
Rent designmessig, holder han seg også til den etablerte og flotte stilen han har lagt opp til på de tidligere spillene. De ser innbydende ut, og viser som oftest en form for nærbilder av brikkene gjort i en montasje med bakgrunn hentet fra naturkrefter. De ser rett og slett lekre ut, og ikke minst blir en ikke i tvil om spillene er i familie med hverandre!
Og kvaliteten på innholdet holder også det samme nærmest unike nivået. Ikke bare har Kris Burm utviklet nye spill, men også et fantastisk sett med brikker, som en virkelig bør ta en titt på.
Reglene er også som vanlig eksemplarisk skrevet og fremstilt. Med bildeeksempler, som ikke gir rom for tvil. Her er det mange utviklere av abstrakte strategispill som har mye og lære!
Målsetning
Målet her er å få 3 av sine ringer ut av spill, ved å skape 3 rader av 5 på rad med brikkene.
Regler/Spilldynamikk
Brettet består av et heksagon med et nett verk av linjer, og en plasserer brikkene over kryssene. Før hver runde plasserer spillerne på omgang ut en av sine 5 ringer, til det ikke er flere ringer igjen.
Så starter det egentlige spillet. Hver runde må spilleren plukke frem en brikke, som er svart på den ene siden og hvit på den andre og legge den ned i en av ringene sine. Deretter må denne ringen flyttes. Ringen flyttes langs en av linjene, og kan flytte så langt en vil og kan hoppe over brikker. Det er to unntak; ringen kan ikke hoppe over andre ringer, og hopper en over en eller flere brikker må den lande umiddelbart etter siste brikke den hopper over.
Brikkene som hoppes over snus, og hver gang en spiller klarer å danne en rekke med 5 brikker i sin farge, så fjernes disse brikkene pluss ringen spilleren brukte til å skape rekken. Når en spiller har dannet den tredje rekken vinner denne spillet.
Oppsummering
Det utrolige med denne serien er at alle 6 spillene ligger inne blant topp 300 spill på boardgamegeek, og det er svært få andre abstrakte spill inn på den samme listen. Så langt har Yinsh toppnotering med en 21. plass, og har kommet høyest opp på listen.
På tross av at Kris Burm denne gangen kanskje her presenterer det spillet med flest kjente elementer, er det skrudd sammen på en måte som gjør at det oppleves helt nytt. Forflytningen av ringene minner om Damm, brikkesnuingen minner om Othello og til og med dette med å miste ringene har han lånt fra sine tidligere spill – Dvonn og Zertz. Om dette er det beste spillet i Gipf-serien er en smakssak, men det er definitivt et godt sted å starte!
Er du i tvil om anskaffelse, kan det testes ut online hos Brettspielwelt
HVA MENER LESERNE OM SPILLET