Oltre Mare

BSG poeng | 71/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Lautapelit
- Utvikler:
- Emanuele Ornella
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Strategispill
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 90 minutter
- Målsetting:
- Tjene mest penger gjennom handel
- Passer for:
- Middelhavsfarere med sans for handel
- Spilldynamikk:
- Sjekk korthånden, bytt/kjøp varekort, spill ut varekort, gå igjennom de 4 handlingene, legg varekortene i frakten
- Forbredelser:
- Bland alle havnemarkørene med billedsiden ned og plasser dem deretter på havnene og snu dem. Finn en havn til hver spiller og del ut 4 varekort til hver
- År:
- 2004
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/Homepage.Amigo
Innhold
1 spillebrett
5 oversiktskort
96 varekort
1 Venezia-kort
40 prestisjekort
1 startspillermarkør
32 havnemarkører
5 minusmarkører
5 skipsspillermarkører
5 x 1 trekuber
Design/Tematikk
Spillet er lagt til oldtidens middelhav, hvor spillerne er konkurrerende kjøpmannsfamilier. De reiser fra havn til havn i regionen, hvor de laster og losser varer, representert med kort. Alt innhold er av god tysk standard, hvor det i tillegg er lagt til modellskip som spillermarkører av samme type som brukes i miniatyrspillet Pirates. Varekortene er viktige i spillet og gir mye informasjon, som kanskje gjør overblikket litt vrient i begynnelsen, men som en blir vant til etter hvert.
Målsetning
Målet er å sitte igjen med så mye penger (ducater) som mulig, som typisk skaffes til veie gjennom samling av kort i serier.
Regler/Spilldynamikk
Hver runde går spillerne gjennom følgende 5 faser; sjekker kortbegrensningen, kjøpslår, spiller kort, gjennomfører handlinger og losser skipet.
Hvert tidligere spilte kort, som blir liggende på toppen av bunken, med lossede varer, har et nummer mellom 3 og 6. Dette nummeret avgjør hvor mange kort spilleren får ha på hånden. Hvis en har flere enn tillatt, må disse kastes i en piratbunke, som gir minuspoeng på slutten av spillet.
Deretter kan spilleren bytte kort med de andre, og kjøpe nye kort. Når en kjøper kort, kan en velge å kjøpe kort fra den normale trekkbunken eller fra piratbunken, for på den måten å senke de fremtidige minuspoengene.
Etter byttingen, skal det spilles ned kort. Hvor mange er også avhengig av toppkortet fra forrige runde. Og en må spille akkurat så mange kort, verken mer eller mindre. Utvikleren har også forsøkt å stimulere til bytting, gjennom å innføre markører til den som bytter med spilleren hvis tur det er. Disse blir igjen premiert med poeng ved scoring.
Når kortene er blitt lagt ned, skal kortenes handlinger gjennomføres. Hvert kort har 2 av 4 symboler på seg, og her og en skal gjennomføres. Dukater gir poeng, i økende grad jo flere kort med samme symbol. Pirater gjør at en må trekke kort fra trekkbunken og legge dem direkte i piratbunken uten å se på dem. Kort gjør at du trekker opp nye kort til hånden. Sist, men ikke minst, er det seglsymboler, som gjør at en kan flytte skipet på brettet.
Akkurat det siste er litt viktig, da en får havnemarkøren som ligger på havnen om en førstemann til den. Disse markørene gir en av flere fordeler som, dukater, unngå piratkorttrekking, betale mindre ved kortkjøp etc.
Så avsluttes turen ved at kortene som ble lagt ned må plasseres i lasten. Ettersom rekkefølgen på kortene i denne bunken er avgjørende for fremtidig scoring. Hovedpoenget, som i Bohnanza, er å skape rekker av kort av samme type, hvor det typisk gir større uttelling å ha mange.
Det er to scoringsrunder i løpet av spillet, en rundt midtveis og en når spillet er over. Poeng gis til de med flest byttemarkører og rekker med like kort i lastebunkene.
