Quixo

BSG poeng | 59/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Gigamic
- Utvikler:
- Thierry Chapeau
- Distributør:
- Tantrix Norge
- Kategori:
- Abstrakt strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 10 - 20 minutter
- Målsetting:
- Være den første til å skape 5 på rad
- Passer for:
- Bondesjakkentusiaster som vil ha litt flere dimensjoner
- Spilldynamikk:
- Plukk en terning og skyv den inn fra motsatt side
- Forbredelser:
- Plasser alle terningene med en blank side opp på spillbrettet
- År:
- 1995
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.gigamic.com/index.php?language=1
Innhold
Spillbrett
25 spillbrikker
1 tøypose
Design/Tematikk
Som vanlig for abstrakte spill er det intet tema.
Det grafiske uttrykket til Gigamic er rent, ryddig og pent – noe som vel har bidratt til deres suksess som utgiver av spill som normalt ikke får all verdens oppmerksomhet.
Spillets komponenter holder også, som normalt, svært høy kvalitet, og er utført i tre.
Reglene er enkle og godt beskrevet.
Målsetning
Målet er å være den første spilleren til å danne en rekke med 5 av sine symboler vannrett, loddrett eller diagonalt.
Regler/Spilldynamikk
En enklere spilldynamikk er nesten ikke mulig å forestille seg; hver runde plukker du opp en av kubene med ditt symbol (X eller 0) eller en blank og skyver den inn fra en motsatt side slik at hele rekken/raden blir forskjøvet.
På denne måten prøver du å danne en rekke med 5 av dine symboler. Ved spillets start er alle kubene plassert på brettet med en blank side opp, og første spiller velger hvilket symbol en vil ha og motstanderen får da det andre.
Det er også i dette spillet inkludert regler for spill med 3 og 4 spillere, men dette blir for lite strategisk og desto mer kaotisk og lite oversiktelig, så vi kommenterer ikke denne spill varianten.
Typisk spillrunde
Det gir ingen mening å beskrive en runde av dette spillet.
Oppsummering
Både rent spilldynamisk og rent fysisk fungerer dette utmerket. Men, som i den mer kjente og vanlige 5 på rad, er det også her en betydelig førstespillerfordel. Dette vil si at startspilleren i prinsippet skal vinne, og spille offensivt, mens motstanderen må spille defensivt og vente på at førstespilleren gjør en feil eller overser en trussel.
Det er jo mange som stortrives med dette kjente konseptet, og hvis en ikke er så opptatt med ting som førstespillerfordeler, så er dette et godt spill. I tillegg bør det jo nevnes at fordelen det er snakk om i dette spillet på ingen måte opprettholdes uten å bruke hodet litt.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET