Phase 10

BSG poeng | 57/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Fundex
- Utvikler:
- Kenneth Johnson
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- Kortspill
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Pris:
- 149,-
- Tidsbruk:
- 45 - 90 minutter
- Målsetting:
- Være første spiller til å fullføre de 10 fasene med færrest mulig
- Passer for:
- Rummy-fantaster
- Spilldynamikk:
- Trekk et kort, legg eventuelt rundens krav, og legg ut et kort
- Forbredelser:
- Stokk kortene og del ut 10 til hver spiller
- År:
- 1982
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/site/fp.php?lang=NO
Innhold
4 x 24 spillkort (2×1-12)
4 Skip-kort
8 jokere (2 i hver av de 4 fargene)
2 referansekort
Design/Tematikk
Phase 10 har intet tema, men er et rent kortspill som veldig mange vil føle seg hjemme med, da det nærmest er en kloning av de tradisjonell gin/rummy-spillene.
Kortene er av passe kjip kvalitet og vil definitivt ikke vare evig, men fargene er ganske tydelig og bør ikke skape store problemer for de som sliter med fargesynet. Det er ikke plasttrekk på kortene, så de vil ikke trives om det skulle søles noe på dem, og det skal ikke så mange spill til med potetgullfingre før stokken vil bli vanskelig å stokke.
Det grafiske uttykket på eske og kortbakside er heller ikke akkurat noe som roper spillglede, men det er nok helt greit.
Reglene er, som ofte med amerikanske spill, svært nøye og lett gjentagende, slik at det ikke blir noen rom for tvil. Dette gjør at det blir litt mer å lese, men til gjengjeld kan en spillet når de er lest.
Målsetning
Være første spiller til å fullføre alle de 10 fasene, og da helst med færrest mulig straffepoeng.
Regler/Spilldynamikk
Phase 10, spilles altså over 10 faser, hvor hver fase har et krav. Disse kravene er som føger:
Fase 1: 2 x 3 like (sett)
Fase 2: 3 like + straight med 4 kort
Fase 3: 4 like + straight med 4 kort
Fase 4: straight med 7 kort
Fase 5: straight med 8 kort
Fase 6: straight med 9 kort
Fase 7: 2 x 4 like
Fase 8: 7 kort i samme farge
Fase 9: 5 like + et par
Fase 10: 5 like + 3 like
Hver spiller får utgitt 10 kort ved runden start, og bytter kort ved å trekke det øverste kortet fra trekkbunken eller avkastbunken hver omgang, for deretter å kast et kort på avkastbunken. Målet med dette er å samle inn kort for å fylle kravet for den fasen man er i.
I tillegg til de 2 settene med 12 kort i fire farger, er det 2 jokere i hver farge, og disse brukes som hva som helst i forhold til kravene en jobber mot. Og det er 4 Skip-kort, som rett og slett gjør at du bestemmer at en spiller må stå over sin tur.
Spillerne må samle hele kravet for fasen på hånden, og legge ut alle kortene samtidig. Kortene en eventuelt sitter igjen med, må en kvitte seg med ved enten å få byttet dem inn i kortene en selv har lagt ned eller som de andre spillerne har lagt/legger ut senere. Dette vil si at om en spiller legger ned tre 5’ere og tre 11’ere sitter han/hun igjen med 4 kort. Disse fire kortene kan kun byttes ut eller legges ned på sine egne sett eller de andre spillernes sett eller straighter etter hvert som de legger ut sine krav. Runden fortsetter inntil en av spillerne kvitter seg med sitt siste kort. Alle som da har lagt ned kravet for den aktuelle fasen, skal i neste runde gå til neste fase, mens de som ikke klarte det, må spille fasen på nytt. I tillegg noteres det poeng for gjenværende kort på hånden; 1-9= 5 poeng, 10-12= 10 poeng, Skip-kort = 15 poeng og jokere = 20 poeng. Disse poengene er ikke nødvendigvis viktig i seg selv, men vil være avgjørende om 2 eller flere spillere fyller kravene til fase 10 i samme runde.
Jokerne kan brukes som hva som helst, men må inngå i sett eller straighter som minst inneholder ett normalt kort. Kravene er minimumskrav, så en kan altså eksempelvis i første fase legge ned 2 sett hvor det ene er 3 like og det andre har fem like.
Dette var stort sett alt, men det er viktig å få med seg at det altså er vanlig at gjerne alle spillerne jobber mot forskjellige krav i forskjellige faser i samme runde. Dette er noe av moroa med spillet, og siden de senere fasene har ”vanskeligere” krav er det et naturlig handicappingsystem i spillet. Og, ikke minst; straightene behøver ikke å være i en farge – det er kun tallene som betyr noe!
Typisk spillrunde
Det blir ikke særlig spennende lesning å lese om at en spiller trekker kort og legger ut kort inntil plutselig å legge ned kravet for runden, så vi lar dette foregå i din fantasi.
Oppsummering
Alle som har spilt Rummy/Rummikub eller andre avarter av rummy-spill vil umiddelbart kjenne seg igjen i Phase 10, og reglene er svært enkle og intuitive. Strengt tatt kan en spille dette spillet med to helt vanlige kortstokker, hvor jokerne som følger med er Skip-kortene og kongene er jokere. Hovedgrunnen til at det kan være et poeng å kjøpe dette spillet er at fargene er enklere å holde orden på.
Det finnes også bedre utgaver av spillet; deLuxe og Master, hvor deLuxe utgaven gir kortholder og blokk med poengark og noen flere varianter. Master utgaven har inkludert 2 sett med fasekort, som gjør det enklere å holde orden på fasen man er i, men også nye regler. Først og fremst kan en nå spille fasene etter som en selv ønsker, og det er også laget en regel om at en kan ta vare på ett kort til neste runde.
Spillet er nok i ferd med å passere sin middagshøyde hva aktualitet gjelder, da spillet er ganske ensformig, har høy hellfaktor og noe langt. Esken sier 45 min, men vi har sjelden holdt på mindre enn en time og oftere opp mot 90 min. For mange vil det være altfor lenge for et spill som er så hellbasert som dette Phase 10 faktisk er.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET