Risk: Star Wars

BSG poeng | 77/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Parker
- Utvikler:
- Ikke oppgitt/Ukjent
- Distributør:
- Hasbro
- Kategori:
- BSG Anbefaler Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 600,-
- Tidsbruk:
- 60 - 120 minutter
- Utmerkelser:
- 2005 - Nominert, BSG-Prisen: Årets Strategispill
- Målsetting:
- Som separatist skal en utslette de to republikkhærene, og som republikk utslette separatisthærene eller planeten keiseren befinner seg på
- Passer for:
- Star Wars tilhengere med sans for terninger
- Spilldynamikk:
- Forsterk, bytt kort, utplasser styrker, invader, forflytt tropper, forflytt skip, endre kommando, trekk kort
- Forbredelser:
- Fordel og sett opp styrker. Stokk og legg opp kortene
- År:
- 2005
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.hasbro.com/games/
Det er masser med ting med i spillet; 2 kortbunker, 4 armeer, 36 skipsmarkører og flere ledermarkører. Alt i bra kvalitet, om enn kanskje skipsmarkørene kunne vært i plast som resten av de militære styrkene.
Regelheftet er omfattende, om enn selve spillet egentlig er ganske enkelt. Noe av dette skyldes at heftet innholder de originale reglene i tillegg til de nye. De er også noe originalt satt opp; samtidig, med alle endringene fra originalen i rød skrift. Om dette er en bra løsning kan sikkert diskuteres, men det fungerer på sitt vis.
Siden kjernen i spillet fremdeles er identisk med originalen vil vi ikke gjennomgå en normal spillrunde i denne kritikken, men heller forklare endringene. For de av dere som ikke kjenner Risk, kan dere heller ta en titt på denne kritikken. Utgangspunktet er den berømte kampen mellom Republikken og Separatistene i borgerkrigen i galaksen. Målet er likt originalen, utslett motstanderens armeer og innta alle planetene. Men, det er en liten twist lagt inn i spillet; i løpet av hver runde flyttes det en markør fremover på et felt som ved et valgfritt tidspunkt kan nyttegjøres av Separatistene ved å inngangsette Befaling 66. Ved gjennomføring endrer spillet seg dramatisk, og eneste mulighet (normalt sett) for Republikken er da å innta planeten Grev Dooku er på.
Når en skal ”veksle” inn kort for nye armeer, så finnes det en ny type styrker å ta tak i; romskip som kan brukes til å støtte armeene i invasjonene. Kortene som brukes er delt i en Republikk- og en Separatistbunke. Kortene er litt forskjellige, og det er i tillegg 2 typer kort. På toppen av dette kan kortene både benyttes som normale armeekort i Risk eller som spesialkort. Brukes de som spesialkort, må de normalt spilles ut i bestemte faser av spillet, og gir umiddelbare fordeler.
Separatistene har også en annen fordel. Republikkhærene må hver runde, i begynnelsen av spillet, plassere ut ledere, som igjen kan fanges av Separatistene og igjen veksles inn ekstra kort.
Ved førstegangs møte, så virker det relativt umulig å vinne spillet som Republikk, men trikset ligger i å kunne ta opp kampen etter Befaling 66 og fokusere på å innta planeten Grev Dooku er på.
Avslutningsvis, må det sies at denne utgaven også innfører noe nytt til Risk, da det alltid skal være 4 hærer med (2 republikk og 2 separatist), og de skal samarbeide om å vinne.
Denne versjonen av Risk er interessant både for Riskkjennere og Star Wars fans, og er verdt et forsøk. Kjenner du Risk fra før og ikke liker det, er det ingen grunn til å finne frem lommeboken. Da er det faktisk bedre å teste ut Ringenes Herre versjonen som er gjennomført med større endringer.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses