Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Phoenix

Phoenix
BSG poeng 69/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Descartes Editeur - Eurogames
Utvikler:
Amanda & Zach Greenvoss
Distributør:
Ute av produksjon
Kategori:
2 mannsspill Abstrakt strategi Familiespill
Antall spillere:
2 - spillere
Tidsbruk:
20 - 30 minutter
Målsetting:
Ha flest poeng etter 3 runder
Passer for:
Mastermind fans
Spilldynamikk:
Spill ett kort, rokker dine brikker eller kubene
Forbredelser:
Trekk og plasser ut kubene, trekk og plasser ut brikkene til hver spiller, gi hver spiller 5 kort
År:
2003
Språk:
Engelsk

Innhold
Spillbrett
6 lysspektrum kuber i forkjellige farger
30 brikker fordelt på 5 av hver av de 6 fargene
50 kort
1 tøypose

Design/Tematikk
Detter er et abstrakt spill, helt uten noe tema, men er ikke nødvendigvis et rendyrket strategispill.

Spillets grafiske uttrykk er vel heller stusselig, med et brikkekaos i lyse, nærmest blasse pastellfarger. Det gir helt klart utrykk av ikke å ha noe tema, men ingen ide om hva spillet egentlig er. Dette kan umulig ha gjort spillet noen tjeneste den gang det ble utgitt.

Spillets komponenter er av helt grei europeisk standard, med trebrikker og et plastdekket brett. Kortene er av noe enklere kvalitet, men greie nok.

Regelboken er på fire språk, og reglene er beskrevet over 6 sider, hvorav 2 er en gjennomgang av hvert enkelt kort. Språket er enkelt og tydelig, så det blir ingen spørsmål om hvordan det skal spilles etter gjennomlesning. Kortene har også symboler som letter forståelsen og hukommelsen.

Målsetning
Spillerne konkurrerer om å sikre flest poeng over tre runder, ved å omrokkere sine brikker slik at de står i samme rekkefølge som spektralkubene.Brettspillguiden tester brettspillet Phoenix

Regler/Spilldynamikk
Ved spillets start trekkes en og en av de firkantede spektralkubene ut av posen og plasseres i rekkefølge på feltene på midten av brettet. Dernest trekkes det en og en brikke til hver spiller i rekkefølge inntil de 10 plassene på hver side av brettet er fylt. Dernest stokkes kortbunken og det gis 5 kort til hver spiller.

Spillerne skal gjennom å spille ut kort flytte på sine brikker til alle står i den samme rekkefølgen som spektralkubene. Av denne grunn er ikke spillet et rent strategispill, det er for mye hell involvert. Det er totalt 11 forskjellige kort i forskjellig antall:
Flytte x kort – En flytter en brikke x felter til høyre eller venstre og skyver alle brikkene den hoppet over i motsatt retning.
Bytt x – En bytter om på to brikker x felter fra hverandre, de bytter altså plass.
Endekort – I reglene står det at man her skal bytte om på de to brikkene i hver ende på samme måte som med byttekortene. Men, utviklerne av spillet har kommet med en errata av dette og mener noe ble misforstått i oversettelsen tilbake fra fransk til engelsk. Meningen var at en flytter en brikke fra enden til den andre og således skyver på alle de andre. Denne regelen virker helt klart mer fornuftig og gjør kortet mer anvendelig.
Endre 1 – gir spilleren mulighet til å bytte om på to spektralkuber.
Endre 2 – gir spilleren mulighet til å flytte en spektralkube som om en flytter sine brikker
Utveksling – spilleren kan bytte en av sine brikker med motstanderens tvers over brettet, altså i samme relative posisjon.

Etter å ha spilt et kort trekker spilleren ett nytt. Runden er over når en av spillerne har satt alle sine brikker i den samme rekkefølgen som spektralkubene er i. Dette tar normalt ca 10 utspill. Begge spillerne får da poeng etter følgende;
Være den som fullfører 5 poeng, har alle fargene blant sine brikker 4 poeng, har 3, 4 eller 5 brikker i samme farge på rad gir 2, 3 eller 4 poeng.

Typisk spillrunde
Ylva begynner med å trekke opp en og en lysspektrumkube til midten av brettet, de blir stående i følgende rekkefølge; lilla, gul, blå, oransje, grønn og rød. Deretter trekker hun opp en og en brikke til hver av spillerne til de har ti hver. Ylvas rekker ser slik ut; blå. grønn, gul, rød, gul, blå, gul, rød, grønn og grønn. Lars Eriks rekke ser slik ut; lilla, grønn, rød, lilla, blå, rød, gul, oransje, oransje og lilla. Ylva fortsetter med å stokke de 50 kortene og deler deretter ut fem kort til hver.

Lars Erik starter med å legge ut et flytt to kort, flytter sin lilla fra plass fire til plass to og de to andre brikkene skyves til venstre. Han avslutter med å trekke et nytt kort. Ylva spiller ut et flytt tre kort, og flytter rød på plass fire til plass en, de hun hoppet over skyves til høyre.

Lars Erik spiller også ut et flytt tre kort, rød fra posisjon fire flyttes til posisjon syv og brikkene skyves til høyre. ”Nå glemte jeg nesten å trekke kort” utbryter Lars Erik før Ylva legger ut sin flytt to kort. Hun flytter gule fra posisjon syv til posisjon fem og ved å skyve en gul og en blå mot høyre, har sine tre gule på en rekke.

LBrettspillguiden tester brettspillet Phoenixars Erik legger ut bytt en kort, rød på posisjon fem bytter plass med gul på seks, dermed er hans røde brikker samlet. Ylva spiller ut et bytt to kort som hun bruker til å bytte rød på plass åtte med grønn på plass ti.

”Hi, hi, takk for det” ler Lars Erik og legger ut et veksle kort, der han veksler sin lilla tier med Ylva sin røde tier. ”Akkurat, så du er på krigsstien” svarer Ylva, ”er ikke det litt tidlig…” fortsetter hun. Som legger ned ett bytt en kort og bytter blå på posisjon to med grønn på posisjon tre.

Lars Erik spiller ut et bytt to, og flytter den grønne på posisjon tre med gule på posisjon fem. Ylva spiller ut et veksle kort og bytter tilbake den rød brikken på posisjon ti, som Lars Erik vekslet et par runder tidligere.

Lars Erik spillere ut et bytt tre kort, og bytter rød fra posisjon syv med lilla på posisjon ti. Ylva spiller et ende kort, og flytter sin røde på posisjon en til posisjin ti og skyver alle brikker et hakk mot venstre.

Lars Erik spillere ett endre en kort, og bytter om den oransje spektrumkuben på plass fire med den grønne på plass fem. ”Så da endret du altså koden vår, men det gjør egentlig ingen ting, siden jeg ikke har noen oransje” sier Ylva. Som spiller et nytt ende kort, og flytter den grønne fra posisjon en til posisjon ti og skyver alle brikkene mot venstre.

Lars Erik spiller et bytt to kort, og bytter den grønne fra posisjon fem med lilla på posisjon syv. Ylva spiller et bytt to, og bytter den grønne på posisjon åtte med den røde på posisjon ti.

Lars Erik spiller et bytt en kort, og bytter posisjon på den røde sekseren med den grønne på syv. Ylva spiller et bytt to kort, og bytter den blå på posisjon en med den gule på posisjon tre.

Lars Erik spiller ut et flytt to kort, og flytter lilla på posisjon fem til posisjon tre og skyver mot venstre. ”Da vinner jeg da” sier Ylva og legger ned bytt ett kort, og bytter blå på posisjon tre med den blå på posisjon fire.

Lysspektrumkubene står nå i denne rekkefølgen; lilla, gul, blå, grønn, oransje og rød til slutt. Ylvas brikker har denne rekkefølgen; tre ganger gul, to ganger blå, tre ganger grønn og to ganger rød. Hun ser bort fra fargene hun ikke har og har derfor plassert alle sine brikker riktig i henhold til spektrumkubene.

Ylva får fem poeng for å ha fullført først, dernest får hun to poeng for å ha tre gule på rad og to poeng for å ha tre grønne på rad, totalt ni poeng. Lars Erik får fire poeng fordi han har alle fargene blant sine brikker og to poeng for å ha tre lilla på rad, altså seks poeng total. Brikken legges tilbake i posen og kortene stokkes og det spilles to runder til.

Oppsummering
Phoenix er ikke ment som et nytt sjakk, så abstrakte strategi entusiaster kan lete etter noe annet, men spillet har denne ”en runde til” følelsen som nok gjør at mange kan trives med det. Et fullt spill tar ikke mer enn 20-30 minutter, og en kan alltids unnskylde seg med at en fikk dårlige kort. Det er selvfølgelig ikke alltid sant – det er mulig å gjøre dårlige valg i spillet også!

Spillet fungerer bra som et ventespill eller når man bare skal ha en rask runde med noe før en skal lage middag eller skal se på nyhetene. Det burde ikke skremme noen.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.