Roma

BSG poeng | 80/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Queen games
- Utvikler:
- Stefan Feld
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- 2 mannsspill BSG Anbefaler Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Tidsbruk:
- 10 - 90 minutter
- Målsetting:
- Skaffe flest seierspoeng eller være den eneste som har noen igjen
- Passer for:
- Politikere uten sans for demokrati
- Spilldynamikk:
- Betal seierspoeng, kast terningene, aktiver kort
- Forbredelser:
- Legg ut diskene, og lag en haug med penger og en med poeng
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ekspansjonsmuligheter:
- Kommer under messen i Essen i 2007
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.queen-games.de
Innhold
52 kort fordelt på 32 personkort og 20 bygninger
6 terningdisker
1 pengedisk
1 kortdisk
36 seierspong
Penger
2 sett med 3 terninger (1 til hver spiller)
1 hvit kampterning
Design/Tematikk
Som navnet tilsier kjemper spillerne i dette spillet om makten i antikke Roma. Det brukes både bygninger og personer, og det kjempes både i direkte kamp og gjennom snedige konspirasjoner ved bruk av renker i Senatet.
Det grafiske uttrykket på kortene er bra, og har symboler som gjør forståelsen av spillet ganske greit. Men, nesten viktigere, er at både tegningene og ikke minst navnene støtter oppunder spillets tema.
Queen holder på samme måte som resten av de tyske utgiverne på en høy kvalitet på sine utgivelser, og så er også tilfellet her. Kortene kunne gjerne vært belagt med noe plast, men det er ikke noe problem om en ikke får dilla og spillet ikke får fred før etter 100 spill.
Regelheftet er bra og gir svært lite rom for undring. Et tydelig og direkte språk er med på å gi de få sidene en rask gjennomgang. Det eneste en kunne ha ønsket seg i tillegg er en liten rask oppsummering av viktige detaljer en bør huske. For det finnes faktisk et par detaljer som er lett å glemme.
Målsetning
Det er to måter å vinne spillet på, enten tvinge motspilleren i kne ved at denne går tom for seierspoeng, eller ha flest seierspoeng når ”banken” går tom. I utgangspunktet er det 36 poeng til fordeling, men det kan bli flere; hvis en spiller ”tømmer” banken, så får denne like fullt notert de poengene som manglet.
Regler/Spilldynamikk
Det er rent spilltekniske er nesten latterlig enkelt i dette spillet; kast terningene plasser den enkelte terningen på den like terningdisken (som ligger mellom spillerne) for å aktivisere kortet under på din side av rekken med disker. Kortet som aktiviseres utfører en handling, som er forbundet med dette kortets egenskaper. Ved siden terningdiskene, kan en også velge å plassere terninger på diskene for kort eller penger. That’s pretty much it.
Ved spillets start får hver spiller 10 seierspoeng, 1 sett med 3 terninger og 4 kort. Av de 4 kortene beholder en 2 og gir de andre 2 til motspilleren. Så kaster spillerne en terning hver og høyeste kast begynner. Denne legger så ned sine 4 kort under hver sin terningdisk (1-6), og den andre spilleren etterpå. Spillerne er nå klare til å starte.
Det første en spiller gjør i sin tur er å ”betale” seierspoeng for hver plass under de 6 terningdiskene som ikke er dekket opp med et kort. Deretter kaster spilleren sine terninger. La oss si det ble 1-4-5. Hvis spilleren nå ikke hat lagt ut noe kort på eksempelvis 4’er disken. Kan altså ikke terningen brukes til å aktivisere noe kort. Da kan denne terningen istedenfor brukes til enten å ta 4 penger eller trekke 4 kort. MEN, hver gang en trekker kort får en kun beholde 1. Terningøynene angir kun hvor mange kort en får trekke og således velge imellom. Hva brukes så pengene til? Jo, pengene brukes til å betale for å spille ut kortene. Alle kortene har en pris (fra 3-8 penger) og dette må betales når kortet spilles ut. Et viktig prinsipp i denne sammenhengen er at spilleren selv velger rekkefølgen på bruke av terningene og når han/hun ønsker å spille ut kort. Dette betyr at spilleren i ovenfor kan bruke sin 1’er til å trekke inn 1 kort. Så bruke 5’eren til å ta 5 penger, og dernest betale 4 penger for å spille ut kortet (som altså koster 4) på 4’er plassen og deretter aktivisere kortet med den siste terningen (4’er).
Kortene er delt i personkort og bygninger. Bygningene bidrar med ting fra å skaffe seierspoeng til å la deg se igjennom bunken med brukte kort for å plukke inn 1 personkort. Det er 8 bygningskort totalt. Det er 17 forskjellige personkort som bidrar på nesten like mange måter. Det er soldater som brukes til direkte kamp, og det er politikere som lar deg legge ned andre personkort uten å betale kostnaden!
Hvordan foregår så kampene? Jo, i all hovedsak angriper soldater kortet rett overfor seg (men det finnes unntak). Etter at det aktuelle soldatkortet er aktivert med en terning, angriper soldaten ved at spilleren kaster den hvite terningen. Terningkastet må da være likt eller høyere enn forsvarsverdien til kortet den angriper. Alle kortene har nemlig et skjold under mynten (som angir kostnaden for å spille det ut) som angir hvor mye kortet tåler (fra 2-9). Er terningkastet høyt nok fjernes rett og slett kortet som tapte, og det oppstår på den måten et hull i motstanderens forsvar. Dette hullet koster som tidligere beskrevet et seierspoeng i neste runde.
Typisk spillrunde
Kathrine og Remo setter seg til rette, mottar 10 seierspoeng og 4 kort hver. Så beholder de 2 av kortene og gir de resterende 2 til sin motspiller. Kathrine legger ned sine 4 kort med billedsiden ned først, deretter Remo. Så snur begge spillerne kortene sine.
Kathrine begynner og kaster 1,3,6, etter å ha gitt bort 2 poeng fordi hin mangler kort i 2 kolonner. 1’eren bruker hun på sin Stridsvogn til å angripe Remos Byggmester. Hun kaster kampterningen som viser 1 og Byggmesteren overlever. Deretter benytter hun 3’eren til å trekke et kort og det samme med 6’eren.
Remo mangler kort i 2 kolonner, og taper derfor 2 poeng. Så kaster han terningen og får 4,5,6. Han benytter alle terningene til å ta penger.
Kathrine taper 2 nye poeng, og kaster 2,2,5. Hun trekker først 2 kort og dernest to til og så 5 kort til, men beholder altså kun 1 fra hvert korttrekk. Remo kaster 1,3,5, og benytter 3’eren til å aktivere Aesculapinumet og sjekke gjennom kastebunken og trekke inn et personkort. Deretter sjekker han 5 kort og velger 1. Så benytter han seg av 1’eren til å aktivisere Byggmesteren og legger ut et Forum under 2’er plassen. ”Da har du allerede skrudd på presset” mumler Kathrine.
Kathrine taper 2 nye poeng, og kaster 1,1,4. Hun bruker en 1’er til å trekke 1 kort, så kaster hun Stridsvognen bruker 4’eren til å ta 4 penger. Så betaler hun 3 for å legge ut en byggmester på 1’er plassen, som hun så aktiviserer med den gjenværende 1’eren og legger ut 3 kort, som alle er Forumer på plass 1,3 og 4.
Remo betaler 1 poeng, og kaster 3,6,6. Han benytter 3’erne til å sjekke kastebunekn igjen og trekker inn to personkort. Deretter bruker han 6’eren til å sjekke 6 kort og velge 1. Så avslutter han turen med å betale 3 penger og spille ut Senatoren på 4’er plassen.
Kathrine kaster 4,5,6. Hun ser først på 5 kort og velger 1. Deretter aktiviserer hun Forumet ved 4’eren og tar 6 seierspoeng.
Remo kaster 1,2,3. Han bruker 1’eren til å trekke et kort. Det samme med 2’eren og aktiviserer Âsculapinumet igjen til å velge seg et personkort fra kastebunken.
Kathrine kaster 3,3,5. Hun benytter Forumet på treer plassen og 5’eren til å ta 5 poeng, før hun avslutter med å se på 3 kort og velge 1. ”Det var da voldsomt til seierspoenghøsting på deg nå da” sier Remo.
Remo bruker 4’eren til å aktivisere Senatoren, som igjen gir ham mulighet til å plassere ut så mange personer han ønsker. Han legger ut Nero på 1’er plassen, Centurion på 3’er og 4’er plassen, Skuespiller på 5’er plassen og Stridsvogn på 6’er plassen. Så aktiviserer han Nero, som kan fjerne en hvilken som helst bygning og kastes etter bruk. Han velger Kathrines Forum på 1’er plassen. Så avslutter han med å trekke 4 kort og velg 1. ”Ojsann, den svei” protesterer Kathrine.
Kathrine kaster 3,5,6. Hun aktiviserer Forumet på 3’er plassen og tar inn 6 poeng. Så avslutter hun med å sjekke 5 kort og velge 1.
Remo kaster 2,6,6. ”Da skulle jeg vel tatt poeng, men siden du allerede har gribbet til deg mesteparten, kan jeg ikke det uten å risikere å tape”. Han bruker derfor 2’eren til å sjekke 2 kort og beholder 1. Deretter aktiviserer han sin Stridsvogn på 6’er plassen. Denne gir -2 til det han angriper, og siden Tempelet kun tåler 2 ryker det umiddelbart og legges på kastebunken. Så avslutter han med å ta inn 6 penger.
Kathrine kaster 3,3,6. ”Det gir meg nye 6 poeng” mumler Kathrine og plasserer terningene. Den siste 3’eren bruker hun til å sjekke kort.
Remo kaster 3,4,6. Han benytter 3’eren til å aktivisere Centurionen og legger ekstra makt i kortet ved å øke angrepsverdien med 6. På den måten fjerner han umiddelbart forumet på 3’er plassen til Kathrine. Så avslutter han med å sjekke 4 kort.
Kathrine har igjen to åpen kolonner og taper 2 poeng, før hun kaster 1,2,2. Hun velger å kaste Vakttårnet hun har på 2’er plassen. Så bruker hun den ene 2’eren til å ta 2 penger. Så betaler hun 3 penger for å spille ut en Senator på 2’er plassen. Deretter aktiviserer hun Senatoren og spiller ut Seeren på 5’er plassen, Morderen over det igjen, en General på 6’er plassen og en Stridsvogn på 3’er plassen. Så avslutter hun med å aktivisere Byggmesteren på 1’er plassen og legger ut et nytt Forum på 2’er plassen. ”Et utrolig comeback” mener Remo.
Remo kaster 2,2,5. Han velger å kaste Forumet på 2’er plassen, betaler deretter 8 for å få inn en Skuespiller. Denne aktiviserer han så ved å legge ned en 2’er. Så tar Skuespillerne funksjonen til en Centurion, og han øker dennes kampverdi med 5, og fjerner Kathrines Forum på 2’er plassen. Så avslutter han med å sjekke 2 kort.
Kathrine betaler 1 poeng og kaster 2,4,6. Hun benytter 4’eren til å aktivisere sitt Forum og tar 6 poeng. Så avslutter hun med sjekke 2 kort. ”Da er det kun 1 poeng igjen” avslutter hun.
Remo kaster 1,3,4 og aktiviserer sin Centurion på 4’er plassen og benytter de resterende terningene til å øke denne kampverdi og således fjerne Kathrines Forum. ”Hvor mange ganger må jeg fjerne Forumene dine?!” spør en lettere frustrert Remo.
Kathrine betaler 1 poeng og kaster 2,4,5, og bruker 4’eren til å sjekke 4 kort, før hun gjentar handlingen med sin 5’er. Hun avslutter med å aktivisere Senatoren hun har på 2’er plassen og legger deretter ut en Consiliarius og en Tribunus Plebis over det forrige kortet på 1’er plassen, og en Seer på 4’er plassen.
Remo kaster 5,5,6 og bruker den ene 5’eren til å sjekke 5 kort. Deretter 6’eren til å aktivisere Stridsvognen på 6’er plassen, som umiddelbart fjerner Kathrines General. Så avslutter han med å aktivisere Skuespilleren på 5’er plassen og fjerne Kathrines Morder.
Kathrine betaler 1 poeng og kaster 3,4,6. Hun benytter 4’eren til å aktivisere sin Seer på 4’er plassen. Så angriper hun Remos Centurion på 3’er plassen med sin Stridsvogn. Hun kaster 5 og vinner kampen. Centurioen blir lagt i kastebunken. Så bruker hun 6’eren til å sjekke 6 kort.
Remo kaster 2,2,5. Han bruker den ene 2’eren til å sjekke kort. Den andre til å aktivisere Skuespilleren på 2’er plassen og angripe Kathrines Senator som en Stridsvogn. Senatoren blir automatisk fjernet da den ikke kan overleve. Han bruker den 5’eren til å aktivisere den andre skuespilleren og angripe på samme måte Kathrines Seer på 5’er plassen. Resultatet blir det samme.
Kathrine betaler 2 poeng og kaster 1,2,3. ”Så fint” mener Remo. Hun benytter alle terningene til å sjekke kort.
Remo kaster 2,3,5 og benytter 2’ern til å sjekke kort. Deretter 3’eren til å aktivisere Âsculapinumet og plukke inn et personkort fra kastebunken. Så avslutter han med et angrep med sin Skuespiller på 5’er plassen mot Kathrine Consiliarius. Skuespilleren benytter Stridsvognseffekten og kaster kampterningen. Den viser en 3’er og han vinner kampen.
Kathrine må betale 3 poeng, og kaster 1,3,3. Hun aktiviserer sin Stridvogn på 3’er plassen og angriper Remos Âsculapinumet og vinner. Så sjekker hun 3 kort og avslutter med å aktivisere sin Tribunus Plebis og tar 1 poeng fra Remo.
Remo betaler 1 poeng og kaster 1,3,3. Så betaler han 9 penger og spiller ut en Centurion på 3’er plassen. Så aktiviserer han Centurioeen og øker denne kampverdi og vinner over Kathrine Stridsvogn. Så avslutter han med å aktivisere sin Byggmester og legge ut et Forum over Centurioen på 3’er plassen.
Kathrine betaler 4 poeng og kaster 5,5,6. Hun bruker 6’eren til å skaffe penger som hun igjen benytter til å spille ut en Gladiator på 5’er plassen. Hun aktiviserer denne to ganger og fjerner Remos Skuespiller på 2’er plassen og hans Byggmester på 1’er plassen. Disse kortene får Remo tilbake på hånden.
Remo betaler 2 poeng og kaster 2,2,6. Så tar han 6 penger. Betaler 3 for å spille ut en Byggmester på 2’er plassen og aktiviserer denne med den ene 2’eren. Han legger da ut et Basilika over Byggmesteren og et nytt forum på 1’er plassen. Den siste 2’eren bruker han til å sjekke 2 kort.
Kathrine betaler 4 poeng og kaster 2,4,6. ”Du har holdt lenge på ditt ene poeng, og jeg tror ikke jeg klarer å få det nå heller” sier hun. Så bruker hun 4’eren og 6’eren til å skaffe penger. Den siste 2’eren bruker hun til å sjekke 2 kort.
Remo koster 2,2,3. Remo bruker 3’eren til å aktivisere sitt Forum og bruker den ene 2’eren til å sikre poeng. Han får 2 ekstra for tempelet som ligger ved siden av og avslutter med å sjekke 2 kort.
Kathrine betaler 1 poeng og kaster 3,4,5. Hun aktiviserer sin Gladiator og gir Remo Stridsvognen på 6’er plassen opp på hånden hans igjen. Deretter aktiviserer hun sitt Forum på 3’er plassen og tar 4 poeng.
Remo kaster 2,3,3. Han sjekker 2 kort, og aktiviserer sitt Forum som sist og får 5 poeng.
Kathrine betaler 1 poeng og kaster 3,3,6. Hun aktiviserer sitt Forum på 3’er plassen og tar 6 poeng. Deretter sjekker hun 3 kort.
Remo kaster 1,4,5. Han benytter 4’eren til å angripe Kathrines Seer på 4’er plassen og vinner. Deretter bruker han Skuespilleren på 5’er plassen med Centurion effekt og angriper Kathrines Gladiator, men lykkes ikke med terningkastet.
Kathrine betaler 2 poeng og kaster 1,2,3. Hun aktiviserer sitt Forum på 2’er plassen og får 3 poeng, før hun avslutter med å sjekke 1 kort.
Remo kaster 1,2,2. Bruker den ene 2’eren til å skaffe seg penger. Så kaster han begge kortene på 2’er plassen. Betaler 6 penger og spiller ut en Stridsvogn på denne plassen. SÅ aktiviserer han Stridsvognen og går til angrep på Kathrines Forum, og vinner. 1’eren bruker han til å sjekke 1 kort.
Kathrine betaler 3 poeng og kaster 3,4,4. Hun bruker alle terningene på å skaffe seg penger og spiller ut et Forum på 6’er plassen og en Byggekran på 4’er plassen.
Remo kaster 2,4,4. Han sjekker 2 kort og aktiviserer sin Centurion på 4’er plassen og øker dennes kampverdi med den andre 4’’eren, og vinner over Kathrines Byggekran.
Kathrine betaler 2 og kaster 1,4,4. Hun aktiviserer Tribunus Plebis og tar et poeng fra Remo med å aktivisere den med 1’eneren. Deretter tar hun 4 penger med 4’eren og legger ut en Stidsvogn på 4’er plassen som hun umiddelbart aktiviserer og vinner over Remos Centurion.
Remo kaster 1,1,5. Han bruker 1’erne til å sjekke kort og angriper Kathrines Gladiator med sin skuespiller som låner effekten fra Stridsvognen og vinner.
Kathrine må betale 2 poeng og kaster 1,2,2. Hun sjekker 1,2 og 2 kort.
Remo kaster 3,5,6. Han bruker 3 og 5 til å skaffe seg penger. Betaler og spiller ut Nero, som han umiddelbart fjerne Kathrines Forum på 3’er plassen med. Begge kortene legges i kastebunken.
Kathrine betaler 3 poeng og kaster 2,4,6. Hun bruker 6’eren til å ta 6 penger. Betaler og spiller ut en Senator på 2’er plassen. Denne aktiviserer hun så og spiller ut en Legionær og en Morder på 5’er plassen, Konsul og Spydkaster på 3’er plassen og aktiviserer Stridsvognen på 4’er plassen med den siste terningen og vinner over Remos Senator.
Remo betaler 2 poeng og kaster 1,1,6. Han aktiviserer sitt Forum på 1’er plassen og tar 6 poeng. Så avslutter han med å sjekk 1 kort.
Kathrine kaster 1,2,6 og sjekker kort med alle terningene.
Remo betaler 2 poeng og kaster 1,3,5. han sjekker 3 kort og aktiviserer sitt Forum på 1’er plassen og tar 4 poeng.
Kathrine kaster 2,3,5. Hun kaster da kortene ved 3’er plassen, betaler og spiller ut et forum som hun aktiviserer med 3’eren og tar de siste gjenværende 5 poengene. ”Da vant jeg jammen meg med, selv om det kun ble med 4 poeng” stråler Kathrine.
Oppsummering
Mange spillere vil nok rynke på nesen av innholdet her, i skepsis hva hell angår med både terninger og kort. Men, dette spillet gir disse spillerne en nesestyver! Ja vel, det er selvfølgelig en dose hell med i spillet, men det aller meste kan kompenseres for gjennom godt spill.
Det viktigste negative aspektet med spillet er at det faktisk tar opp mot 10 spill før det sitter. Spillerne må gjennom 3-4 faser før spillet slår ut full blomst. I den første fasen er spillet ganske kaotisk og en bruker tid på å finne ut hvordan alle kortene fungerer og hvordan de kan utnyttes best. I den neste bygger det seg opp en frustrasjon om at enkelte kort er for mektige. Så finner en etter hvert mottrekk mot disse. I den neste fasen dukker plutselig Forumene opp som et diskusjonstema. Det viser seg at Forumene er svært viktige, da de er de eneste kortene som virkelig gir seierspoeng i mengder. De fleste erfarer derfor i en periode at om den ene spilleren starter med 1, eller enda verre 2 Forum, er en nærmest dømt til å tape som motpart. Så er ikke tilfelle. Det finnes mange gode mottrekk mot dette også! Det har vært mange og lange diskusjoner i diverse fora om akkurat dette og noen har ment at spillet er ”ødelagt” og derfor ikke er verdt å skaffe seg. Men, som sagt spillet har så utrolig mange muligheter og kombinasjoner at det er mulig å finne mottrekk mot nesten alt, og gode spillere kan komme seg ut av svært mange situasjoner som ser håpløse ut. Så dette er altså ikke riktig. I den siste fasen oppdager en som regel selve vinnerkortet – Handelsmannen. Dette kortet gir spilleren mulighet til å kjøpe seierspoeng av motspilleren til en pris av 2 penger pr poeng. Altså er det fullt mulig å skaffe seg kortet, og deretter samle penger som bare det, og i det rette tidspunktet legge ned kortet, aktivisere det, og kjøpe alle motspillerens gjenværende seierspoeng. Dette har det ikke vært noen mulighet for å stoppe, men så har det også vist seg at det oppsto en feil ved trykkingen av spillet. Kortet skulle vært endret før trykking, men skled forbi sjekken uten å bli endret. Endringen skulle være at Handelsmannen kun kan kjøpe 3 poeng pr runde. Og med innføring av denne regelen er spillet nærmest feilfritt!
Roma er et svært overraskende og glimrende spill, for alle som liker litt konfrontasjon i spillene sine og ikke er redde for å bruke litt mer tid en 2 spill på å komme under huden på det. Gjør en det er dette et av de få spillene som du vende tilbake til i lang tid fremover!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET