Inside

BSG poeng | 69/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Gigamic
- Utvikler:
- Henrik Morast
- Distributør:
- Tantrix Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi
- Antall spillere:
- 2 - spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 10 - 15 minutter
- Målsetting:
- Ha flest synlige kuber på 2 av 3 av pyramidens sider
- Passer for:
- Taktiske egyptologer
- Spilldynamikk:
- Plasser en kube
- Forbredelser:
- Gi hver spiller 13 kuber i sin farge og 5 i motstanderens
- År:
- 2007
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tantrix.no/
Innhold
2 x 18 kuber (et sett med lyse og et sett med mørke)
1 spillbett med 15 rom
Design/Tematikk
Som normalt hos Gigamic og abstrakte spill, er det intet tema.
Gigamic har gjort en ”face-lift” på hele sin katalog de siste årene, og denne nye tittelen følger det samme elegante uttrykket. Strengt tatt er det kun et bilde av selve spillet, men det ser flott ut.
Inside holder også den etablerte fantastiske standarden Gigamic er blitt kjent for – alt i tre med en pen finish.
Reglene er også som vanlig med spill i denne sjangeren både velskrevet og tydelige.
Målsetning
Spillerne kjemper om å ha flest synlige kuber på 2 av de 3 sidene av pyramiden.
Regler/Spilldynamikk
Spillbrettet ser ut som et merkelige fundament, men består egentlig av 15 rom hvor spillerne kuber kan plasseres slik at de blir stående på et hjørne. På denne måten vil det hele tiden oppstå nye slike ”rom” om enn færre for hvert nytt lag (eller etasje om du vil), inntil det kan plasseres 1 enkelt terning på toppen av pyramiden.
Hver spiller starter med 13 kuber i en farge og 5 kuber av motstanderens. Spillerne legger annen hver gang en kube på brettet. Spilleren kan altså velge og plassere sine egne kuber eller en av de fem han/hun har av motstanderens. Så langt, så enkelt, men det må jo være noe mer her? Jada, skaper en spiller et ”rom” bestående av kun kuber av en farge får spilleren velge en av motstanderens kuber og plassere den i rommet. Om det på denne måten skapes et nytt slikt rom kan spilleren nok en gang plassere en av motstanderens kuber i dette rommet, osv. Om en spiller går tom for kuber, fortsetter den andre spilleren å plassere inntil kuben på toppen blir plassert.
Etter at toppkuben er plassert telles hver enkelt side av pyramiden opp; altså hvor mange kuber i hvilken farge som synes. Vinneren er den spilleren som har majoritet på 2 av kubens 3 sider.
Typisk spillrunde
Vi hopper over den normale spillrunden ettersom den burde være selvforklarende, men det er verdt å legge merke til at hjørneplasseringer selvfølgelig er viktige da de ”telles” på to sider, og at det er tre rom i midten av pyramiden hvor kubene ikke vil synes i det hele tatt. Det som virkelig gir spillet det lille ekstra er akkurat regelen om at når det dannes rom av tre like kuber kan en stjele en av motstanderens kuber. Her ønsker man selvfølgelig å plassere ”sine egne” kuber godt og motstanderens i dårlige rom. Det er mulig å lage litt forskjellige strategier rundt dette, og flere måter å gjøre din motstander frustrert.
Oppsummering
Inside følger seg godt inn i sortimentet til det særs spennende forlaget Gigamic, om det er abstrakte spill du liker. I tillegg er disse spillene så forseggjorte at de tar seg godt ut i hylla eller på lampebordet ved sofaen. Det vil garantert skape nysgjerrighet hos dine gjester. Og, da er det fort gjort å ta en runde. Et spill tar 1,5 minutt å forklare og 10 minutter å spille. Selv med et tap, er det sjeldent noe problem da spilletiden er så kort at de fleste tar en omkamp umiddelbart.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET