Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Hacienda

Hacienda
BSG poeng 83/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Hans im Glück
Utvikler:
Wolfgang Kramer
Distributør:
Enigma distribution
Kategori:
BSG Anbefaler Strategispill
Antall spillere:
2 - 5 spillere
Pris:
450,-
Tidsbruk:
60 - 120 minutter
Målsetting:
Skaffe flest poeng
Passer for:
Dagdrømmere med kvegdrift som spesiale
Spilldynamikk:
Kombiner fritt 3 handlinger; kjøpe kort, spill ut kort eller høste. Ved utspill av kort, plasserer en en korresponderende dyre- eller landskapsbrikke
Forbredelser:
Plasser ut vannbrikker på brettet, stokk landskapskortene, stokk dyrekortene, skill pengene, gi hver spiller en farge, 4 dyrekort, 8 landskapskort og 20 pesos
År:
2005
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.hans-im-glueck.de/

Innhold
1 spillebrett
80 landkort, fordelt på 6 landskap
72 dyrekort, fordelt på 4 arter
80 spillerheksagoner
5 x 30 dyrebrikker
5 spillermarkører
5 oppsummeringskort
18 vannhull
9 nøytrale haciendaer
8 høstingsbrikker
72 pengesedler

Design/Tematikk
Spillet er basert rundt pampasen i Argentina (eller annet spanskspråkelig land), hvor spillerne er storbønder som skal sikre seg jord til gårdene og ikke minst bringe dyr til markedene. Som vist ovenfor er det masser med brikker, og alt er i sedvanlig god tysk kvalitet. En kan selvfølgelig diskutere tegningene, og det veldig skjematiske brettet, men det blir en ren smakssak. Litt viktigere er kanskje Ylvas kommentar om at landskapstegningene kunne være litt vriene å skille fra hverandre. Men, alle spill må jo ha noen mindre skjønnhetsfeil.

Målsetning
Typisk nok, score flest mulig poeng. Men, det scores poeng på flere måter, og det er det som er kjernen i spillets kompleksitet. Det er også dette som gjør spillet til noe litt mer enn det vanlige. Å holde oversikten over de andre spillernes potensielle scoring er det som gjør at spillet trenger 2-3 runder før en kommer inn i det.

Regler/Spilldynamikk
Basisen i spillet er spillernes valg av handlinger. Hver runde skal spilleren gjennomføre 3 handlinger, men kan mikse dem som man vil. Valgene består i kjøp av dyre- eller landkort, haciendaer, vannhull, spille dyre- eller landkort (og plassere ut tilsvarende brikker) eller høste et område (for penger). Brettet har en skjematisk fremstilling av et landområde, formet som et hundeben, hvor omrisset består av felter med forskjellig landskap. Resten av kartet består av pampasfelter, som det er meget få kort til, og brukes typisk til å plassere ut dyr. Spredd rundt på pampasen, er det markeder, som brukes til å skaffe penger. Pengene brukes til all handel.

”Dette er vel ganske greit? En skjønner jo fort alternativene og gangen i spillet” mener Lars Erik. ”Joda, det stemmer nok for eksempelvis deg, som har Puerto Rico og Goldbraü som favorittspill” minner Kathrine om. Og, de har rett begge to. En bruker kortene til å plassere ut dyr og utvide haciendaenes landområder. Når en spiller ut et landkort, plasserer man ut en av sine landbrikker på et felt med tilsvarende landskapsfelt. En kan gjerne spre disse brikkene, og på den måten skape flere haciendaer, men det kan samtidig forringe fremtidige scoringer. Dyrene plasseres ut inntil egne landbrikker eller allerede nedlagte dyrebrikker av samme art. Dette skaper dyreflokker, og etter hvert som de vokser kan de ledes (plasseres i sammenhengende lenker) innover på brettet og komme inntil et av markedsfeltene. Når dette skjer mottar spilleren avkastning på dyrene, lik antallet dyr i flokken + landskapsbrikker i haciendaen de er linket til.

Spillerne kan i tillegg kjøpe en haciendabrikke, som plasseres ut på en av landområdene en besitter. Dette gir økt scoring senere. Eller en kan kjøpe et vannhull, som likeledes gir økt scoring. Avslutningsvis, kan en velge å høste inn fra en av haciendaene. Dette gir en avkastning på 3 pesos pr landbrikke i haciendaen.

Så hvordan scores disse berømmelige poengene? Jo, det er 2 scoringer i løpet av spillet. En, ca halvveis (avhengig hvor mange dyrekort som blir brukt) og en når siste dyrekort blir trukket. Først scores det for antall markeder en har skapt adgang til, typisk raskt økende. Så scores det for landkjeder, som gir 2 poeng pr landbrikke, så lenge disse er i en kjede på 3 eller flere brikker. Deretter scores det for haciendaer, som gir 1 poeng pr dyr i flokken eller landskapsbrikker i den. Så scores det 1 poeng pr landbrikker og dyrebrikker som ligger inntil et vannhull. Det siste en scorer poeng for er pesos, som gir 1 poeng pr 10 000.

 

Regelheftet er bra, godt skrevet og med gode eksempler. Det snek seg inn et par regeltolkningsdiskusjoner før alt var på plass, men dette er sannsynligvis ikke normalt. Panelet har en egen evne til å endevende regler i jakten på et fortrinn.

Typisk spillrunde
Hver spiller startet med 8 landkort, 4 dyrekort og 20 pesos. Remo spiller ut et steinrøyskort, og plasserer ut en markør på tilsvarende felt på brettet. Deretter kjøper han de 2 sauene som er til salgs for 3 pesos stykket. Kathrine spiller ut 2 myrer og 1 steinrøys, og plasserer egne markører i en lenke langs siden av brettet. Lars Erik spiller 1 sump, og setter ut en markør felter fra Kathrines rekke. Så spiller han 2 griser og plasser to grisebrikker fra sitt område og rett til markedet. Siden hans griseflokk nådde markedet, tjener han penger. Det er antallet dyr i flokken + antall landbrikker som ”underholder” flokken. ”Da får jeg 3 pesos” sier Lars Erik fornøyd, og overlater turen til Ylva. Hun spiller også ut en steinrøys, og kjøper deretter de to åpne hestene. Etter hvert kjøp av enten dyr eller landskapskort legges det umiddelbart opp nye kort.

Remo spiller ut en skog, og utvider sitt område, og kjøper deretter 2 sauer til. Kathrine spiller ut to okser og knytter dem til det samme markedet som Lars Erik knyttet griser til i forrige runde. Hun mottar 5 pesos og kjøper så en okse. Lars Erik legger ned 2 griser til til flokken, og knytter den nok en gang til det samme markedet og mottar 5 pesos, før han kjøper nok en gris. Ylva spiller et fjellkort og utvider sitt område, før hun spiller legger ned 2 hester som umiddelbart fraktes til et marked. Hun mottar 4 pesos.

 

Remo legger ned 3 sauer, og plasserer dem så de nesten danner en ring med landbrikkene. Kathrine legger ned 2 myrkort, og starter en ny hacienda ganske tett på Remos, før hun kjøper en gris. Lars Erik kjøper et pampaskort, deretter en hest og legger ned en ny gris. Denne knyttes mot det samme markedet som tidligere og han mottar 6 pesos. Ylva kjøper en hest, snur en ny hest, som hun også kjøper for å gjenta dette nok en gang.

Remo legger ned 3 sauer til, som da klarer å omringe et marked og gir utbetaling for hver markør; 6+7+8 pesos. ”Det der var jammen et ganske lønnsomt trekk, Remo” kommenter Ylva. ”Ja, og i tillegg gjorde jeg det umulig for noen andre å nå det markedet” smiler han. ”Typisk Remo-trekk. Du skal alltid ødelegge” sutrer Kathrine, mens hun kjøper en skog og utvider den andre haciendaen med 2 nye landområder i retning mot Remos. Lars Erik legger ned en skog, en steinrøys og et fjell og utvider sin hacienda tilsvarende. Ylva spiller ut 3 hester, hvor den først er inntil det samme markedet som forrige runde, mens de 2 neste fører flokken til et nytt marked. For dette mottar hun 5+6+7 pesos.

Remo kjøper et vannhull, som han plasserer i ringen han dannet med saueflokken, og plasserer deretter ut 2 okser på den andre siden av området sitt. Disse når det samme markedet som Ylva nådde først med sine hester. Kathrine spiller ut en okse til sin første okseflokk og kjøper deretter 2 skjulte dyrekort. Lars Erik kjøper 3 sauer. Ylva kjøer de 3 hestene som dukket opp etter Lars Eriks kjøp.

Omtrent halvparten av dyrekortene legges til side ved spillets start, og når det siste kortet trekkes i den første bunken er det midtveisscoring. Sluttscoring skjer etter at det siste kortet blir trukket av den andre bunken.

Oppsummering
Hacienda er et meget godt strategispill, hvor det er flere veier til målet, og hver spiller kan finne sin. Hovedgrunnen til dette er at spillet er utrolig godt balansert. Taktikk er viktig element i spillet, så for de som kun fokuserer på de langsiktige strategiplanene, vil det nok være noen forstyrrende blokkeringshendelser. Der følger i tillegg med 2 regelvarianter til spillet, og brettet er spillbart på begge sider – men meget forskjellige. Alt i alt, et spill som kan anbefales på det varmeste. 

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.