Newton - Årets Selskapsspill 2014

BSG poeng | ?/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Vennerød Forlag as
- Utvikler:
- Knut Strømfors & Christian Vennerød
- Distributør:
- Vennerød Forlag A/S
- Kategori:
- Årets spill vinnere Kunnskapsspill Selskapsspill
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Pris:
- 499,-
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Utmerkelser:
- 2014 - Vinner, Årets Selskapsspill
- Målsetting:
- Flest poeng over 8 runder
- Passer for:
- Vitebegjærlige ungdommer
- Spilldynamikk:
- Les opp spørsmål og svaralternativer, velg hvilke som er riktige
- Forbredelser:
- Gi hver spiller et sett med svarsjetonger
- År:
- 2014
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.smartegaver.no
Innhold
Smart-o-meter brett
24 svarbrikker (6 sett med 4 brikker)
6 spillerbrikker
360 spørsmålskort, med fire svaralternativer på hvert
Design/Tematikk
Eskefronten vil nok skape gjenkjennelse for målgruppen, og grønnfargen vil nok synes i hyllene.
Komponenter er enkle og greie, men det var noen skjønnhetsfeil i den første utgaven; fargene var så jevne at det nærmest var umulig å skille riktige og gale svar, da disse var markert kun med rammer i grønnsjateringer. Dette skal etter sigende være rettet opp til utgaven som i dag er i landets butikkhyller.
Med et svært enkelt spillkonsept er det vanskelig å rote det til i regelskrivningen, og det er heller ikke gjort her. De er klare og bra beskrevet.
Målsetning
Spillerne konkurrerer om å skaffe seg flest poeng over åtte runder – bestående av åtte kort.
Regler/Spilldynamikk
Hver spiller får et sett med svarsjetonger (A, B, C og D) i en farge. Så trekkes det 8 quizkort. Husk å holde baksiden av kortene mot bordet, da svarene står der! Legg dem i en bunke på bordet.
Første spiller trekker det øverste kortet og leser opp spørsmålet, samt svaralternativene. Deretter skal alle spillerne satse på hvilker alternativer som er riktige. Det er alltid minst 1 galt svar, men det kan være inntil 3 gale. Alle spillerne velger sine svar ved å plukke de korresponderende svarsjetongene opp i høyre hånd, mens resten beholdes i venstre. Når alle spillerne har gjort sine valg, så legger alle spillerne ned sjetongene de har i høyre hånd.
Så snus kortet og svaralternativene gåes gjennom. Ett riktig svar gir 10 poeng, 2 gir 20 og 3 gir 40. Spillerbrikkene flyttes tilsvarende på spillbrettet, og neste runde starter med at neste spiller trekker neste kort.
Typisk spillrunde
Tina, Tone, Kathrine og Remo er midt i et spill, og Tone leser opp følgende spørsmål;
Hva er fakta om ernæring?
Og de følgende alternativene:
A: Mye kolesterol i blodet forebygger åreforkalkning og hjerteinnfarkt.
B: De fleste mennesker klarer seg minst én uke uten mat og drikke
C: Proteiner blir også kalt eggehvitestoff
D: Mettet fett er den sunneste typen fett for mennesker
«Hehehe… vet ihvertfall hvilket svar jeg ikke velger» humrer Remo i skjegget, mens flere av jentene også smiler lurt mens alle velger svarsjetongene de satser på.
Alle har valgt og det viser seg at alle har valgt C, mens Tone også har lagt ned A. «Hahahaha! A kan jo umulig være riktig, halve Norges befolkning går jo på kolesterolsenkende medisiner!» ler Remo. «Ånei! Var det ikke det som var svaralternativet da?! Det var det jeg mente» forsvarer Tone seg med. «Det var nok et lurealternativ det der ja… « smiler Kathrine.
Da blir det 10 poeng til alle unntatt Tone, som ikke får noen poeng da hun hadde et galt svar.
Andre eksempler på oppgaver:
Hva er riktig om de amerikanske elvene?
A: Missouri-elvens kilde er i Rocky Mountains
B: Hudson-elven renner ut i Stillehavet
C: Mississippi-elven regnes som den lengste elven i USA
D: Yukon-elven munner ut i Beringhavet
Hva er fakta om hastigheter:
A: Lydens hastighet er cirka 340 meter pr sekund i luft
B: Geparden regnes som verdens hurtigste pattedyr
C: Den elektriske ldningen i lyn forplanter seg hurtigere enn lyset
D: Verdens raskeste hurtigbåt holder en marsjfart på 115 knop
Oppsummering
Rent spilldynamisk er ikke dette spesielt originalt eller nyskapende, men det er kjent og velfungerende. I denne typen spill er det jo ikke det spilltekniske, men derimot oppgavene som er i fokus. Og oppgavene er ganske finurlige og artige. For voksne med ingeniørutdannelse er det sikkert ikke all verdens utfordring, men mange av oss andre kan nok bli slått av en ungdom som er Newton-fan. Et trivelig kunnskapsspill med annderles spørsmål og temaer.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses