Quicksand

BSG poeng | 67/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Fantasy Flight Games
- Utvikler:
- Stefano Cavanè
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Pris:
- 250,-
- Tidsbruk:
- 15 - 30 minutter
- Målsetting:
- Få din hemmelige oppdager gjennom jungelstien og til tempelet først
- Passer for:
- Villmarkes sønner som trives bedre i sofaen enn i skogen
- Spilldynamikk:
- Spill ut kort, flytt brikken, trekk nye kort
- Forbredelser:
- Sett sammen brettet og stokk kortene
- År:
- 2003
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.fantasyflightgames.com/
Hvis det er denne typen spill du er på jakt etter, så er denne serien absolutt et utmerket utgangspunkt for videre dykk. Vår største innsigelse har så langt vært en noe ”sloppy” oversettelse av reglene fra Midgaard, men dette ser også ut til stadig å gå riktig retning.
Quicksand, som resten av spillene, krever liten plass og holder en bra standard. ”Jeg blir ofte litt betatt av den grafiske delen på disse spillene” sier Kathrine, og setter sammen det lille brettet med jungelstien. Stien består av felter vi skal bevege oppdagerne våre på, og starter bredt men ender med ett felt. Feltene er også utstyrt med piler som viser hvilke retninger oppdageren kan flyttes i fra hvert felt. I tillegg er mange av feltene merket med diverse symboler og farger. Felt med farge gjør feltet til et ”hjemmeområde” for oppdageren av samme farge. Feltene med afrikanske masker gir spillerne mulighet til å kaste kort fra hånden. De siste feltene har en tegning av kvikksand på seg. Hvis oppdageren ender sitt flytt på disse feltene, blir brikken snudd for å markere at den sitter fast i kvikksanden. For å få flyttet brikken videre, må en først snu brikken igjen.
For å kunne flytte brikkene, må en spille ut kort av samme farge som brikken man ønsker å flytte. I tillegg til en stor mengde kort i de 6 forskjellige fargene, er det både ”avgudskort” og kvikksandkort, akkurat som feltene på brettet. ”Avgudskortene” brukes som jokere, og kvikksandkortene brukes til å snu brikker der de står.
”Da er det bare å dele ut en hemmelig oppdagermarkør til hver, så er vi i gang” kommenterer Remo. ”Ettersom det er 6 oppdagere, og bare 4 spillere, vil det si at det er 2 oppdagere ikke har noe eier” sier Hege. ”Ja, siden ingen vet hvem om har hvilken oppdager, er dette et viktig element i spillet” svarer Tore.
Vi får utdelt 6 kort hver, og Tore starter med å spille ut 2 røde kort, og flytter den røde brikken tilsvarende felt. ”Det er nemlig mulig å spille flere kort, men de må være av samme type”, opplyser han. Han avslutter sin tur med å trekke opp til 6 kort igjen. Hege spiller 2 hvite og flytter den hvite brikken tilsvarende, og trekker opp til 6 igjen. ”Ja, da er det vel trolig at dere skal få frem rød og hvit spiller først til tempelet, da” sier Kathrine mens hun spiller ut 1 svart kort. ”Det er jo ikke sikkert at de er så tydelige, da” sier Remo mens også han spiller ut et rødt kort. T
Tore fortsetter med å spille 2 svarte, og flytte den svarte 2 felter og ende på et svart felt. ”Da tror jeg jammen jeg kvitter meg med et blått kort, jeg” kommenterer han, fører han trekker 3 nye. ”Ja, du er i hvert fall ikke blå” sier Hege og spiller ut et blått kort. Kathrine spiller også et blått kort og den blå brikken havner på et gult felt. ”Da kan ikke den gule oppdageren stoppe på dette feltet” mumler hun. Oppdagerbrikkene kan nemlig ikke stå på samme felt, men kan hoppe over andre brikker hvis det spilles mange nok kort. Dette blir viktigere og viktigere ut over i spillet da stien smalner og feltene gjør at det ikke er mulig å flytte brikkene bakover. Når da brikkene blir stående i kø på de smale delene av stien, trengs det mange kort for å komme forbi. Remo spiller 2 avgudskort, og velger å flytte den røde brikken 2 felter frem som da ender på et maskefelt. Han kaster et svart kort, og trekker 3 nye.
”Å, nei du, så lett blir det ikke!” sier Tore og spiller ut et kvikksandkort, og snur derved den røde brikken. Hege spiller 2 hvite og ender flyttet av den hvite brikken på et hvitt felt. Hun kaster et gult kort. Kathrine spiller ut et blått kort. ”Hevnen er søt” sier Remo og spiller 2 kvikksandkort. Ettersom oppdagere som allerede sitter fast ikke kan velges, snur han den hvite og den blå brikken. De tre ledende brikkene sitter nå alle fast i kvikksanden. For å få brikkene i gang igjen, må en bruke et kort på å snu brikken.
Vi fortsetter spillet på denne måten, og blir overrasket når Tore til slutt vinner med den gule brikken. Den ble ikke flyttet over hodet de første 2 rundene.
Quicksand er et annerledes forfølgerspill, hvor det morsomme ligger i at en ikke vet hvilken spiller som har hvilken brikke som oppdrag. Ellers er spillet svært enkelt, samtidig som det kan være underholdende i en familiesetting.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET