Intrigo

BSG poeng | 70/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Hazgaard Editions
- Utvikler:
- Charles Chevallier, Catherine Dumas, Pascal Pelemans
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Lett strategi
- Antall spillere:
- 3 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 40 - 50 minutter
- Målsetting:
- Første spiller med 1 poeng i hvert område eller 4 i ett
- Passer for:
- Maktsyke karnevalgjengere
- Spilldynamikk:
- Legg ut eller kjøp og legg ut et kort mellom palasskortene
- Forbredelser:
- Sett opp palasset, stokk og del ut familiekortene
- År:
- 2010
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.hazgaard.com/pages/index.html
Innhold
Startspillerkort
4 familieoverhodekort
3 x 4 forkjellige familiekort (verdi 2, 3 og 4)
4 ekstrafamiliekort som ikke tilhører noen av spillerne (2, 3, 3 og 4)
3 x 6 forskjellige innflytelseskort
4 x 5 forskjellige innflytelsesområdekort
16 palasskort (8 med myntmerke og 8 med innflytelsesmerk)
3 x 5 innflytelsesområdebrikker
32 ducater
Pose
Design/Tematikk
Intrigo kommer i en liten hendig eske, med stemningsskapende om enn litt mørkt uttrykk. Dette er selvfølgelig for å sette opp rammen for spillet som naturligvis er lokalisert i Venezia og tegningen viser et nattelig karneval.
Spillerne er overhoder av de mektigste familiene i middelalderens Venezia, og de kjemper naturligvis om å være den mest betydningsfulle. Dette gjør at spillerne prøver å skaffe seg poeng i de 5 forskjellige områdene; handel, militært, kirken, jordbruk og håndverk.
Innholdet holder bra og normal kortkvalitet, men grunnet den litt merkelige størrelsen (kvadratisk, på linje med kortene i Ruise&Bruise) og måten de flyttes på gjør at kantene slites mer enn normalt.
Reglene er ryddig satt opp, men er litt krunglete å komme inn i ved første gjennomlesning. Det beste er å sette opp spillet, så blir ting litt klarere.
Målsetning
Være den første som enten får minst 1 poeng i hver av innflytelsesområdene eller 4 poeng på ett område.
Regler/Spilldynamikk
Før første runde må spillet settes opp. Palasskortene legges ut i et kvadrat med 4 kort langs hver side, og en starter med kortet med en dør i det første hjørnet. Kortene plasseres så de ligger annet hvert med mynt- og innflytelsesmerke. Deretter legges alle innflytelsesbrikkene i posen og det trekkes opp en brikke til hvert kort med innflytelsesmerke. På kortene med myntmerke legges det en ducat.
Inne i kvadratet legges de seks bunkene med forskjellige innflytelseskortene. Disse kortene har alle en kostnad, som er markert med mynter, og de legges med laveste kostnad på toppen og det dyreste i bunnen.
Spillerne velger så et familieoverhodekort og mottar en ducat samt 5 forskjellige poengkort.
Deretter stokkes alle familiekortene sammen og deles ut til spillerne. Spillerne må så velge 1 og sende resten til neste spiller. Dette gjentas til alle har 4 kot hver, og spillet kan begynne.
Hver runde må spillerne enten legge ned et kort fra hånden mellom palasskortene eller kjøpe et av innflytelseskortene i midten. Familiekortene på hånden har altså en verdi fra 2-4 og gir tilsvarende styrke overfor palasskortene det ligger ved siden av. Målet er altså å sikre seg innflytelsesbrikken eller ducaten som ligger på kortene. Når omgangen er over går en igjennom hvert palasskort og gir familien med høyest verdi overfor dette palasskortet mynten eller innflytelsesbrikken.
De seks innflytelseskortene har følgende egenskaper:
Selgeren – du kan bytte om på en ducat og en innflytelsesbrikke
Snikmorder – snu ned et familiekort som allerede er spilt ut, slik at det ikke har noen verdi ved omgangens slutt.
Hoffdame – du kan navngi et familiekort som ikke allerede er spilt og tvinge det til å bli lagt ut på en plass ved siden av Hoffdamen. Det nevnte kortet kunne kan en selv ha på hånden.
Gondolier – du kan bytte om på to familiekort som allerede er lagt ut.
Vakt – du kan flytte et familiekort som er ved siden av vakten til en annen ledig plass.
Tyv – du kan snu ned en mynt eller innflytelsesbrikke på et palasskort som ligger ved siden av tyven. Denne brikken er således ikke tilgjengelig ved omgangens slutt.
Disse kortene er kraftfulle, så for å begrense dem er de både relativt kostbare og ikke minst så påvirker de kun de to nabofeltene til stedet de ble plassert ut. De enste kortene som kan påvirke kort bortenfor nabofeltene er Gondolieren og Selgeren, men også med disse må det ene valget komme fra nabokort/plass. Ducatene er det heller ikke flust med i spillet, så å betale eksempelvis 4 ducater for et slikt kort er svært dyrt. Hvert brukt innflytelseskort som ble brukt i en omgang blir tatt ut av spill ved omgangens slutt.
Når alle plassene mellom palasskortene er fylt opp er det bare å sjekke hvilken familie som er sterkest og gi denne spilleren mynten eller innflytelsesbrikken. Etter at alt er fordelt vrir spilleren på poengkortet for det aktuelle innflytelsesområde, og returnerer innflytelsesbrikken tilbake i posen.
Før neste omgang, legges det ut nye brikker/ducater på palasskortene som er tomme, familiekortene stokkes og deles ut. Spillet er over så fort en spiller oppnår enten 1 poeng innenfor hvert av innflytelsesområde eller 4 i et område. Dette er også ganske snedig, da spillet er så tett at de fleste er tett på å vinne og gjerne kan fullføre i samme omgang. Vrien her er at palasskortene sjekkes i rekkefølge fra kortet med døra på, og spilleren som absolutt først oppfyller ett av vinnerkravene vinner spillet!
Typisk spillrunde
Hver spiller får en mynt, og fire familiekort fra den stokkede bunken. På hvert av palasskortene legges det en mynt og en innflytelsesbrikke annen hver gang. I den første runden er følgende innflytelsesbrikker i omløp, i rekke følge: Handel, Jordbruk, Håndverk, Håndverk, Håndverk, Jordbruk, Militært og Handel. Mellom disse ligger det altså mynter. Når dette er gjort må spilleren velge 1 av de 4 kortene han/hun er blitt gitt og sende resten videre. Av de neste 3, velge 1 også videre til alle har 4 kort på hånden.
Remo er Contarini (rosa), Kathrine er Dandolo (grønn), Lars Erik er Gradenigo (blå) og Ylva Morosini (rød). Siden Remo er startspiller legger han ut en blå 3’er på fem mellom Håndverk og mynt. Kathrine legger ut gul 4’er på plass fire mellom mynt og Håndverk. Lars Erik legger ut blå 2’eren på plass seks mellom mynt og Håndverk. Ylva legger ut en gul 2’er på plass syv mellom Håndverk og mynt. ”Nå ble det mange blokkeringer” sier en litt irritert Lars Erik, som fikk to av sine muligheter lukket.
Remo legger ned grønn 4’er på plass tre mellom Jordbruk og mynt. ”Takk for det” sier Kathrine og legger ned rosa 2’er på plass to, mellom mynt og Jordbruk. ”Dette funker ikke” sier Lars Erik, og betaler en mynt for å hyre inne en snikmorder. Denne legges på plass 8, og han eliminerer den gule 2’eren. ”Det ble jo ikke så dumt” smiler Ylva og legger ned en rød 2’er på plass ni.
Remo forsetter med en gul 3’er på plass ti mellom mynt og Jordbruk. Kathrine legger en grønn 2’er på plass tolv, mellom mynt og Militært. ”Genialt” kommenterer Lars Erik og legger ut blå 4’er på plass elleve. Ylva legger ned rød 4’er på plass tolv. Remo legger ned rosa 3’er på plass femten, mellom Handel og mynt. Kathrine legger ned grønn 3’er på plass en, mellom Handel og mynt. Lars Erik legger ned gul 3’er på plass seksten, og ødelegger på den måten både for Kathrines 3’er på plass en og Remos 3’er på plass femten. Ylva avslutter omgangen med å legge ned rosa 4’er på plass fjorten, mellom mynt og Handel.
Nå skal brikker og mynter fordeles, og en startet alltid med palasskortet med døren på seg. På plass en ligger Kathrines 3’er og på plass seksten ligger en gul 3’er, så ingen får brikken på palasskort en. Ved palasskort to vinner Kathrines 3’er mot Remos 2’er. Ved palasskort tre vinner Kathrines 4’er og Remos 2’er og hun får en Jordbruksbrikke. Palasskort fire forblir uavgjort, mellom Kathrines 4’er og en gul 4’er. Den gule 4’eren vinner over Lars Eriks 3’er ved det neste palasskortet. På denne måten går en gjennom alle palasskortene.
Myntene samles på spillernes familieoverhodekort, og innflytelsesbrikkene som ble vunnet markeres med innflytelseskortene før de returneres til posen.
Det trekkes opp nye brikker og mynter til de palasskortene som er tomme. Familiekortene samles inn igjen, stokkes og deles ut før den neste omgangen.
Oppsummering
Intrigo er et elegant og ganske intenst kortspill hvor det er et tett kappløp mellom spillerne. Normalt vil spilletiden være rundt 45 min, og omgangene går ganske fort i begynnelsen, mens de blir litt tregere ute i spillet da valgene en må gjøre er viktigere. Samtidig kommer motspillerne stadig med overraskende trekk, som en ikke klarte å forutse. Ikke glem det ikke er forbudt å inngå avtaler i spillet – det kan være en god måte for spillere som ligger litt bak til å hente inn det tapte.
Spillet fungerer utmerket med 3 spillere også, som ikke alltid er tilfelle for slike spill. Det eneste vi ”klager” litt over er hvor lite penger det er i omløp. Vi har forsøkt med å øke til to ducater ved spillet start og lagt ut en ducat på hvert palasskort med myntmerke uavhengig av om det er tomt eller ikke. Dette endrer spillet en del, da det kan bli mer kamp om myntene, noe vanligvis kun blir ansett som en trøstepremie.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET