Medici vs Strozzi

BSG poeng | 60/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Abacus Spiele
- Utvikler:
- Reiner Knizia
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- 2 mannsspill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Pris:
- 250,-
- Tidsbruk:
- 30 - 40 minutter
- Målsetting:
- Sitte igjen med mest penger ved spillets slutt
- Passer for:
- E-bay tilhengere
- Spilldynamikk:
- Trekk 1-3 varer, sett en pris og avvent om motparten aksepterer tilbudet eller om du må kjøpe dem selv
- Forbredelser:
- Gi hver spiller penger og båter og saml alle varene i tøyposen
- År:
- 2006
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.abacusspiele.de/neueseite/
Innhold
3 havner
6 handelsskip
26 handelsvarebrikker
8 trekubemarkører
48 mynter (12×1, 6×5, 12×10, 18×50)
Tøypose
Design/Tematikk
Knizia har også her, naturlig nok, forhold seg til de to store renessansefamiliene i Firenze; Medici og Strozzi. Dette var trolig noen av verdens rikeste familier gjennom tidene, og uten dem ville vi manglet mange store kunstverk, utvikling og byggverk. Fokuset i spillet er ikke hva familiene brukte pengene på, men heller hvordan de skaffet seg dem. I denne perioden var det store muligheter i handel med fjerne himmelstrøk, og monopoler på varer var ingen som brydde seg om. I denne settingen slår altså de to familiene seg opp.
Som i hovedspillet, er også dette spillets spilldynamikk auksjoner. Det som nesten er unikt her er at Knizia har skapt en auksjonsform som fungerer for to spillere. Ikke noen liten bedrift, om den enn er såre enkel…
Komponentene er av tysk standard kvalitet, hvor alt er i papp, med unntak av kubene. For enkelte kan nok de mindre myntene (1 og 5) kanskje bli i minste laget, men det skulle ikke være noe stort problem. Vi lar ofte disse valørene forbli i esken, og spiller kun med 10 og 50.
Reglene er enkle og klare.
Målsetning
Spilleren som har flest penger etter tre runder vinner.
Regler/Spilldynamikk
Hver spiller får sine tre ”båter”, som har 3, 4 eller 5 rom, og havnene plasseres midt på bordet. To av havnene har et marked med 3 varer, mens den tredje havnen har kun 2 varer. Ettersom det kun er 4 varesorter går de altså igjen på flere havner. Det er seks varebrikker (0,1,2,3,4,4) av hver type, og i tillegg er det 2 fempoengsbrikker som ikke er noen varetype.
Alle disse brikkene legges i tøyposen, og spilleren som er Medici begynner spillet. I sin runde trekker spilleren 1, 2 eller 3 varebrikker etter eget ønske, og setter deretter en pris for brikken(e). Den andre spilleren må nå velge å enten akseptere tilbudet, og betale til banken, eller avstå. I det siste tilfelle må spilleren som tilbød varene ta varene selv for den satte prisen.
Etter at varene er kjøpt må spilleren for det første velge om en ønsker å beholde varene eller forkaste dem. Forkastede varer blir rett og slett lagt til side. Om spilleren vil ha varene må de lastes på ett av de tre skipene. Dette gjøres enkelt nok ved at en legger varebrikkene i rommene på det valgte skipet. Alle varene MÅ plasseres i det samme skipet. Deretter må spilleren legge skipet som akkurat fikk varer til en av havnene. Skipet kan fortsatt fylles opp etter senere auksjoner, og runden er over når en av spillerne har fylt alle sine skip med varer.
Etter at en av spillerne har avsluttet runden er det tid for å selge varene. Først sjekker man hvilken av båtene ved hver havn som har den høyeste samlede verdien. Hver varebrikke har som tidligere nevnt en verdi, og en legger rett og slett disse sammen. Båten med høyest verdi får en godtgjørelse på 20 mynter. Deretter skal en se hvordan markedet endrer seg etter salgene. Det er kun varer som er avbildet på ”varestigene” i hver havn som teller. En varebrikke, uavhengig av verdi, gjør at en flytter trekuben for denne varen fra midten av stigen et felt i retning av sin side. Dette gjøres for hver varebrikke ved hver havn. Viktig detalj i denne sammenheng er at varebrikken 0, som ellers ikke bidrar med så mye gir spilleren som har den muligheten til å flytte trekuben for denne varen 2 felter i sin retning.
Når alle varene i den enkelte havnen er talt opp, og alle trekubene er flyttet får spilleren 10 mynter for hver varetype i hver havn som er på dennes side av midtfeltet. I endene av stigene er det også bonusfelter som gir +10 og +20 mynter.
Så gjentas det hele to ganger til, og spilleren med mest penger da vinner spillet.
Typisk spillrunde
Remo, som er Medici, begynner med å trekke en 2’er pels, og fortsetter med en 0’er silke og avlutter med en 1’er krydder. ”Det var jo ikke akkurat det jeg ville ha, men men… Jeg syns nok det er verdt 27 mynter” sier Remo. ”Javel, det er jo en akseptabel pris” svarer Kathrine og tar varebrikkene. Disse plasserer hun i 4’er skipet sitt og sender skipet til havnen med silke, krydder og pels.
Kathrine overtar så vareposen og trekker opp en brikke; 4’er pels. Hun tenker seg litt om og trekker en brikke til; 4’er silke. ”Da er det stopp. Dette skal jeg ha 35 for” sier hun så. ”Hmmm… ikke akkurat billig, men kanskje jeg vinner de 20 myntene for å ha høyest verdi i den havnen… Jeg slår til!” sier Remo. Han plasserer varene i det minste skipet, kun 3 plasser, og sender skipet til den samme havnen som Kathrine allerede er.
Remo trekker en 3’er fargestoffer og deretter en 4’er silke. ”Det er godt nok for denne runden… Og verdimessig er det vel liten tvil om disse varene bør ligge på samme nivå som du solgte dine for, kanskje en tanke lavere… jeg vil ha 33 for dem” sier Remo. ”Ok da, jeg er ikke fornøyd, men tar dem” sier Kathrine og legger varene i 5’er skipet sitt og legger skipet til kaien for krydder, fargestoffer og silke.
Kathrine trekker opp 1’er pels og 5’er gull. ”Dette var kanskje ikke det mest spennende… jeg vil ha 25” sier Kathrine. ”Vær så god. Behold dem” svarer Remo. ”Kan jeg beholde dem? Javel, da må jeg finne plass et eller annet sted… de går på skipet jeg la til kai i forrige runde” mumler hun.
Remo trekker en 4’er fargestoffer og 0’er pels. ”Stopper der, og vil ha 25” sier Remo. ”Beholde dem du” sier Kathrine, og Remo plasserer varene i sitt 4’er skip og legger skipet til den samme havnen som Kathrine har sitt 5’er skip.
Kathrine trekker opp 2’er silke. ”Flere varer vil jeg ikke ha… og prisen blir 20” sier hun uten blygsel. ”Jeg tar den… ” sier Remo ettertenksomt, og legger varene i 3’er skipet som ligger til havn og nå blir full.
Remo trekker en 1’er fargestoffer og 3’er pels. ”Det er nok, og jeg skal ha 7 for dem” sier Remo. ”Akkurat, du prøver deg på en frekkis siden det kun er ett skip jeg kan ta inn to varer på… Jeg tar dem jeg” smiler Kathrine. ”Gjennomskuet” mumler Remo, og gir henne varene som hun plasserer på 3’er skipet sitt og legger det til i den siste havnen.
Kathrine trekker en 2’er fargestoffer og forlanger 15 for den. ”Jeg tar den” svarer Remo og plasser varene i sitt ubrukte 5’er skip og legger det til den siste havnen.
Remo trekker opp 3’er krydder, 1’er silke og 0’er fargestoffer. ”Du kan ikke ta alle varene, så jeg forlanger 20” sier Remo. ”Vær så god” svarer Kathrine, og Remo legger dem til i 5’er skipet sitt.
Kathrine trekker en 0’er krydder og forlanger 15. ”Jeg tar den” svarer Remo, og legger den til i den siste plassen i 5’er skipet. ”Pokker!” bryter Kathrine mens ut gir varen til Remo.
