los Mampfos

BSG poeng | 82/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Zoch verlag
- Utvikler:
- Maja and Rüdiger Dorn
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Barnespill BSG Anbefaler
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 30 minutter
- Målsetting:
- Sikre seg flest mulig hesteperler
- Passer for:
- 5-8 åringer
- Spilldynamikk:
- Snu opp et kort, og mat eller tøm eselet
- Forbredelser:
- Fordel havekjeksen etter farge, stokk kortene
- År:
- 2006
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.zoch-verlag.com/
Spillet er basert rundt en ny versjon av ”memory”, hvor en mater eslene, for deretter å sikre seg flest hesteperler når de tømmer seg. Spillet kunne selvfølgelig hatt samme dynamikk og et annet tema, men som de fleste vet er dette temaet en hit for yngre barn.
Før en starter spillet, plasseres diskene ut i en sirkel. Deretter setter en ut de tre eslene på diskene, med likt mellomrom mellom hver. I tillegg få hver spiller et møllehjul.
En tur består i at spilleren snur det øverste kortet i bunken, som enten er et forings- eller tømmingskort. Foringskortene angir hvor mange havrekjeks et esel skal ha. Hvis kortet viser et brunt esel og tallet 3, skal altså det brune eselet ha 3 havrekjeks. Ettersom havrekjeksene er i 5 forskjellige farger, er det opp til den enkelte spiller hvilke havrekjeks en gir. Det kan være tre forskjellige, tre av den samme typen, eller enhver kombinasjon. Etter at eselet har fått maten sin, flyttes eselet like mange felter rundt banen, som de fikk kjeks.
Tømmingskortene fører til scoring. Men, det er også her ”memory” elementet kommer inn. Før spilleren som trakk kortet kan løfte på eselets hale og la innholdet trille ut på bordet, må hver spiller prøve å sikre seg noen hesteperler. Dette gjøres ved at hver spiller markerer hvilken farge en ønsker på sitt møllehjul. Når alle har valgt, løftes halen og hesteperlene skal fordeles. Hver spiller mottar perlene i den valgte fargen. Hvis flere har valgt samme farge deles perlene, og hvis det ikke er nok i en farge til alle, fjernes alle perlene i den fargen og spillerne får ingen ting.
Slik fortsetter spillet til stoppkortet vendes opp, og spilleren med flest perler vinner.
Spillet er svært bra og gir barna litt nye utfordringer samtidig som det er kjente elementer å forholde seg til. Og, ikke minst, temaet er jo fantastisk. ”Memory” elementet er virkelig snedig gjennomført; det er ikke alltid best å huske at et gitt esel har flest av eksempelvis de blå havrekjeksene. For hvis alle velger blå ved tømming, blir det kanskje ingen perler til noen av dem. Det er altså et poeng og både huske hvilke farger som er i hvilket esel, og ikke kun velge den fargen det er flest av i hvert tilfelle.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET