Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Klunker

Klunker
BSG poeng 63/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Lookout games
Utvikler:
Uwe Rosenberg
Distributør:
Ikke distribuert i Norge
Kategori:
Familiespill Kortspill Lett strategi
Antall spillere:
3 - 6 spillere
Tidsbruk:
20 - 40 minutter
Målsetting:
Samle mest penger ved å kjøpe og legge edelstener i safen hvor de omgjøres til penger
Passer for:
Kvinner som ikke kan få nok edelstener
Spilldynamikk:
Motta 6 kort, legg frem noen i salgsvinduet, legg stener i safen og kjøp deretter stener
Forbredelser:
Gi hver spiller 1 salgsvindukort, 1 kjøpskort og 6 juvelkort
År:
2005
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.lookout-games.de/

Innhold
1 startspillerkort
6 utstillingsvinduskort
6 kjøpskort
94 juvelkort (5×14 juveler, 12 ravkort og 15 diamantkort)

Design/Tematikk
Klunker er et kortspill, som altså har fått et tema, som handler om at spillerne er edelstenshandelsmenn. Nå gir vel ikke spillet akkurat den samme følelsen jeg vil anta det er å sitte med en pose edelstener verdt masser med penger, men det kan en vel heller ikke vente av et kortspill.

Kortene er av litt under standard kvalitet, og det er gjort en tabbe med kortfargene; utgiveren har valgt å bruke en rødfarge og en rosafarge, som omtrent er umulig å skille fra hverandre i normalt stuelys. Eneste løsning er å ”studere” motivene. Motivene er nærbilder av ”hauger” med edelstener, og er litt uryddige å se på.

Reglene er godt skrevet og ryddig skrevet, med gode forklarende eksempler.

Målsetning
Spillerne er som nevnt edelstenshandelsmenn, og prøver å gjøre om edelstener til penger. De kjøper stenene fra hverandres utstillingsvinduer, og samler dem i sine safer, hvor de omgjøres til penger etter gitte kriterier.

Regler/Spilldynamikk
Spillerne legger først opp sitt spillerområde; en bunke for penger, et utstillingsvindu og et lite område for safen.

Brettspillguiden tester brettspillet Klunker

Klunker spilles over flere runder, og avsluttes når ikke alle spillerne kan få hånden opp til 6 kort igjen. Hver runde er delt inn i 4 faser, som gjennomføres en etter den andre.

Den første fasen er utstillingsvinduet. Spillerne velger fra 0 til 6 kort fra hånden som legges i utstillingsvinduet. Om en spiller ikke har noen kort liggende i vinduet, må spilleren legge ned minst 1 kort. Er det kort i vinduet fra før, behøver ikke spilleren legge ned noen, men kan legge ned flere om en vil.

Den andre fasen er safen, hvor spillerne legger ned kort fra hånden til safen ved siden av vinduet, skal så gjennomføres. I denne fasen legger spillerne ned 1 og 1 kort etter tur. Kort kan legges ned inntil en ikke lenger vil eller kan legge ned flere kort. Resten beholdes på hånden. Kortene som legges ned plasseres i rader av like kort, og når det fjerde kortet blir lagt til en rad, skal disse kortene veksles inn i penger. Dette gjøres enkelt nok (og på samme måte som i Bohnanza), ved å snu kortene og legge dem på toppen av pengebunken. Poenget her er at spillerne er tvunget til å ha flere rader med forskjellige edelstener utover i spillet, og for hver nye rad senkes verdien av den raden som veksles inn med 1. Altså; om en veksler inn en rad med 4 kort (som en må), og ikke har noen flere rader (altså ingen andre typer edelstener) får en 4 penger, som markeres ved å vende kortene og legge dem i pengebunken. Om en derimot har 2 rader med andre edelstener i tillegg, får en altså ikke mer enn 2 penger for raden en veksler inn. Viktig detalj i denne sammenheng er at alle kort som ikke gir penger blant kortene en veksler inn, legges tilbake på toppen av kortbunken.

Så fort en spilleren har gjort seg ferdig med å legge kort i safen, tar denne kjøpskort 1, og de andre spillerne mottar de tilsvarende kjøpskortene i økende verdi. Disse kortene angir rekkefølgen på kjøperne for neste fase.

I den tredje fasen må spillerne velge hva de skal kjøpe av varene som de forskjellige spillerne byr frem i sine vinduer. Spilleren som har kjøpskort 1 begynner, og må velge å kjøpe alle kortene fra et av vinduene. Spilleren kan også velge å handle kortene i sitt eget vindu, og slipper da å betale. Hvis spilleren velger kortene som en annen spiller tilbyr, betaler spilleren 1 penge fra sin pengebunke til spilleren fra hvem han tar kortene. Alle kortene i vinduet må kjøpes, og må deretter legges i safen. Etter at de nykjøpte kortene er lagt i safen, kan det godt hende at det er blitt nye rader med 4 kort, og disse må veksles inn som i fase 2. Neste spiller til å handle er spilleren med handelskort 2. En spiller må kjøpe så lenge en har kort i sitt vindu, og kan velge å kjøpe eller la være om en ikke har kort igjen i vinduet sitt. Med en gang en spiller ikke kjøper, er første runde over.

I den siste fasen får hver spiller fylt opp hånden til 6 kort igjen.

Typisk spillrunde
Remo gir hver spiller sitt utstillingsvindu, en penge og 6 kort fra bunken.

I den første fasen legger Kathrine ut en topas til vinduet sitt, Brad en diamant og en smaragd, Tone en diamant og Remo en diamant og en turkis.

Kathrine begynner med å legge ned et smaragdkort, Brad legger ned et ametystkort, Tone en turkis og Remo en ametyst.

Så legger Kathrine ned en smaragd, Brad en ametyst, Tone en turkis og Remo en ametyst.

Kathrine legger ned en turkis, Brad en rubin, Tone en turkis. ”Da stopper jeg der” sier Remo og mottar kjøpskort 1.

Kathrine legger ned en turkis til, Brad stopper og tar kjøpskort 2, og Tone kjøpskort 3.

”Ja, da behøver vel ikke jeg legge ned mer heller” mumler Kathrine og trekker inn kjøpskort 4.

Remo har kjøpskort 1, og må velge først – enten sine egne kort gratis eller en av de andre spillernes utstillinger for 1 penge. Han kjøper Brads utstilling, og betaler 1 penge og legger smaragden og diamanten i safen samme med de to ametyster. ”Siden jeg ikke har noen stener til salgs, kan jeg unngå å kjøpe, og samtidig stoppe hele denne fasen” minner Brad om og sier stopp.

Brettspillguiden tester brettspillet Klunker

Spillerne får så utgitt kort, slik at hendene igjen kommer opp til 6. Brad som var den som stoppet forrige fase blir ny startspiller.

Han legger ned en rav og en topas, Tone legger ned en ametyst og en smaragd, Remo en turkis og en diamant. ”Siden vi ikke må legge til noen stener så lenge det er stener i vinduet, legger jeg ikke ned noe kort” sier Kathrine.

Brad legger så ned en ametyst til safen og Tone en turkis. Hun har da 4 turkiser liggende i raden og må veksle inn, og siden hun ikke har noen andre rader med edelstener får hun 4 penger. Remo legger ned en smaragd og Kathrine en turkis.

Brad legger ned en rubin, Tone en topas, Remo en smaragd, Kathrine legger ned en turkis, og har da fire og ”casher inn”. Siden hun har en rad med smaragder ved siden av turkisene får hun kun 3 penger.

Brad legger ned en rubin til, Tone legger ned en topas til, Remo en diamant og Kathrine stopper og tar kjøpskort 1.

Brad tar kjøpskort 2, Tone 3 og Remo 4.

Kathrine betaler en penge og tar alle kortene i Tones vindu, og legger dem i sin safe. ”Det var da et dårlig kjøp. Nå har du jo tre rader, som vil senke verdien av det du skal selge en god stund fremover” sier Brad, mens han kjøper Kathrines utstilling. Tone kjøper Brads utstilling, og Remo blir da tvunget til å kjøpe sin egen utstilling. Kathrine kan ikke kjøpe noe når runden kommer til henne igjen, så hun stopper fasen.

Alle hendene blir igjen fylt opp til 6, og en ny runde gjennomføres.

Oppsummering
Uwe Rosenberg er kjent for sine mange (og ofte interessante) kortspill, og her er det enkelt å se at han har bygget videre på sin største suksess Bohnanza. Dessverre har spillet både en mye høyere hellfaktor og ikke minst mindre spennende valg. Mesteparten av mulighetene er lagt til kortene en blir tildelt, og det er således ganske tilfeldig. Får en en dårlig hånd, er det lite en kan gjøre for å kompensere for det.

Det skal riktig nok innrømmes at spillet tilsynelatende gir deg en del dilemmaer; hva skal en legge ut for salg, hvilke varer skal en kjøpe, etc. Problemet er at det ikke ser ut til å ha noen innvirkning… Tilfeldighetene er for altoverskyggende.

Er du en ihuga Bohnanza fan, og har lyst på noe liknende, kan det være verdt å ta en titt, men ikke forvent en ny favoritt. 

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.