Remo trekker 4’er fargestoffer og 4’er pels. ”Du har fremdeles ikke plass til varene siden det er 2 samlet, og da må du eventuelt kjøpe dem for å kaste dem. Så jeg vil ha 25” sier Remo. ”Jeg må ta dem” sier en lett irritert Kathrine og legger varene og pengene vekk.
Kathrine trekker en 3’er silke, og forlanger 20. ”Vær så god” sier Remo og hun legger den på 3’er skipet sitt i den første havnen, og vil således ha kontroll på silken i denne havnen. ”Godt spilt” oppmuntrer Remo.
Remo trekker 2’er krydder og 4’er krydder. ”De er ubrukelige for oss begge så jeg vil ikke ha noe for dem” sier Remo. Kathrine tar dem og kaster dem.
Kathrine trekker 5’er gull og vil ha 5 for den. ”Jeg må ta dem” sier Remo og legger dem til sitt 4’er skip.
Remo trekker opp 4’er krydder, og tenker seg litt om. ”Du har faktisk glede av denne varen, og vil både ta fra meg verdien av skipet og verdibonusen på krydder i den havnen, det er 30 mynter det… i tillegg vil du tjene 20… Jeg vil ha 30” sier Remo. ”Jeg avstår allikevel” sier Kathrine og Remo tar inn varen og legger den på 4’er skipet som er den siste ledige plassen på alle hans skip.
Da er runden over og inntjeningen skal beregnes. I den første havnen har Kathrine sitt 4’er skip med totalt 6 i verdi (3’er silke, 0’er silke, 2 pels og 1’er krydder), mens Remo har 10 (4’er silke, 2’er silke og 4’er pels). Remo får derfor 20 mynter for ha mest verdier på skipet sitt i den havnen. Deretter skal varebørsen justeres; pels blir stående da både Kathrine og Remo har en varelast hver, Det er kun Kathrine som har krydder, så kuben justeres ett steg mot henne. Remo har 2 silkevarer og det samme har Kathrine, men hennes 0’er gir to steg, så denne varen justeres også ett steg mot henne. Kathrine får da 10 mynter for hver av varene som hun fikk justert mot seg.
I den andre havnen har Remo 6 (2’er fargestoffer, 0’er fargestoffer, 3’er krydder, 0’er krydder og 1’er silke), mens Kathrine har 4 (1’er fargestoff og 3’er pels). Remo får 20 for båtverdien, men kaster deretter silken siden den ikke kan selges i denne havnen, og Kathrine kaster pelsen. Krydderet justeres 3 felter mot Remo, og kuben når +10 bonusenfeltet, og han får 20 mynter. Fargestoffene justeres 2 felter mot Remo, og han får 10 mynter.
I den siste havnen har begge to 13 i verdi på skipene sine, så ingen får bonusen på 20. Begge har gullbrikker som legges vekk etter at verdien på skipet er avgjort, og deretter kaster Remo sin 4’er krydder som ikke er salgbar i denne havnen. Deretter justeres varene og fargestoffene blir stående på null, mens pels går ett steg i Remos retning og silken et steg i Kathrines. De får altså begge 10 mynter fra denne havnen.
Alle varebrikkene legges tilbake i posen, og skipene trekkes vekk fra havnene, og spillet er klart for neste runde.
Oppsummering
Dette er nærmest et bemerkelsesverdig spill som bør finne sin plass i enhver samling for tomannsspill. Medici & Strozzi er et svært godt, enkelt og annerledes tomannsspill, som burde ha en bred appell. Javel, så kan en selvfølgelig regne seg frem til verdien for alle varer, men det er ikke så lett å regne seg frem til hva motparten har av planer og hvilke innfall denne får i løpet av spillet.
Det er flere ting å bryne seg på og valg å gjøre; Hvor mye er en samling varer verdt? På hvilket skip skal varene plasseres? Til hvilken havn skal en sende skipet? Er det verdt å plukke opp en vare for kun å forkaste den?
Spillet er enkelt å forstå, raskt å spille og ikke minst svært greit å forklare, så det er ganske lite negativt å si om det.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET