Magilabyrinten - Årets Barnespill 2010

BSG poeng | 77/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Drei Magier Spiele
- Utvikler:
- Dirk Baumann
- Distributør:
- Bergsala-Enigma Distribution
- Kategori:
- Årets spill vinnere Barnespill BSG Anbefaler
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 449,-
- Tidsbruk:
- 15 - 25 minutter
- Utmerkelser:
- 2010 - Vinner, Årets Barnespill
- Målsetting:
- Være den første til å samle 5 symboler
- Passer for:
- 6 år
- Spilldynamikk:
- Kast terning og flytt brikken på brettet uten at kulen ramler av
- Forbredelser:
- Sett inn ønsket antall vegger
- År:
- 2009
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.bergsala-enigma.com
Tanken bak spillet er at spillerne er trollmennsvenner, og skal samle inn magiske gjenstander spredd rundt i slottet. Problemet er at trollmennene har satt svennene på en prøve hvor det som ser ut som et gulv faktisk er en usynlig labyrint.
Spillet settes opp ved å bruke selve spillesken som kjelleretasjen i et bygg. I det nederste brettet er det slisser som en sette vegger i, og etter at en har satt opp det antallet vegger en ønsker, legges gulvet til første etasje over.
På denne måten ser gulvet ut som en ren flat plate med 36 felter, som alle har symboler. I en tøypose oppbevares det sjetonger som har symbolene på brettet. Ved spillets start trekkes det en sjetong fra posen og legges på feltet den hører til brettet. Spilleren kaster så terningen og flyttet sin brikke fra hjørnet fetet det antallet felter som terningen angir. Det kan ikke flyttes diagonalt, og flyttet må gjøres ”bestemt”, altså er det ikke tillatt ”å føle seg frem”. Hvorfor er dette et problem? Jo, spillernes brikker har en magnet og til brikken på undersiden av det øverste brettet festes det en metallkule. Når en så flytter brikken sin fremover på brettet vil metallkulen falle av når den treffer en vegg. Spilleren må da plukke opp kulen og feste den igjen til brikken sin når den er flyttet tilbake til hjørnet sitt.
Av dette forstår en fort at en altså må forsøke å huske hvor det er vegger som hindrer en i å nå felter på brettet. Spilleren som når symbolsjetongen først får denne og trekker en ny fra posen. Spilleren som først har samlet 5 sjetonger vinner.
Dette spillet bygger selvfølgelig på Memo, men det er gjort på en artig, spennende og ny måte. Faktisk kan dette gjøres såpass vanskelig, alt etter hvor mange vegger en bruker, at det også vil være en stor utfordring for voksne. Det er en viss utfordring i å memorere en vei gjennom en labyrint som har få kjennetegn. Naturligvis er feltene merket, men det er tross alt 4 sider på hvert felt og når stien begynner å bli 5-6 felter fra hjørnet begynner det å bli vrient å huske.
Det er så absolutt en del hell med i spillet; en kan trekke brikker som er tett på ens hjørne, men dette skal utjevne seg i løpet av spillet da det kun er en sjetong for hvert symbol. Altså vil en spiller som får 3 symboler ved siden av sitt hjørne ha liten sannsynlighet for at de neste sjetongene er i nærhet av seg. I tillegg er det terningkastene, det er selvfølgelig bra med høye terningkast, og det er lite som kan påvirke det her.
Med dette sagt så er dette spillet ført og fremst moro og skaper mye spenning. Et svært godt spill som både kan tilpasses vanskelighetsnivåer og antallet spillere og ikke minst kan glede over flere aldersgrupper. Et ypperlig barnespill! Og pass på de yngste spillerne: den yngste vi spilte med forstod fort at det var mulig å høre/kjenne hvor det var en vegg ved å flytte brikken litt forsiktig!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses