O'ling

BSG poeng | 40/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Zandji
- Utvikler:
- Pascal Nivesse
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 15 - 30 minutter
- Målsetting:
- Fange motstanderens hovedbonde
- Passer for:
- Ledere i bondeopprør
- Spilldynamikk:
- Plasser ut 3 bønder i forlengelse av rekken(e) dine
- Forbredelser:
- Sett ut hovedbonden i et hjørne
- År:
- 2004
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.ludiquementvotre.com/
I dette tilfellet så er ikke designet for innbydende, men helt greit. Kvaliteten på brett og brikker er bra, i solid plastikk. Brettet er kvadratisk med masse små ”topper” som en plasserer bøndene på.
Reglene er i seg selv er svært enkle, men ikke akkurat soleklart skrevet så vi måtte faktisk søke litt på nettet før vi ble enige. Samtidig fant vi ut at det faktisk var svært lite informasjon å finne om det på nettet. Ideen er at hver spiller starter med å plassere ut sin store hovedbonde på et av brettets hjørner. Deretter setter en ut 2 bønder til som må danne en lenke tilbake til hovedbonden. Hver runde deretter setter spillerne ut 3 nye bønder, som stadig må bygge videre på lenken. Når spillernes forskjellige lenker nærmer seg hverandre, kan en plassere sine bønder over motstanderens. Dette kan kun gjøres èn gang, samtidig tar en da fra den samme motstanderen litt av fremdriften. Dette fortsetter til en av spillerne kaprer motstanderens hovedbonde.
Også for dette spillet er det relativt meningsløst å gjennomgå en typisk spillrunde, hovedsakelig fordi det blir ganske kjedelig lesestoff.
I utgangspunktet virker ideen for så vidt grei, men det er et par sider ved det som definitivt gjør dette til en ganske begredelig affære. For det første er det førstespillfordelen. Denne spilleren har alle fordeler i å bygge sin lenke, og kan angripe eller holde distansen til de(n) andre lenken(e). For det andre er det nærmest umulig å komme tilbake. På denne måten blir det kun et spill for å drøye det uunngåelige. Og det er jo ikke akkurat interessante sider ved et spill.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET