Kathai

BSG poeng | 56/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Adlung Spiele
- Utvikler:
- Michael Andersch
- Distributør:
- Ute av produksjon
- Kategori:
- Kortspill Lett strategi
- Antall spillere:
- 3 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 60 minutter
- Målsetting:
- Score flest poeng ved å selge varer på børsen
- Passer for:
- Handelsmenn med begrenset bordplass
- Spilldynamikk:
- Trekk inn et kort, velg handling og la turen går videre
- Forbredelser:
- Legg opp børsen, stokk varekortene og del ut 3 kort til hver
- År:
- 2000
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.adlung-spiele.de/
Innhold
5 priskort
5 varetypekort (salt, gull, silke, krydder og te)
55 handelskort
Design/Tematikk
Kathai er en gammel kinesisk provins, som var en viktig del av handelen med det fjerne Østen på Marco Polos tid. I dette spillet er spillerne handelsmenn som har hentet varer og bringer dem med karavaner tilbake til Europa for salg.
Kortene er av bra kvalitet, og har en kamel og varer i farger på billedsiden. Kamelen har ingen praktisk betydning, men varen som er avbildet på kortene er de en skal tjene på. Varene er avbildet i begge de øvre hjørnene av kortene.
Til å være et tilsynelatende enkelt kortspill, er det litt regler å lese, men nesten alt relatert til valgene spillerne har hver runde. Dette gjør at det er en liten bøyg å komme i gang, men som med de fleste handelsspill faller det ganske naturlig for de fleste.
Målsetning
Score så mange poeng (eller tjene så mange penger) som mulig ved å selge gitte mengder med varer på markedet.
Regler/Spilldynamikk
Spillets sentrale element er varebørsen som består av 5 priskort, som ligger i fast rekkefølge midt på bordet. Under disse legges det varesortskortene i tilfeldig rekkefølge. På denne måten får en frem prisene og mengden varer det er etterspørsel etter. Hver gang en vare blir solgt på markedet, legges det gitte varekortet på den første og verdiløse plassen i varebørsen. Verdien på varene vil på denne måten kontinuerlig variere.
Hver runde kan spilleren gjøre en av følgende handlinger, etter å ha trukket ett nytt kort:
Bytte varer – med andre spillere. Når en har byttet ferdig er turen over, men om en ikke vil eller får til et bytte kan en istedenfor bytte med trekkbunken
Selge varer – en kan selge en type varer. Legg ned ønsket antall kort med riktige varesymboler (som til sammen minst må møte kravet på priskortet) og få poeng tilsvarende antallet kort brukt + bonusen gitt av priskortet. Etter å ha gjennomført handelen og notert poengene, beholder et av kortene som ”verdikort”. Dette kortet kan senere brukes til å bestikke eller kjøpe ekstra kort med.
Bestikke – legge et av ”verdikortene” på tvers over to varekort i børsen, etter å byttet plass på de to varene.
Kjøpe kort – bruke et av ”verdikortene” til å kjøpe et ekstra kort
Passe – ikke gjøre noen handling
Viktig å legge merke til her er at en spiller ikke under noen omstendighet i løpet av spillet kan ha flere enn 7 kort på hånden.
Spillet avsluttes to runder etter at trekkbunken er tom. Spilleren som da har flest poeng er vinneren av spillet.
Typisk spillrunde
Før spillet starter legges børsen opp. Dette betyr at de 5 priskortene legges i rekkefølge, før de 5 varesortskortene stokkes og legges skjult ned under hvert priskort. Deretter snus de. Ved denne starten har te ingen verdi, gull lik hvor mange kort en spiller ned, silke lik hvor mange kort + en bonus på 1, krydder lik hvor mange kort en spiller ned + en bonus på 2 og salt lik antallet kort + en bonus på 4.
Så stokkes varekortene og hver spiller får 3 kort hver. Tone begynner spillet og starter med å trekke et kort, og melder deretter pass. Remo trekker inn og melder pass. Kathrine trekker inn og velger å bytte et kort. Da legger hun et kort nederst i bunken og trekker det øverste. Brad gjør det samme.
Tone trekker og passer. ”Er det noen som er interessert i te?” spør Remo i håp om å gjøre et bytte. ”Du, Remo, det er ikke mulig å selge te på markedet nå, så hvorfor skulle noen ville det?” kommenterer Brad tørt, mens Remo sier pass. Kathrine trekker inn og melder pass. Brad gjør det samme.
Tone trekker igjen inn, og et lite smil kommer frem i det hun legger ned tre kort som til sammen gir 5 krydder. Hun kan derfor selge varene på markedet. Hun tar vare på et av kortene som verdikort, kaster resten og mottar 5 poeng. Kryddervarekortet flyttes så ned til uselgelig, mens te, gull og silke rykker en plass opp.
Remo trekker inn, og selger gull. Han bruker bare to kort, så han får ikke mer enn 3 poeng. ”Det er så typisk deg” sier Kathrine, og trekker frustrert opp et kort. Gullvarekortet flyttes til uselgelig, og te og krydder rykker en plass opp. ”Da selger jeg òg” sier hun videre og selger te. Hun får 4 poeng, og teen blir igjen uselgelig. ”Yippi!” roper Brad og legger ned 5 kort med til sammen 7 salt. Han selger da og mottar 9 poeng. Vareprisene justeres.
Tone trekker inn og selger deretter 4 gull på tre kort, og mottar 4 poeng. Remo trekker inn og bytter et kort. Kathrine trekker inn og passer. Brad har kun ett kort igjen, så han passer etter å ha trukket.
Spillet forsetter på denne måten inntil varekortsbunken er tom. Da får hver spiller 2 ekstra runder, før spillet avsluttes. Den med flest poeng etter dette vinner spillet.
Oppsummering
Dette kortspillet kunne muligens ha fortjent å bli et brettspill, da det er nok av elementer her til å forsvare det. Men, det fungerer bra som et kortspill også. Naturlig nok blir dette noe enklere i dynamikken enn tradisjonelle handelsspill i brettversjon, men det blir et godt ventespill.
Spillet er raskt, og har en god ”vi-tar-en-runde-til” følelse. Hellfaktoren blir ganske høy i dette spillet, så det vil nok ikke passe de som er ute etter den store strategiske utfordringen. Men, for mange vil dette være et godt, artig og nyskapende bekjentskap.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET