Pirate's Cove

BSG poeng | 75/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Days of Wonder
- Utvikler:
- Paul Randles & Daniel Stahl
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- BSG Anbefaler Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Pris:
- 500,-
- Tidsbruk:
- 60 - 90 minutter
- Utmerkelser:
- 2002 - 9. plass, Deutscher Spiele Preis
- Målsetting:
- Samle flest berømmelsespoeng
- Passer for:
- Sjøulker som er for gamle til Sabeltann
- Spilldynamikk:
- Reis til øya en ønsker, utkjemp eventuelle slag, plyndre øya, oppgrader skipet
- Forbredelser:
- Fordel skip, stokk skattekortene og aksjonskortene
- År:
- 2003
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.daysofwonder.com/
Days of wonder holder kvaliteten oppe også denne gangen. 5 skipsbrett, 60 skattekort, mynter og skattekister i tre, 7 skipsbrikker, 42 krokort og en flott spillebrett med masse farger og artige tegninger.
Regelheftet er litt mer omfattende enn ”Ticket to ride”, men absolutt intet å bli skremt av. Det følger opp den rekken av svært gode regelhefter, med god gjennomgang, eksempler og ikke minst glimrende grafikk.
Spillets mål er artig nok å bli den mest beryktede piraten på de syv hav. Dette skjer ved at spillerne bekjemper hverandre, mer berømte pirater og plyndrer øyer i havet. Mest lukrativt er det å plyndre eller bekjempe mer berømte pirater. Men, for å kunne plyndre må en være alene på øya. Derfor blir det et sjøslag først, om to pirater har valgt den samme øya.
På brettet er det 5 øyer med skatter å plyndre, 1 øy hvor plyndrede skatter skal graves ned og fristedet ”Pirate’s Cove”. På hver av de 5 første øyene er det i tillegg til skatter, muligheter til forbedringer av skipene. Hver spiller har et skipsbrett foran seg, som angir hvor bra båten er på 4 forskjellige områder; seil, mannskap, kanoner og skrog. På den første øya kan en skaffe seg krokort, som gir fordeler på flere måter. På øy to kan en forbedre skroget. På øy tre kan en forbedre seilene. Øy fire gir mulighet til å forbedre kanonene, mens en kan forbedre mannskapet på øy fem. På øy seks kan en kun begrave sine plyndrede skatter og på denne måten gjøre seg mer berømte. ”Pirate’s Cove” brukes kun til å komme seg unna sjøslag og reparere skader. På hver av øyene med skatter ligger det 12 skattekort, hvorav ett snus hver runde. Kortet angir hvor mange poeng, skattekister, gull og krokort en mottar ved å plyndre denne øyen denne runden. ”Hvordan bestemmer en hvilken øy en kommer til da?” spør en utålmodig Ylva. ”Jo, det er greit nok. Hver spiller har et navigasjonshjul, hvor det er en pil som kan settes mot den avbildede øya en vil til” svarer Kathrine.
Hver runde består av følgende faser; Snu øverste skattekort på hver øy. Deretter Navigasjon, hvor spillerne bestemmer seg for hvor en vil dra. Så er det eventuelle kamper. Etter at kampene er gjennomført plyndres øyene. Så kan skipene oppgraders og runden avsluttes med at skipet til den berømte piraten flyttes en øy fremover og spillerne må dumpe eventuelle skatter båten ikke kan holde.
Vi hopper inn i spillet i runde 6, hvor alle spillerne har fått endret skipet sitt, og ikke minst erfart noen bitre kamper som også har skadet flere av skipene som har tvunget dem til flere kamper da det typisk har vært det samme området på skipene som har vært angrepet. Alle har så vidt rundet 20 poeng, med unntak av Remo, som enda ikke har vært og gravd ned noen skatter enda.
Først snus skattekortene. Deretter velger spillerne skjult på navigasjonshjulet sitt. Når alle har bestemt seg snus hjulene samtidig, og alle flytter skipene sine til øyene de har valgt. Remo har valgt å reise til øy 6, hvor han kan grave ned skattene sine. Kathrine har valgt å reise til den femte øya, hvor den svært berømte ”Flygende Hollender” også er. Lars Erik vil til den første øya, og Ylva har valgt samme øy som Kathrine.
”Ja vel, så har alle forflyttet seg. Og det blir en liten kamp om hvem som får gå i land på øy 5” sier Remo med et skadefro smil. ”Begge spillerne må angripe den berømte piraten før de eventuelt kan angripe hverandre” forklarer han videre. ”Den Flygende Hollender” har flest seilpoeng og får derfor gå først. På kortet dets står det at det angriper skipet med flest mannskap og med 4 terninger. ”Alle de skipene til de berømte piratene kan kun angripes i skroget. Og akkurat dette skipet får igjen 3 skadepoeng på slutten av hver runde” sier Lars Erik. Ettersom Kathrine har 4 mannskap, blir hun målet for den berømte piraten, som kaster to 5’ere, en 3’er og en 2’er. Siden 5’ere og 6’ere er treffer, så vil dette si at Kathrine skades med 2 steg bakover på mannskapslinjen sin. Kathrine har flere seilpoeng enn Ylva, så hun er nestemann. ”Normalt ville jeg nå kun ha hatt 2 kanoner å skyte med siden hva en angriper med er avhengig av kombinasjonen av mannskap og kanoner. Men, jeg har heldigvis hjelp av papegøyen til Billy Bones, som gjør at jeg alltid kan skyte med alle mine kanoner” sier en litt oppskjørte Kathrine. Hun kaster 4 terninger og treffer med alle. ”Der fikk jeg heldigvis litt hjelp, men jeg har bare 2 terninger å bruke. Så nå gjelder det!” mumler Ylva og kaster en treff og en bom. Siden hun nå senket ”Den Flygende Hollender” får hun like mange berømmelsespoeng som hun får terningøyne ved et terningkast. Hun får 4 poeng. Med den berømte piraten ute av spill, forsetter kampen mellom de to spillerne.
”Kathrine traff med to skudd mot hollenderen, så papegøyen har forlatt henne” minner Ylva om. ”Joda, men jeg spiller ned dette kortet som gir meg treffer på 3, 4, 5 og 6” gliser Kathrine. Hun sikter på Ylvas skrog, som kun tåler en treff til, og treffer naturlig nok. ”Da er Ylvas skip satt ut av spill, og hun må gjøre retrett til ”Pirate’s Cove” for å reparere skadene” sier Kathrine, som også mottar et poeng for å ha jaget Ylva fra slaget.
Så er det plyndringstid! Remo leverer inn 8 skattekister, men beholder alle myntene siden han er på øy 6. Dette betyr 8 poeng, og han entrer tredjeplassen. Kathrine plukker opp 7 gullmynter og 4 skattekister. Lars Erik får 3 poeng, 3 mynter og 1 kiste. Ylva derimot må først betale 2 mynter for å reparere skipet sitt, og kan deretter velge om hun vil ha 2 mynter og 1 krokort eller 2 krokort. Hun plukker opp 2 krokort.
Deretter kan alle som står på en øy som tillater det oppgradere skipene sine. Remo kan oppgradere hva han vil, men må betale dobbel pris. ”Da blir det 4 mynter mot mer skrog” sier han. Kathrine får mer mannskap og Lars Erik kjøper 2 krokort. Ylva får ingen slike muligheter.
Krokortene er viktige i dette spillet, men de trekkes jo tilfeldig. Blant kortene er det 6 forskjellige typer kort; papegøyekort, mesterverkkort, hendelseskort, slagkort, bredsidekort og berømmelseskort. Disse kortene brukes i ulike faser av spillet, og er stort sett selvforklarende.
Pirate’s Cove er et godt familiespill, om enn ikke av de mest strategiske. Det er det for mye tilfeldigheter til. Men, det er stort rom for taktiske trekk og ikke minst vurdering av hva i svarte motstanderne har i sinne! Særlig er dette viktig i valget av hvilken øy en skal reise til. En er ofte ”tvunget” til å prøve å komme seg til øyene der en kan oppgradere de mest skadde delene av skipene, og hvis det er flere som må til samme øy, blir det jo kamp igjen.. Spilldynamikkene er svært godt integrerte og det blir ofte en jevn og spennende kamp om poengene. Valgets kval dukker jevnlig opp i spillet og det er jo ofte et godt tegn.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET