Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Mr Jack

Mr Jack
BSG poeng 69/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Hurrican
Utvikler:
Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Distributør:
Vennerød Forlag A/S
Kategori:
2 mannsspill Familiespill
Antall spillere:
2 - 2 spillere
Pris:
298,-
Tidsbruk:
15 - 30 minutter
Målsetting:
Avhengig av hvilken side en spiller
Passer for:
De som liker å bruke hodet på Sudoku og lignende deduksjonsoppgaver
Spilldynamikk:
Velg en karakter, flytt denne og sjekk om en karakter kan fjernes fra mistenktlisten
Forbredelser:
Sett ut karakterbrikker, lys, veisperringer og kumlokk etter oppsett
År:
2006
Språk:
Norsk
Ekspansjonsmuligheter:
Extension og The Carriage
Ytterligere opplysninger:
http://www.hurricangames.com/

Innhold
Spillbrett
8 karakterbrikker
8 karakterkort
8 alibikort
12 forskjellige brikker for eksempelvis lys, barrikader, etc

Design/Tematikk
Spillet har naturligvis hentet sitt tema fra den vanligvis så bloddryppende historien som har vært inspirasjon til mange filmer og bøker. Og altså for et brettspill. Nå skal det sies at spillet er betraktelig mindre skremmende, og fokuserer mer på å finne ut hvem Mr Jack er enn alt det andre. På denne måten er spillet et ganske rent deduksjonsspill hvor en etter å ha fått noen opplysninger kan fjerne karakterer fra mistenktlisten.

Det grafiske uttrykket til både esken og innhold er litt typisk belgisk tegneserieaktig, og letter det ellers dystre temaet. Alt innhold er av høy kvalitet med både kort og brikker i tykk papp.

Reglene er egentlig ganske enkle, men er litt tungt skrevet. Det som tar mest tid er ikke nødvendigvis å forstå, men heller huske de 8 personenes spesialegenskaper. Men så fort dette er under kontroll er spillet enkelt å spille og lære bort.

Målsetning
De to spillerne har jo hver sin rolle, og derfor forskjellige mål. Mr Jack spilleren skal enten flykte fra bydelen gjennom en av de fire smugene eller ikke bli oppdaget før klokken er 12, som vil si 8 runder. Spilleren som er detektiv må altså analysere seg frem til hvilken karakter som er Mr Jack og deretter pågripe ham før klokken blir 12.

Regler/Spilldynamikk
Bakgrunnshistorien er enkel; Mr Jack har gjort en av sine avskylige handlinger, og prøver å komme seg unna, mens politiet og innbyggerne prøver å stoppe ham og er alle på utkikk etter ham. Uheldigvis for Mr Jack kan han ikke bare forlate området helt uten videre, han må flykte uten å bli sett, for ellers vil hans identitet bli avslørt.

Brettspillguiden tester brettspillet Mr JackDen ene spilleren er detektiv mens den andre spiller Mr Jack. Før spillet starter stokkes både alibi- og personkortene hver for seg og legges i bunker ved siden av brettet. Deretter er det et standard oppsett på brettet hvor personbrikkene, lysbrikkene, kumlokkene og veisperringene plasseres. Avslutningsvis trekker Mr Jack spilleren et alibikort, som på denne måten angir hvilken karakter som er Mr Jack denne runden.

Hver runde består av at spillerne flytter 2 karakterbrikker hver og deretter må Mr Jack gi informasjon om Mr Jack er synlig eller ikke (altså står ved siden av en lykt eller annen person på brettet). Utfra denne informasjonen kan detektiven da dedusere seg frem til hvilke karakterer som ikke kan være Mr Jack og såldes fjerne disse fra listen over mistenkte.

Men, det er selvfølgelig ikke likeså rett frem. Foran hver runde trekkes de 4 øverste personkortene og legges åpent frem på bordet. I oddetallsrunder går detektiven først og velger derfor kun 1 person og flytter denne personbrikken på brettet og bruker eventuelt personens spesialegenskap. Deretter velger Mr Jack personkort to ganger på rad, før detektiven igjen utfører den siste og gjenværende personen. I partallsrunder er det motsatt og Mr Jack starter med å velge.

Etter at disse personkortene er spilt er runden over og Mr Jack må avsløre om han står i mørke eller er synlig for detektiven. Dette markerer han ved å legge Mr Jack kortet med rett side opp (lys/mørk side). Før man fortsetter til neste runde flytter man rundemarkøren til neste felt på siden av brettet, og fjerner eventuelle lykter som slukker. Flere av lyktene går nemlig tom for gass i løpet av kvelden og slukker derfor.

Men hva så med personene og deres bevegelser og spesialegenskaper? Jo, alle personene kan flytte 1-3 felter (med unntak av Miss Stealthy som kan flytte 1-4). På alle personkortene er det noen symboler som skal lette hukommelsen i når en person kan benytte sin spesialegenskap og eventuelt hva den er. Personenes egenskaper er som følger:
Sherlock Holmes:
Du må trekke et alibikort fra bunken, etter å ha flyttet.
John H. Watson:
Han har en lanterne som lyser opp alt i en rett linje foran seg, sjekkes etter flyttet.
Etterforsker Estrade:
Må flytte en av politisperringene før eller etter å ha flyttet. Det er 2 sperringer og 4 utganger, så det vil alltid være to som er åpne.
Miss Stealthy:
Hun kan flytte gjennom normale hindringer andre må gå rundt, som bygninger og lamper. Denne egenskapen er valgfri.
Sersjant Goodley:
Han blåser i fløyten sin for å tilkalle hjelp, og må gjøre dette før eller etter sitt eget flytt. Resultatet er at spilleren som valgte karakteren får 3 flyttepoeng som kan brukes som en vil på de andre karakterene. Eneste begrensning er at karakterene som flyttes må flyttes nærmere Goodley.
Jeremy Bert: Brettspillguiden tester brettspillet Mr Jack
Denne journalisten må åpne et kumlokk og lukke et annet før eller etter sitt flytt.
Sir William Gull:
Istedenfor et vanlig flytt kan Sir Gull bytte plass med en hvilken som helst annen karakter.
John Smith:
Han er lysvokter og må derfor bytte om på en lykt som fremdeles brenner med en som er slukket før eller etter sitt flytt.

Da er det strengt tatt bare å gå i gang!

Typisk spillrunde
Spillet settes opp og Remo skal være Mr Jack og Kathrine Detektiven. I første runde kommer Gull, Smith, Lestrade og Stealthy opp som karakterene å velge mellom. Kathrine skal velge seg en karakter først i denne runden, og velger Stealthy, som hun flytter 3 felter frem og blir stående ved siden av Bert. Remo flytter så Gull rett frem så han blir stående ved siden av Lestrade. Så flytter han Smith to felt til siden så Smith blir stående ved siden av Gull. Så får Kathrine flytte Lestrade, og flytter ham så han blir stående i rett linje for Watsons lanterne, men ellers vekk fra alle. I tillegg må hun flytte en av politisperringene. Runden avsluttes så ved at Remo må definere om Mr Jack blir sett eller ikke. Det er Bert som er Mr Jack denne gangen og han står ved siden av Stealthy og er derfor synlig. De eneste to karakterene som ikke er synlig er Goodley og Watson, som Kathrine da med sikkerhet kan snu spillebrikkene til for å markere at de ikke lenger er mistenkte. I tillegg fjernes gasslykten som bare holdt denne runden.

Remo skal nå velge karakter først og velger Goodley som han flytter 2 felter mot en sperring og blåser i fløyta så Holmes flyttes 2 felter og inntil Stealthy og deretter Lastrade som kommer inntil Holmes. Kathrine tar Holmes og flytter han 3 felter så han blir stående i mørke og trekker et alibikort, som hun holder skjult. Så flytter hun Bert 3 felter vekk og han blir stående i mørke. Remo flytter så Watson til slutt 3 felter frem og vrir brikken så han lyser mot en av sperringene. Mr Jack er nå i mørke så Kathrine kan snu Gull, Smith og Lastrade for å krysse de av listen.

Brettspillguiden tester brettspillet Mr JackFør runde tre fjernes nok en gasslykt, og Holmes, Smith, Watson og Gull er valgbare karakterer. Kathrine velger Holmes og flytter ham inntil Lastrade og trekker nok et alibikort. Remo velger Smith og flytter ham 3 felter vekk fra både lys og andre karakterer og flytter deretter en gasslykt. Så velger han Gull og lar ham bytte plass med Holmes. Kathrine flytter så Watson 2 felter i retning av Holmes og vrir brikken så han er opplyst. Remo viser at Mr Jack er synlig, og Kathrine kan da snu over Holmes. ”Dette her er jo altfor enkelt, Remo, nå vet jeg hvem Mr Jack!” smiler Kathrine. ”Ja, det var litt uheldig kortdeling i forrige runde, men det er jo også en stund siden vi spilte dette sist, så jeg er nok litt rusten” prøver Remo å unnskylde seg.

Remo fjerner enda en gasslykt og Stealthy, Goodley, Lastrade og Bert kommer opp som karakterer. Remo velger Bert og flytter ham 3 felter mot høyre hjørne for seg selv. Kathrine velger Goodley, og flytter denne 3 felter før han blåser i fløyten og kaller Bert 3 felter tilbake. Deretter velger hun Stealthy som flytter 4 felter og havner på feltet til Bert som hun da umiddelbart korrekt anklager.

”Da er det bare å sette opp spillet igjen – for dette gikk pinlig dårlig” innrømmer Remo.

Oppsummering
Som et deduksjonsspill er Mr Jack svært bra og har i tillegg et tema, noe ofte mangler i andre slike spill (Mastermind, Zendo, etc). Takket være de forskjellige karakterenes spesialegenskaper blir det mer å tenke på her enn ved første øyekast. De taktiske valgene kan av og til bli ganske interessante, men kan derfor også føre til en viss fare for Analyseparalyse for spillere som skal tenke gjennom alle eventualiteter før valget gjøres. Normal spilletid er vel ca 30 min, så spillet er ofte et godt alternativ for noen som venter på neste større spill, at gjestene skal komme eller at middagen blir klar.

Til forskjell fra de to mest kjente og nærliggende sammenlignbare spillene (Scotland Yard og Cluedo), er dette spillet kun for 2 spillere og ikke minst det er mye mindre hell involvert. Dette er to gode grunner til anskaffelse! 

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.