Mow

BSG poeng | 75/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Hurrican
- Utvikler:
- Bruno Cathala
- Distributør:
- Vennerød Forlag A/S
- Kategori:
- BSG Anbefaler Familiespill Kortspill
- Antall spillere:
- 2 - 10 spillere
- Pris:
- 198,-
- Tidsbruk:
- 15 - 30 minutter
- Målsetting:
- Å samle færrest fluer
- Passer for:
- Bønder i alle aldre
- Spilldynamikk:
- Velg ett kort og legg det ut, og ta eventuelt inn rekken
- Forbredelser:
- Stokk kortene
- År:
- 2008
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.hurricangames.com/
Innhold
2 sett med 48 Ku-kort (ett sett brukes ved 3-5 spillere, og begge fra 6-10)
(Hvert sett har 42 normale kuer med forskjellig antall fluer og 5 spesialkuer)
4 illustrasjonskort (forklarer spesialkuene)
1 pil-kort (som angir retningen spillet går i)
Design/Tematikk
Spillet ble presentert for første gang i Essen i 2008, og bestod da kun av 1 sett i en liten hendig eske. Denne nye utgaven består altså av 2 sett, og esken har blitt disproporsjonalt større. Men temaet er ikke endret! Hver spiller er her bønder som skal samle inn kuflokker. Hver runde dannes det en flokk, og en av spillerne velger eller blir nødt til å ta med flokken til fjøset sitt ved et tidspunkt. Det er jo greit nok, men problemet er at kuene er blitt svært plaget av fluer, og det ønsker jo ikke en bonde med respekt for seg selv å ha i fjøset. Problemstillingen blir da altså å samle færrest mulig fluer i fjøset…
Spillets tittel – mow – er tydeligvis hva kuer sier på fransk, og den nye esken har selvfølgelig et lokk med lydeffekt som lager denne lyden når det åpnes. Artig! Og, kanskje spesielt morsomt om du klarer å få tak i et at eksemplarene som måtte returneres til Kina da lyden var gal 🙂 Foruten denne designartigheten er det grafiske uttykket både på esken og innholdet svært ”Larsonsk” for de som kjenner tegneserieverdenens mest fantastiske en-stripe kommentarer.
Kortene kunne nok vært i enda bedre kvalitet, kanskje med et tynt plasttrekk, men de er bra til ikke å ha det. Alt i alt holder de standard kvalitet, så en kan vel ikke akkurat klage.
Reglene er både relativt artige og forklarer spillet godt. Spesialkuene er selvfølgelig ”utenomjordiske”, men de skaper et bedre spill og er nødvendig, så de er ganske elegant ført inn i spillet.
Målsetning
Sitte igjen med færrest mulig fluer i fjøset ved spillets slutt.
Regler/Spilldynamikk
Kortsettene er i utgangspunktet like, men har forskjellige spesialkuer. Hvert sett består av nummererte kuer hvor 1 til 15 ikke har fluer, 2 til 14 har 1 flue hver, 3 til 13 med 2 fluer hver og 7 til 9 har 3 fluer hver. De seks spesialkuene gir deg mulighet til spesielle handlinger, men har også 5 fluer! De 6 spesialkortene i settene gir følgende handlinger:
Sett 1:
Blokkerende ku – blokkerer en ende av rekken
Akrobatisk ku – kan plasseres oppå en annen ku med samme verdi
Somlekopp ku – kan plasseres på tomme plasser mellom kuene i rekken
NB! Spiller en en av disse kuene kan en samtidig snu spillretningen!
Sett 2:
Blokkerende ku – samme som ovenfor
Kalv – plasseres ved siden av en ku med grønn bakgrunn og tar dennes verdi – 1
Tynn ku – spilleren trekker ikke et nytt kort på slutten av turen sin
Melkeku – spilleren trekker inn 2 kort
Gal ku – erstatter ku nummer 8, og det kan deretter kun legges til kuer med fluer til flokken
NB! Spilleren som spiller en av disse spesialkuene velger hvem neste spiller skal være!
Settet eller settene stokkes godt og hver spiller får 5 kort, og resten av kortene plasseres midt på bordet som trekkbunke. Spilleren eller ”bonden” som starter tar pilkortet og legger det foran seg med pilen pekende mot venstre. Deretter velger han/hun et av sine kort på hånden og legger det på bordet som startkortet for denne rundens flokk. Turen avsluttes ved å trekke 1 nytt kort. Neste spiller gjør det samme, men kuene som legges ut må ha en lavere eller høyere verdi enn de som allerede er lagt ut. Hvis det for eksempel er lagt ut en 2’er og en 11’er, må spilleren i tur altså legge ut en ku med verdi lavere enn 2 eller høyere enn 11, hvis en da ikke har en spesialku. På denne måten dannes flokken i numerisk rekkefølge.