Typisk spillrunde
Etter at spillet er satt opp, med havnemarkører og spillerne har fått starthavn og 4 kort, starter Remo. Ettersom alle startkortene gir spillerne mulighetene for en starthånd på 6 kort, trengs det ikke noen sjekking av kortbegrensning i første runde. Han går derfor direkte til handelsfasen. ”Er det noen som har noe salt de vil bli kvtt?” spør Remo. ”Lite trolig fra meg ihvertfall som også har en salthavn” sier Hege. Ingen av de andre reagerer, så Remo bestemmer seg for å kjøpe 3 kort. ”Det var jo greit, da kan jeg følge opp startkartet” sier Remo, og spiller ut det ene kortet han har lov til, som også er et saltkort. Kortet han legger ned tvinger ham til å trekke et kort til og flytte skipet sitt en havn. Han velger og flytt til Constantinopel og sikrer seg markøren som ligger der. Den gir ham muligheten til tjene dukater hver runde etter formelen ”navigasjonsevne – 3”.
Kathrine overtar turen. Hun velger også å kjøpe 2 kort, før hun legger ut et olivenkort. ”Du gidder altså ikke bytte noe med noen” kommenter Tore. Hun er derfor ferdig med de første 3 fasene, og skal nå kun gjennomføre handlingene som bestemmes av kortet. Først får hun 1 dukat for hvert duaktsymbol på kortene hun la ned, men det er denne gangen kun et. Deretter skal hun flytte skipet 1 havn og flytter seg til Venezia, hvor hun sikrer seg en god butikk markør. Denne markøren gir henne fordelen av et ekstra dukatsymbol ved beregning av inntjening i den forrige fasen.
”Er det noen som vil bytte litt oliven med meg?” spør Tore. ”Jeg har oliven, men hva vil du gi tilbake?” spør Remo. ”Keramikk” foreslår Tore. ”Er det eneste du har?” forsetter Remo. ”Ja” svarer Tore. ”Ja vel, da får du heller få dette kortet da” sier Remo. Siden Remo gjorde et bytte med Tore, får han en statusbrikke. Tore fortsetter med å legge ned et olivenkort, med et dukat- og et kortsymbol på. Dette gjør at han får en dukat og et kort.
”Det er vel ingen som har salt, så jeg kan vel like godt kjøpe 2 kort” sier Hege. ”Det holdt jo ikke, så jeg kjøpet et til” sier hun lett fortvilet. Det hjelper tydeligvis ikke, for hun legger ned et kornkort. Det gir henne en dukat og rett til å flytte skipet til en nabohavn.
Remo har 6 kort, men kan kun ha 3, etter det øverste kortet i lastebunken sin. Han legger derfor ned 3 kort i sin piratbunke. ”Er det noen som vil bytte bort keramikk? Jeg kan bytte det i korn” spør han. ”Det er helt glimrende – her er kortet” sier Hege. Hun får da en statusbrikke. Remo legger ned de 3 kortene han har på hånden, siden han må på bakgrunn av toppkortet i lastebunken. Etter symbolene på kortene mottar han en dukat, trekker et kort, trekker et kort til piratbunken og flytter skipet 3 havner. Skipet flyttes til Adalia, som gir en ny markør. Denne markøren gir ham rett til å kjøpe kort billigere enn vanlig.
Kathrine fortsetter. Hun har ingen problemer med kortbegrensningen, ønsker ikke å bytte, og legger ned et keramikkort. Kortet gir henne et kort og et kort til piratbunken.
Tore kjøper et kort og spiller ned nok et olivenkort. Det gir ham en dukat og flytte skipet til en ny havn. Markøren han da sikrer seg gjør han slipper å trekke kort til piratbunken.
Hege kan beholde alle 6 kortene på hånden. Hun ønsker heller ikke å bytte kort med noen og spiller ned et kornkort til. Det kortet gir henne et kort og et piratkort.
Oppsummering
Oltre Mare har vært utgitt tidligere i en mindre utgave, og denne utgaven oppfattes kanskje som litt oppblåst. Grunnmekanikken i spillet er egentlig ikke noe annet enn et kortspill med fokus på samling av serier, mer bestemt Bohnanza. Det er relativt lite strategi i spillet, men desto mer taktikk. Med dette sagt, må det sies at spillet er gjennomarbeidet kortbyttespill. Kjernespørsmålet blir om repetisjonene i spillet blir interessant nok når spillet gjerne strekker seg mot, og gjerne over, 90 min…
HVA MENER LESERNE OM SPILLET