Magic maze

BSG poeng | ?/100 |
- Utgiver:
- Lautapelit
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 1 - 8 spillere
- Lignende spill:
- Magic maze
- Målsetting:
- Flytte brikkene til deres våpen og deretter ut av brettet
- Passer for:
- Alle som liker å samarbeide under tidspress
- Spilldynamikk:
- Flytt brikkene etter hvem som kan i de forskjellige retningene
- År:
- 2017
- Språk:
- Norsk

Bak temaet er spillet bygget rundt en hurigversjon av en “dungeon crawler”, hvor spillerne må flytte de fire stakkars heltene rundt i kjøpesenteret på jakt etter sine magiske gjenstander og ikke minst komme seg ut etter at alle gjenstandene er stjålet og alarmen har gått!
Og denne flytting gjøres av spillerne i fellesskap, da hver spiller kan gjøre 1-2 forskjellige handlinger (flytte oppover, flytte til venstre, bruke rulletrapp, osv, osv). Alle spillerne flytter altså alle heltene (brikkene) rundt, men dette må gjøres uten å si/vise hva man ønsker å få til.
Om jeg eksempelvis ønsker å få magikeren til trylledrikkens felt i den nylig oppdagede delen av kjøpesenteret, kan jeg jeg kun gjøre mitt trekk (som i denne anledning er å flytte til venstre). Etter at jeg har gjort dette flyttet, må jeg vente til spilleren som kan flytte helten fremover gjør dette, før jeg igjen kan bruke rulletrappen for å få helten til riktig del av senteret.
Og all denne flyttingen må utføres under tidspress! En starter spillet med 3 minutters spilletid, men dette kan heldigvis økes ved at heltene besøker gitte felt på “brettet” etterhvert som det utforskes. Det er flere spesialfelter på de forskjellige delene av senteret, som; utforskningsfelt, utganger, magiske felt. Disse er typisk fargekoordinert med henblikk på at en ønsker en spesifikk helt til dette feltet.
Dette er virkelig hektisk samarbeidsspill i tråd med “vårt eget” (altså Kristian Østbys) Escape, som også var SdJ nominert, om enn
til forskjellige år. Det oppleves som friskt og nyskapende, og på tross av at man ikke kan snakke sammen er det jammen mye lyd rundt bordet – og noe av grunnen til dette er “utålmodighetshammeren” en kan banke med foran spilleren en ønsker skan gjøre et spesifikt trekk.

Vi har hatt mye moro når vi har spilt, og det er fascinerende hvor kaotisk det virker i begynnelsen, men hvor elegant det går etter hvert som man får inn vanen og klarer å holde et våkent øye med alle de andres flytt av heltene og forstår hvor de vil hen.
Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor dette ble nominert til verdens gjeveste brettspillpris i 2017, og om du enda ikke har vært borti det, bør du så absolutt finne en mulighet til å prøve det! Det er virkelig artig! (Selv om man ikke blir sittende å spille det hele kvelden, til det er det for hektisk og lite kommunikativt).
HVA MENER LESERNE OM SPILLET