Så fort en bonde ikke kan eller vil føye en ku til flokken, må han/hun samle inn flokken og føre dem til fjøset sitt (samle kortene i en bunke foran seg). Deretter åpner han/hun neste flokk ved å legge ut et nytt kort. Hver flue som kom inn i fjøset gir flauhetspoeng. En runde er over når det siste kortet trekkes fra trekkbunken. Da spilles den pågående flokken ferdig, og så fort en bonde tar den inn legger alle bøndene sine gjenværende kort på hånden til sine fjøs. Deretter telles alle fluene i hvert fjøs opp, og noteres på et ark, og neste runde går i gang. Det spilles til en av spillerne på slutten av en runde oppnår 100 eller flere poeng.
Typisk spillrunde
Der er Remo som får æren av å starte spillet, han legger ned en treer. ”Vi får gå rett til en nier, da” sier Kathrine og legger ned sitt kort før hun trekker et nytt. Lars Erik legger ut elleve.
Ylva må ta inn flokken fjøset og med totalt fem fluer. Og legger deretter ut en sekser. Remo legger ut en syver. Kathrine legger ut en treer og Lars Erik en nier.
”Da kom det tilbake til meg igjen” sier Ylva og legger ned en tier. ”Jeg følger med på lasset” forteller Remo og legger ned tretten. ”Vi får øke presset her litt” svarer Kathrine og legger en akrobat ku med verdien syv og sender turen tilbake til Remo. ”Ikke noe problem” svarer han og legger ut en ener. ”Jo det er det” legger Ylva til og må ta inn flokken med totalt 16 fluer.
Ylva starter igjen og legger ut en femmer. Turen fortsetter til Lars Erik fremdeles, som legger ut en åtter. Kathrine legger ut elleve før Remo legger ut en firer. Ylva følger rekken og legger ned en treer. ”Det er ikke så ille, en fin liten flokk” sier Lars Erik og tar inn kortene med totalt fire fluer.
Han legger ut en nier. Kathrine legger ut en åtter. ”Jeg får vel snu retningen igjen” forteller Remo, før han legger ut en Akrobatisk ku med verdien ni. ”Vær så god Kathrine” legger han til med et smil. ”Vel, vel, du bomma litt der” svarer Kathrine og legger ut en Blokkerende ku med verdien 16, og sender turen tilbake til Remo. Han legger ut en syver. ”Endelig” sier Ylva legger ned en toer, som hun håper vil legge press på Lars Erik og Kathrine. ”Press og press” svarer Lars Erik, som velger å la turen gå videre til Kathrine, med en Blokkerende nuller ku. ”Dette var mange fluer” svarer hun, ”men det får jeg unngå, men hvem skal få turen nå mon tro?” sier hun og legger ned en Somlekoppku. ”Utfordringen blir din Remo, siden du ikke har tatt inn noen flokk enda” fortsetter hun. ”Og denne skal jeg heller ikke ha” svarer han og legger ut enda en Somlekoppku. Og turen går tilbake til Kathrine. ”Her har jeg ikke noe annet valg enn å ta flokken med de 30 fluene” svarer hun.
Kathrine starter neste runde med en femmer. Lars Erik følge på med elleve og Ylva med tolv, hun tar inn det siste kortet i trekkbunken og dermed er spillet om den siste flokken begynt. Remo legger ut en toer. Kathrine legger ut fjorten. ”Ja, da har jeg ikke noe annet valg enn å avslutte runden” forteller Lars Erik og tar inn den siste flokken med fem fluer.
Remo har ikke tatt inn noen flokk, men sitter igjen med fem fluer på hånda. Kathrine hadde ingen fluer på hånda og sitter dermed igjen med de 30 som hun tok inn med flokken. Lars Erik rakk å samle ni fluer totalt i flokker og får til sammen 14 med de han hadde igjen på hånda. Ylva har samlet inn 21 fluer med flokkene sine og satt igjen med fire på hånda, totalt 25 fluer. Poengene noteres og neste runde starter.
Oppsummering
Mow er definitivt ikke et dypt strategisk spill, men fyller et annet viktig aspekt med brettspilling – moro! Det er såpass enkle valg, selv om det faktisk er noen valg å gjøre, at de aller fleste kan spille det med skuldrene senket og snakketøyet i høygir. Det er vel knapt nok mulig å utvikle en strategi for spillet, men det er i det minste litt tikktakkeri å forholde seg til underveis. Ikke noe av dette er vrient på noen som helst måte, så nærmest alle kan spille.
På lik linje med 6 nimmt og Nicht die Bohne, er dette gode sosiale spill som samtidig klarer å ivareta en viss spenning. Ikke alle spill skal være dypt engasjerende eller utfordre dine små grå til det knaker. Mow er et glimrende spill for mange spillere hvor snakking ikke hindrer spillets gang, og hvor målet bare er å underholde.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET