Hispaniola

BSG poeng | 73/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Pro Ludo
- Utvikler:
- Michael Schacht
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 3 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 60 minutter
- Målsetting:
- Få flest poeng
- Passer for:
- Kortspillere som er lei av Amerikaner
- Spilldynamikk:
- Spill ut et kort, gi bort stikk, plasser ut en pirat
- Forbredelser:
- Stokk riktig antall kort (avhengig av antallet spillere) og fordel pirater
- År:
- 2004
- Språk:
- Tysk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.proludo.de/
Innhold
75 kort fordelt på 5 farger (1-15)
50 pirater fordelt på 5 farger (10 av hver)
1 spillebrett
Design/Tematikk
Spillet er basert rundt gjenger med pirater som kjekler om å bli kapteiner i den lille flåten med piratskip. Som kaptein får en den største andelen av utbytte. Det er kun plass til en kaptein og to pirater på hvert skip, så hver gang det kommer en fjerde ombord for å ta over kapteinsrollen, blir en av de andre kastet på sjøen, og må vente på nytt oppdrag på en av øyene.
Eskedesignet er relativ barnlig, og kan nok fange mange små gutters oppmerksomhet. Kortene i spillet viser typisk et mannskap per farge. Gul er eksempelvis dekksgutt, mens røde viser en kaptein. Det er det samme motivet på alle kortene i samme farge, noe som kan være en fordel da enkelte av fargene kan være litt vanskelige å skille fra hverandre i litt dunkel belysning, eller for de som har litt redusert fargesyn.
Kvaliteten på brett og kort et grei, men heller ikke mer. Kortene vil nok bli fort merket etter noen runders spill med potetgull fingre. De er også ganske tynne, så en kan fort få bretter på dem om en ikke er litt forsiktig.
Regelheftet, eller rettere arket, beskriver spillet på en A4 side, inkludert noen eksempler. Vi fant ingen uklarheter, og reglene er enkelt og logisk forklart.
Målsetning
Spillerne prøver å score så mange poeng som mulig gjennom å plassere sine pirater i posisjoner, som kaptein eller mannskap. Samtidig må en prøve å unngå å få sine pirater kastet på sjøen siden hver pirat som står på øyer gir negative poeng, og unngå å ha mange kort foran seg, da dette også gir negative poeng. Scoring skjer etter hver hånd, og det spilles dobbelt så mange hender som det er spillere.
Regler/Spilldynamikk
Med fire spillere brukes kortene 1-12 i hver farge. Disse kortene stokkes og deles ut. Hver spiller har således 15 kort på hånden ved spillets start. Det første som skal avgjøres er trumf. Dette velges ut på en ganske snedig måte; hver spiller legger ned et kort med billedsiden ned. Etter at alle har valgt, snus kortene og det høyeste kortet avgjør hva som er trumf. Skulle det være et eller flere kort som har like høy verdi, kansellerer diss hverandre og det nest høyeste kortet vinner. Trumffargen er den samme som vinnerkortet for denne hånden.
Når spillet så er i gang, spiller vinner av forrige stikk ut et kort, og de andre spillerne må følge farge (som i de fleste kortspill ala Amerikaner). Er en renons (tom) for kort i en farge, kan en legge på hva som helst, men et kort i trumffargen kan ta stikket. Når en spiller vinner et stikk skal denne først avgjøre om en vil beholde kortene foran seg, eller gi dem til en av side spillerne. Det er også tillatt og legge stikket sammen med eventuelle tidligere stikk en har foran seg før en sender hele bunken videre. En vil helst ikke ha så mange kort foran seg, da den som sitter med flest og nest flest kort ved håndens slutt får negative poeng. Etter at dette valget er utført, skal spilleren som vant stikket plassere en pirat på skipet av samme farge på brettet. Hvert skip har 3 plasser, hvorav den midterst er kapteinsplassen. Det er denne plassen spilleren må plassere ut den nye piraten. Om det står en pirat der fra før, blir den piraten skjøvet til en av sidene. Om det da, kommer enda en pirat senere, kan spilleren som skal plassere ut piraten i kapteinsposisjonen dytte begge piratene som allerede er på skipet i samme retning, hvorav den første da blir kastet på sjøen. Piraten som kastes på sjøen, svømmer i land på den første av fire øyer midt på brettet. Pirater på øyene gir minuspoeng etter øynummeret, og de blir dyttet på hver gang en ny pirat kastes på sjøen. Spilleren som skal plassere ut en ny pirat, kan også, bytte om en av sine egne pirater på det aktuelle skipet istedenfor å plassere ut en ny om han/hun har en pirat der fra før.
Etter at alle kortene i en hånd er spilt, scores denne hånden, poengene fordeles og brikkene blir stående på brettet mens kortene stokkes og deles ut på nytt.
Typisk spillrunde
Spillerne får sine 15 kort, og det første som skjer er en “budrunde” på trumfen. Hver spiller legger ned et skjult kort, og når alle har gjort et valg snus de opp. Det høyeste kortet tar stikket, og fargen på dette kortet avgjør hvilken farge som er trumf for denne hånden.
Remo har langt ned en brun 1’er, Kathrine en grå 3’er, Brad en gul 12’er og Tone en brun 12’er. Siden de to høyeste kortene har lik verdi, kansellerer de hverandre og det nest høyeste kortet vinner stikket. Altså blir Kathrine vinner av det første stikket, og grå blir trumf.
Kathrine starter med en blå 8’er, Brad blå 12, Tone blå 1 og Remo blå 2. Brad vinner stikket, og plasserer ut en av sine pirater på kapteinsplassen i det blå skipet på brettet. Så spiller han opp en gul 10’er, fulgt opp grå 1 fra Tone, gul 5 fra Remo og Kathrine gul 3. Tone vinner stikket, og velger å gi kortene til Brad. Deretter plasserer hun en av sine pirater på kapteinsplassen i det gule skipet. Hun forsetter med å spille ut en rød 12, Remo rød 1, Kathrine rød 2 og Brad rød 9. Tone vinner altså dette stikket også, og gir kortene til Remo før hun plasserer en pirat i kapteinsplassen i det røde skipet.
Tone spiller ut en blå 3, Remo blå 10, Kathrine blå 5 og Brad blå 7. Remo vinner stikket, som han legger sammen med resten av bunken sin og leverer alle til Kathrine. Så skal han plassere en pirat i kapteinsplassen på det gule skipet. Der har Brad allerede en pirat, så Remo dytter den piraten en plass til høyre, og tar over styringen. Remo spiller ut en grå 9, Kathrine grå 5, Brad grå 2 og Tone blå 4. Han vinner stikket, plasserer en pirat i kapteinsplassen på det grå skipet og leverer kortene til Tone. Så spiller han ut grå 10, Kathrine grå 7, Brad grå 11 og Tone blå 6. Brad vinner stikket tar over kapteinsplassen på det grå skipet ved å skyve Remos pirat en plass til høyre, og leverer kortene til Tone. Så spiller han ut gul 11, Tone brun 2, Remo gul 7 og Kathrine gul 6. Han vinner stikket, tar kapteinsplassen fra Tone i det gule skipet og beholdt kortene. Så spiller han ut en brun 8, Tone brun 9, Remo brun 3, Kathrine brun 4. Tone vinner stikket, tar kapteinsplassen i det brune skipet, og gir både dette og alle tidligere mottatte stikk til Remo.
Tone spiller ut rød 8, Remo rød 4, Kathrine rød 10 og Brad gul 1. Kathrine vinner stikket, overtar kapteinsplassen i det røde skipet og leverer alle kort til Brad. Hun spiller deretter ut blå 6, Brad grå 4, Tone rød 5 og Remo blå11. Brad vinner stikket, gir alle sine kort til Kathrine og skal plassere ut en pirat. Siden det var tre forskjellige farger i stikket, skal det ikke plasseres ut en pirat på det skipet stikket ble åpnet med, men derimot på et nøytralt hvitt skip.
Så spiller Brad ut brun 6, Tone brun 10, Remo brun 5 og Kathrine grå 8. Kathrine vinner stikket, sender kortbunken tilbake til Brad og tar over kapteinsplassen i det brune skipet. Hun spiller deretter ut gul 9, Brad gul 2, Tone rød 6 og Remo grå 12. Remo tar stikket, gir alle kortene sine til Kathrine og overtar kapteinsposisjonen i det nøytrale skipet siden det var 3 farger i stikket. Han spiller ut brun 11, Kathrine rød 3, Brad gul 4, Tone brun 7. Remo vinner stikket, som han gir til Tone, og kan plassere ut en ny kaptein i det nøytrale skipet. Han har den posisjonen fra før, men dytter da sin egen et hakk til høyre, som igjen fører til at Brad pirat blir kastet på sjøen og svømmer i land på den første øya.
Remo spiller ut en rød 7, Kathrine en gul 8, Brad en grå 6 og Tone en rød 11. Brad vinner stikket, gir alle kortene til Tone. Så tar han tilbake kapteinsposisjonen i det nøytrale skipet og kaster en av Remos pirater på sjøen. Denne piraten svømmer til den første øya, og Brad pirat som allerede er der, flytter til neste øy.
Så er det scoring. Brad tre kapteinsplasser, som gir 15 poeng, og en vanlig pirat som gir 1 poeng, men samtidig en pirat på den andre øya som gir -2 poeng. Altså får han 14 poeng. Tone har kun 3 piratplasser, som til sammen gir 3 poeng, men får i tillegg en straff på -4 for å ha flest kort. Dette gir henne altså -1 poeng. Remo en kapteinsplass og to vanlige pirater i tillegg til en pirat på den første øya, totalt 6 poeng. Kathrine har 2 kapteinsplasser, som gir 10 poeng, men også nest mest kort, som gir -2 poeng, altså en 8 totalt.
Brikkene på brettet blir værende, kortene stokkes og deles ut for en ny runde. Det spilles like mange hender som det dobbelte antallet spillere.
Oppsummering
Michael Schacht er en mangfoldig spilldesigner, med flere gode kortspill på samvittigheten (Coloretto, Diabolo), samt noen interessante brettspill (Paris Paris, Fist of Dragonstones og Web of Power). Dette skulle borge for et spill av relativt god kvalitet, men Hispaniola er vel ikke noe fantastisk spill. Spilldynamikken har begrensede valgmuligheter for spillerne, og hell/uhell med korthånden kan skape store utslag, samt at spillets grunnelementer er mindre originale.
Nå er jo ikke alle like opptatt av originalitet som sådan, men heller selve spillopplevelsen, og den er egentlig ganske bra. Liker du kortspill ala Amerikaner eller Spardame, kan dette godt være et spill for deg, og du vil føle deg i kjent farevann. Til forskjell fra de nevnte kortspillene er det trukket inn en annen viktig dimensjon; timing. Stikk tidlig i dette spillet, kan ikke bare være likegyldig, men til og med direkte skadene, da piraten som må plasseres ut svært sannsynlig vil havne på en av øyene og således gi deg minuspoeng. Dette fører til at mange spillere kniver hardt om å få tatt de siste stikkene. Det sikrer både de mest attraktive posisjonene og ikke minst gir en mulighet til å få piratene gjennom alle øyene uten å gi minuspoeng i neste hånd.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET