Novem

BSG poeng | 54/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Gil Druckman
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Pris:
- 298,-
- Tidsbruk:
- 20 - 30 minutter
- Målsetting:
- Sikre flest poeng ved å samle inn brikker etter tur
- Passer for:
- Dilemma-fans
- Spilldynamikk:
- Legg ut en markør for en rad, den andre for en kolonne og ta brikken i krysningspunktet
- Forbredelser:
- Plasser ut brikkene etter system oppgitt i reglene
- År:
- 2008
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/site/product.php?Product_number=02582&category=Strategy&lang=NO
Innhold
1 spillbrett
18 brikker med tall
1 sett markører for radene (A, B, C)
1 sett markører for rekkene (1, 2, 3)
Design/Tematikk
Dette er et abstrakt strategispill, og har således ingen tematikk.
Novem har derimot en ide som er velkjent i denne sjangeren; ”Prisoner’s dilemma”. Dette konseptet blir mye brukt i både økonomisk og matematisk teori, og mange finner det interessant.
Spillets komponenter er meget bra, med brikker og brett i tre og markørene omtrent som normale sjetonger.
Designmessig legger man seg opp til en elegant og forseggjort stil både på esken og innholdet ellers. Det skal være stil må vite når det skal presenteres et abstrakt spill. Med delikate farger og praktisk bilde, som strengt tatt viser hele spillet, burde det ikke være noen overraskelse når du tar av lokket.
Målsetning
Sikre flest poeng ved å plukke inn brikker i krysningspunktet mellom radene og rekkene som hver spiller kontrollerer den ene delen.
Regler/Spilldynamikk
Brettet må gjøres klart før spill, og det betyr at brikkene må stables 2 i høyden og plasseres ut på brettet. Reglene for dette er at hvert par med brikker må til sammen bli 10, og hver rad/rekke må sammenlagt være 15.
Deretter tar den ene spilleren markørene merket enten A, B, C eller 1, 2, 3 og den andre spilleren de andre. I tillegg må de bli enige om hvem som skal være den angripende spilleren i første runde. Denne spilleren får en ekstra markør som betyr at han/hun er angripende spiller. Denne markøren går frem og tilbake mellom spillerne etter hver runde.
I runden velger angripende spiller en av markørene, som holdes skjult i hånden, og legger denne ned på bordet med billedsiden ned. Den andre spilleren gjør det samme, og når begge har lagt ned sin markør for runden snus de samtidig. Ettersom den ene markøren angir rekke og den andre rad, vil det være et krysningspunkt hvor det ligger en brikke. Denne brikken plukkes så inn av den angripende spilleren og fungerer samtidig som poeng. Brikkene som tas inn legges med billedsiden ned foran spilleren.
Den angripende spilleren fra første runde gir nå markøren til den andre spilleren og spillerne bytter roller. Om det ikke skulle være noen brikke igjen i krysningspunkt får rett og slett spilleren ingen brikke.
Spillet fortsetter på denne måten inntil en rad eller rekke er tom for brikker. Da viser og legger spillerne sammen og viser frem sine brikker. Spilleren med flest poeng vinner.
Typisk spillrunde
Kathrine begynner som angripende spiller, og både hun og Remo legger ned sine brikker. Kathrine smiler når det viser seg at Remo hadde valgt rekke A og hun hadde lagt ned rad 2, og hun kan plukke inn en 7’er. Angrepsmarkøren gis til Remo, og de velger markører igjen. ”Det var som bare… var jeg for grådig nå” sier Remo til seg selv, når det viser seg at han har lagt ut rekke B og Kathrine rad 1, og han kun kan plukke inn en 4’er. Kathrine blir igjen angripende spiller, og det viser seg at hevnen ble søt da hun får brikken i skjæringspunktet mellom 3 og C, som er en 1’er.
Oppsummering
Det er ikke så mye mer å si om Novem, med unntak av at navnet betyr 9, som er naturlig da brettet har 3×3 felter. Reglene er svært enkle og selve spillideen er klassisk. Hovedpoenget er å ”outsmarte” motstanderen din, og det leder ganske fort til mange situasjoner hvor en blir sittende å tenke; jeg vil ha den brikken, og da må jeg legge ut den markøren, men det vil jo motstanderen min ant og legge ned den eller den markøren og da blir jeg kun sittende med den eller den brikken… jeg må nok heller prøve den rekke/raden der, og satse på a motstanderen tror jeg vil legge ned markøren for den tredje raden/rekken… osv, osv.
Novem er et spill som vil fengsle en del spillere, men samtidig være et spill mange blir ganske fort lei. Det er ikke nok variasjon i spillet til at levetiden blir særlig lang. Men, er du den som stortrives med spill hvor sannsynligheten for analyseparalyse er stor, og liker gjentagelser så kan dette være verdt å ta en titt på.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET